Деловодна информация
01263
308 13/09/2019 (дд/мм/гггг)
да
да
13/09/2019 (дд/мм/гггг)
01263-2019-0010 (nnnnn-yyyy-xxxx)

Притурка към Официален вестник на Европейския съюз

Информация и онлайн формуляри: http://simap.ted.europa.eu

Обявление за поръчка

Директива 2014/24/ЕС/ЗОП

 Раздел I: Възлагащ орган

I.1) Наименование и адреси 1 (моля, посочете всички възлагащи органи, които отговарят за процедурата)

Столична община район Люлин 0006963270652
бул. Захари Стоянов № 15
София BG411 1336 България
Миглена Спасова +359 029237240
lyulin@sofia.bg +359 029250085

Интернет адрес/и

www.lyulin.bg

http://www.lyulin.bg/obschestveni-porchki-2.html


I.2) Съвместно възлагане

НЕ
      
НЕ

I.3) Комуникация 

Документацията за обществената поръчка е достъпна за неограничен и пълен пряк безплатен достъп на: (URL)
http://www.zop1.bg/organization/bid/1000496
Горепосоченото/ите място/места за контакт
Горепосоченото/ите място/места за контакт
НЕ  
НЕ 

I.4) Вид на възлагащия орган 

Регионален или местен орган

I.5) Основна дейност 

Общи обществени услуги

Раздел II: Предмет

II.1) Обхват на обществената поръчка

Поддържaне на градини и зел. площи, разположени в междубл. пространства на терит. на СO район Люлин в I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X м.р., кв. „Филиповци“, кв. Република и м. „Люлин – център
77300000      
Услуги

Предметът на обществената поръчка e „Поддържане на градини и зелени площи, разположени в междублокови пространства на територията на Столична община район "Люлин" в I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X м.р., кв. „Филиповци“, кв. Република и м. „Люлин – център“
II.1.5) Прогнозна обща стойност 2
500000.00      BGN
(за рамкови споразумения или динамични системи за покупки - прогнозна обща максимална стойност за цялата продължителност на рамковото споразумение или на динамичната система за покупки)
II.1.6) Информация относно обособените позиции
не

II.2) Описание 1

II.2.2) Допълнителни CPV кодове 2
77300000      
II.2.3) Място на изпълнение
BG411

гр. София, район „Люлин“ I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X м.р., кв. „Филиповци“, кв. Република и м. „Люлин – център“.

Прогнозни количества: Косене на тревни площи и събиране на окосена трева /дка./- 4338;Затревяване - всички операции /дка./- 1;Грапане тревни площи /дка./- 723;Резитба на храсти /10 бр./- 1000;Изсичане подлес и гъсти храсти /100 м?/- 100;Резитба на жив плет /10 м?/- 500;Резитба на рози - зимна /1000 бр./- 1;Резитба на рози - лятна /1000 бр./- 1;Зазимяване на рози /1000 бр./ -1;Отзимяване на рози/10 бр./ -100;Прекопаване на рози в лехи /дка./ - 1;Прекопаване на храсти /дка./- 1;Разтрупване на паднали дървета с изнасяне на площадка за товарене /м?/ - 20;Резитба и оформяне на короната на дървета без автовишка - всички операции /бр./-100;Резитба и оформяне на короната на дървета с автовишка - всички операции /бр./- 100;Отсичане на дървета с диаметър до 20 см. без автовишка - всички операции /бр./ -100;Отсичане на дървета с диаметър от 21 до 50 см. без автовишка - всички операции /бр./ -100;Отсичане на дървета с диаметър от 51 до 100 см. без автовишка - всички операции /бр./- 100;Отсичане на дървета с диаметър над 100 см. без автовишка - всички операции /бр./- 50;Отсичане на дървета с диаметър от 21 до 50 см. с автовишка - всички операции /бр./ -100;Отсичане на дървета с диаметър от 51 до 100 см. с автовишка - всички операции /бр./- 100;Отсичане на дървета с диаметър над 100 см. с автовишка - всички операции /бр./- 50;Изкореняване (раздробяване) на дънери с дебелина до 30 см.всички операции /бр./- 30;Изкореняване (раздробяване) на дънери с дебелина от 31-60 см.всички операции /бр./- 20;Изкореняване (раздробяване) на дънери с дебелина от 61-100 см.всички операции /бр./- 10;Изнасяне на отсечени дървета, храсти, клони на разстояние повече от 50 м. /м?/- 40;Раздробяване на клони с дробилна машина /пр. м?/- 300;Цветно оформяне с 1 год. Цветя - пролетни - (при нови цветни фигури) : виола, миозотис, белис, силене, тропеолум и др. -всички операции 45 бр/м? /м?/ - 50;Цветно оформяне с 1 год. цветя- летни - (при нови цветни фигури) : антиринум, вербена, матиола, перила, далия, салвия,петуния и др.-всички операции-.45 бр/м? /м?/- 50;Цветно оформяне с 1 год. цветя-летни - (при нови цветни фигури): алисум, лобелия, портолака, флокс, пиретрум, тагетес, циния и др.-всички операции- 45 бр/м? /м?/- 50;Цветно оформяне с 1 год. цветя-летни - (при нови цветни фигури): бегония, гнафал., фуксия, колеус, иризине,сантолина и др.-всички операции - 45 бр/м? /м?/ - 50;Засаждане с поливане за укрепване на 1 год. цветя - пролетни - (за съществуващи цветни фигури) : виола, миозотис, белис, силене, тропеолум и др. -всички операции 45 бр/м? /м?/- 50;Засаждане с поливане за укрепване на 1 год. цветя - летни - (за съществуващи цветни фигури): антиринум, вербена, матиола, перила, далия, салвия,петуния и др.-всички операции-.45 бр/м? /м?/- 50;Засаждане с поливане за укрепване на 1 год. цветя-летни - (за съществуващи цветни фигури): алисум, лобелия, портолака, флокс, пиретрум, тагетес, циния и др.-всички операции- 45 бр/м? /м?/- 50;Засаждане с поливане за укрепване на 1 год. цветя-летни - (за съществуващи цветни фигури): бегония, гнафалиум, фуксия, колеус, иризине,сантолина и др.-всички операции - 45 бр/м? /м?/ -50;Плевене на цветни фигури /10 м?/ - 5;Изкореняване на едногодишни цветя /10 м?/- 5;Засаждане на декоративна храстова растителност /10 л.м./- 100;Засаждане на широколистни дървета с височина от 20 см до 40 см. /бр./-20;Засаждане на широколистни дървета с височина от 120 см. до 140 см. /бр./-20; Засаждане на широколистни дървета с височина над 140 см./бр./ -20; Засаждане на иглолистни дървета с височина от 20 см до 50 см. /бр./ -20;Засаждане на иглолистни дървета с височина от 60 см до 110 см. /бр./ -20;Засаждане на иглолистни дървета с височина над 110 см./бр./ -20;Поливане с водоноска-трева, цветни фигури/дка./- 0,5;Събиране на шума /дка./- 5;Поддържане чистота в масово посещавани места-оборки /отпадъци с битов характер и опаковки//дка./- 46272;Отпадъци с битов характер и опаковки, получени от събиране на кошчета/бр./-24000
Продължава в Раздел II.2.14.
Критериите по-долу
 
ДА „Характеристики, свързани с опазване на околната среда по време на изпълнението на предмета на договора“    30
„Технология за изпълнение на дейностите включени в предмета на поръчката”    30
Цена
40
II.2.6) Прогнозна стойност
500000.00      BGN
(за рамкови споразумения или динамични системи за покупки - прогнозна обща максимална стойност за цялата продължителност на тази обособена позиция)
II.2.7) Продължителност на поръчката, рамковото споразумение или динамичната система за покупки
 / 31/12/2020 (дд/мм/гггг)

не


II.2.9) Информация относно ограничение за броя на кадидатите, които ще бъдат поканени (с изключение на открити процедури)

или  / 

II.2.10) Информация относно вариантите
не
II.2.11) Информация относно опциите
не


II.2.12) Информация относно електронни каталози
НЕ
II.2.13) Информация относно средства от Европейския съюз
не

Продължение от Раздел II.2.4. Отпадъци с битов характер и опаковки, получени от събиране на кошчета и транспортиране до инсталация за преработка на отпадъци на Столична община – площадка „Садината“ – в землището на с. Яна, район „Кремиковци“ /бр./-24000;Изработка, доставка и монтаж на паркова мебел /кошчета - вложки//бр./- 50, и др. посочени в Техническата спецификация към документацията.
 Раздел III: Правна, икономическа, финансова и техническа информация 

III.1) Условия за участие

III.1.1) Годност за упражняване на професионалната дейност, включително изисквания във връзка с вписването в професионални или търговски регистри 

1. Всеки участник в процедурата трябва да притежава регистрационен документ за извършване на дейности по събиране и транспортиране на отпадъци, издаден съгласно чл.35, ал.3 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) по реда на глава пета, раздел II от ЗУО и /или еквивалентно за чуждестранни лица - в аналогични регистри съгласно законодателството на държавата членка, в която са установени.
2. При подаване на офертата, изпълнението на изискването по т. 11.1. от Раздел II на документацията за участие се декларира в Част IV раздел А от ЕЕДОП, като се посочват и съответните национални бази данни, в които се съдържат декларираните обстоятелства, или се посочват компетентните органи, които съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът или участникът е установен, са длъжни да предоставят информация.
3. За доказване на изискването по т. 11.1 от Раздел II на документацията за участие участникът, избран за изпълнител, преди подписване на договора представя копие от регистрационен документ за извършване на дейности по събиране и транспортиране на отпадъци, издаден съгласно чл.35, ал.3 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) по реда на глава пета, раздел II от ЗУО и /или еквивалентно заверено с „Вярно с оригинала“ и подпис на представляващия участника при условията на чл. 112 от ЗОП.
4. При участие на обединения, които не са юридически лица, съответствието с критерия за подбор се доказва от обединението участник, а не от всяко от лицата, включени в него, с изключение на случаите, при които съобразно разпределението на участието на лицата при изпълнение на дейностите, посочено в договора за създаване на обединението, е предвидено, че тези лица ще изпълняват услугите по поддържане на градини и зелените площи в междублоковите пространства. Всяко от лицата, изпълняващо тези дейности, трябва да имат съответната регистрация.
III.1.2) Икономическо и финансово състояние 
НЕ

1. Участникът предоставя (декларира) в част IV, раздел „Б“ от ЕЕДОП информация за обстоятелствата по т.12.1 от Раздел II на документацията за участие.
2. За доказване на изискването по т.12.1 от Раздел II на документацията за участие, участникът избран за изпълнител, преди сключване на договора представя копие от годишните финансови отчети или техни съставни части, когато публикуването им се изисква съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът или участникът е установен, заверени с „Вярно с оригинала“ и подпис на представляващия участника при условията на чл.67, ал.5 и чл. 112 от ЗОП, както и справка за оборота от услуги, която се попълва в част IV, раздел ,,Б“ от ЕЕДОП. Когато по основателна причина участник не е в състояние да представи поисканите от възложителя документи, той може да докаже своето икономическо и финансово състояние с помощта на всеки друг документ, който възложителят приеме за подходящ.


Всеки участник трябва да е реализирал минимален общ оборот, включително минимален оборот в сферата, попадаща в обхвата на поръчката, изчислен на база годишните обороти, за последните три приключили финансови години в зависимост от датата, на която участникът е създаден или е започнал дейността си в размер на 500 000,00 лв. (петстотин хиляди лева) без ДДС, от които 500 000,00 лв. (петстотин хиляди лева) без ДДС в сферата, попадаща в обхвата на поръчката.
III.1.3) Технически и професионални възможности 
НЕ

1. За доказване на изискването по т. 13.1. от Раздел II на документацията за участие участниците представят Списък на услугите, идентични и/или сходни с предмета на поръчката, който се попълва в част IV, раздел ,,В“ от ЕЕДОП и съдържа информация за стойността, датите и получателите на услугите, в съответствие с нормативните изисквания при условията на чл. 67 ал. 5 и чл.112 от ЗОП.
2. Участникът предоставя (декларира) в част IV, раздел ,,В“ от ЕЕДОП информация за обстоятелствата по т.13.2. от Раздел II на документацията за участие за инженерно-техническия персонал, в който посочва образователната и професионална квалификация, опит на лицето/лицата и когато е необходимо и данни за съответното удостоверение.
Участникът избран за изпълнител, преди сключване на договора за изпълнение следва да представи списък на персонала, придружен с доказателства за декларираните обстоятелства.
3. Участникът предоставя (декларира) в част IV, раздел ,,В“ от ЕЕДОП информация за обстоятелствата по т.13.3. от Раздел II на документацията за участие за разполагаемото техническо оборудване, което ще ползва за изпълнение на предмета на поръчката.
Преди сключване на договор за изпълнение участникът избран за изпълнител следва да представи доказателства, че разполага с декларираното техническо оборудване, в съответствие с нормативните изисквания при условията на чл. 67 ал. 5 и чл.112 от ЗОП.
4. Участникът предоставя (декларира) в част IV, раздел Г от ЕЕДОП информация за обстоятелствата по т.13.4 от Раздел II на документацията за участие, за прилаганата система за управление на качеството ISO 9001:2008 и/или еквивалентна с обхват, включващ дейности предмет на поръчката. При поискване от възложителя по реда на чл. 67, ал. 5 ЗОП участникът, а при условията на чл. 67, ал. 6 ЗОП определеният изпълнител, следва да представи заверено копие от сертификат по актуален към датата на подаване на офертата стандарт и/или еквивалентен.
Възложителят ще приеме еквивалентни сертификати, издадени от органи, установени в други държави членки, както и други доказателства за еквивалентни мерки за осигуряване на качеството или за опазване на околната среда.


1. Участникът трябва да е изпълнил за последните три години, считано от датата на подаване на офертата, в зависимост от датата на която участникът е създаден или е започнал дейността си, услуга с предмет идентичен и/или сходен с този на поръчката. Под услуга, идентична и/или сходна с предмета на поръчката следва да се разбират дейности по поддържане на градини и зелени площи, разположени в междублокови пространства.
2. Участникът трябва да разполага с инженерно-технически персонал за изпълнение на поръчката, включващ най-малко: - 1 (един) квалифициран специалист (инж. озеленител или ландшафтен архитект), притежаващ опит по специалността не по-малко от 3 (три) години;
3. Участникът трябва да разполага с техническо оборудване, което включва минимум: Косачки: мин. 15 бр.; Моторни резачки: мин. 4 бр. ; Автовишка: мин. 1 бр.; Дробилна машина: мин. 1 бр.;Товарно МПС камион до 3,5т.: мин 3 бр.; Товарно МПС камион над 3,5т.: мин 1 бр.;
4.Участникът следва да прилага: Система за управление на качеството ISO 9001:2008 и/или еквивалентна с обхват, включващ дейности предмет на поръчката и/или еквивалентен документ. Сертификатите трябва да са издадени от независими лица, които са акредитирани по съответната серия европейски стандарти от Изпълнителна агенция "Българска служба за акредитация" или от друг национален орган по акредитация, който е страна по Многостранното споразумение за взаимно признаване на Европейската организация за акредитация, за съответната област или да отговарят на изискванията за признаване съгласно чл. 5а, ал. 2 от Закона за националната акредитация на органи за оценяване на съответствието. Възложителят приема еквивалентни сертификати, издадени от органи, установени в други държави членки.
III.1.5) Информация относно запазени поръчки 2
НЕ
НЕ

III.2) Условия във връзка с поръчката 2

III.2.1) Информация относно определена професия (само за поръчки за услуги)
НЕ


III.2.3) Информация относно персонала, който отговаря за изпълнението на поръчката
НЕ
 Раздел IV:Процедура 

IV.1) Описание

Открита процедура
НЕ

IV.1.3) Информация относно рамково споразмение или динамична система за покупки

НЕ
    
  

НЕ
НЕ

IV.1.4) Информация относно намаляване на броя на решенията или офертите по време на договарянето или на диалога

НЕ

IV.1.5) Информация относно договаряне (само за състезателни процедури с договаряне)

НЕ

IV.1.6) Информация относно електронния търг

НЕ

IV.1.8) Информация относно Споразумението за държавни поръчки (GPA)

не

IV.2) Административна информация 

IV.2.1) Предишна публикация относно тази процедура 2


(Едно от следните: Обявление за предварителна информация; Обявление на профила на купувача)

IV.2.2) Срок за получаване на оферти или на заявления за участие

18/10/2019 (дд/мм/гггг)   17:00 (чч:мм)

IV.2.3) Прогнозна дата на изпращане на покани за търг или за участие на избраните кандидати 4

   
IV.2.4) Езици, на които могат да бъдат подадени офертите или заявленията за участие: 1  BG

IV.2.6) Минимален срок, през който оферентът е обвързан от офертата

15/04/2020 (дд/мм/гггг)
или

(от датата, която е посочена за дата на получаване на офертата)

IV.2.7) Условия за отваряне на офертите

21/10/2019 (дд/мм/гггг)   11:00 (чч:мм)

гр.София, район "Люлин", жк."Люлин" , бул. "Захари Стоянов" №15

Съгласно чл. 54, ал. 1 от ППЗОП - Получените оферти се отварят на публично заседание, на което могат да присъстват участниците в процедурата или техни упълномощени представители, както и представители на средствата за масово осведомяване.
 Раздел VI: Допълнителна информация

VI.1) Информация относно периодичното възлагане 

не


VI.2) Информация относно електронното възлагане 

НЕ
НЕ
НЕ

VI.3) Допълнителна информация 2

От участие в процедурата се отстранява участник, когато:1.е осъден с влязла в сила присъда за:а) престъпление по смисъла на чл. 108 а) от Наказателния кодекс;б) престъпление по смисъла на чл. 159 а)- 159 г) от Наказателния кодекс;в) престъпление против трудовите права на гражданите, по чл. 172 от Наказателния кодекс;г) престъпление против младежта, по смисъла на чл. 192а от Наказателния кодекс;д) престъпление против собствеността по чл. 194 - 217 от Наказателния кодекс;е) престъпление против стопанството по чл. 219 - 252 от Наказателния кодекс;ж) престъпление против финансовата, данъчната или осигурителната система,включително изпиране на пари, по чл. 253 - 260 от Наказателния кодекс;з) подкуп по чл. 301 - 307 от Наказателния кодекс;и) участие в организирана престъпна група по чл. 321 и 321а от Наказателния кодекс; й) престъпление против народното здраве и против околната среда, по смисъла на чл. 352-353е от Наказателния кодекс.2.е осъден с влязла в сила присъда, за престъпление, аналогично на тези по т. 1, в друга държава членка или трета страна;3.има задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и лихвите по тях, към държавата или към общината по седалището на възложителя и на участника, или аналогични задължения, съгласно законодателството на държавата, в която участникът е установен, доказани с влязъл в сила акт на компетентен орган;4.е налице неравнопоставеност в случаите по чл. 44, ал. 5 от Закона за обществените поръчки;5.е установено, че:5.1 е представил документ с невярно съдържание, свързан с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор;5.2 не е предоставил изискваща се информация, свързана с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор;6.е установено с влязло в сила наказателно постановление или съдебно решение, нарушение на чл. 61, ал. 1, чл. 62, ал. 1 или 3, чл. 63, ал. 1 или 2, чл. 118, чл. 128, чл. 228, ал. 3, чл. 245 и чл. 301 – 305 от Кодекса на труда или чл. 13, ал. 1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност или аналогични задължения, установени с акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавата, в която участникът е установен;7.е налице конфликт на интереси, който не може да бъде отстранен;8.обявен е в несъстоятелност или е в производство по несъстоятелност, или е в процедура по ликвидация, или е сключил извънсъдебно споразумение с кредиторите си по смисъла на чл. 740 от Търговския закон, или е преустановил дейността си, а в случай че участникът е чуждестранно лице - се намира в подобно положение, произтичащо от сходна процедура, съгласно законодателството на държавата, в която е установен. Възложителят няма да отстрани от процедурата участник на посоченото основание, ако се докаже, че същият не е преустановил дейността си и е в състояние да изпълни поръчката съгласно приложимите национални правила за продължаване на стопанската дейност в държавата, в която е установен;9.сключил е споразумение с други лица с цел нарушаване на конкуренцията, когато нарушението е установено с акт на компетентен орган;
10.доказано е, че е виновен за неизпълнение на договор за обществена поръчка или на договор за концесия за строителство или за услуга, довело до разваляне или предсрочното му прекратяване, изплащане на обезщетения или други подобни санкции, с изключение на случаите, когато неизпълнението засяга по-малко от 50 на сто от стойността или обема на договора;11.опитал е да:- повлияе на вземането на решение от страна на възложителя, свързано с отстраняването, подбора или възлагането, включително чрез предоставяне на невярна или заблуждаваща информация,- получи информация, която може да му даде неоснователно предимство в процедурата за възлагане на обществена поръчка.
Продължава в Раздел VI.4.3. Подаване на жалби

VI.4) Процедури по обжалване 

VI.4.1) Орган, който отговаря за процедурите по обжалване
Комисия за защита на конкуренцията
бул. Витоша № 18
София 1000 България
cpcadmin@cpc.bg +359 29884070
http://www.cpc.bg +359 29807315
VI.4.2) Орган, който отговаря за процедурите по медиация 2
VI.4.3) Подаване на жалби

съгласно чл. 197, ал.1, т.1 от ЗОП
Продължение от Раздел VI.3) Допълнителна информация:12. Не могат да участват в процедурата за възлагане на обществена поръчка участници, за които са налице следните национални основания за отстраняване:- осъждания за престъпления по чл. 194 – 208, чл. 213а – 217, чл. 219 – 252 и чл. 254а – 255а и чл. 256 - 260 НК (чл. 54, ал. 1, т. 1 от ЗОП);- нарушения по чл. 61, ал. 1, чл. 62, ал. 1 или 3, чл. 63, ал. 1 или 2, чл. 228, ал. 3 от Кодекса на труда (чл. 54, ал. 1, т. 6 от ЗОП);
- нарушения по чл. 13, ал. 1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност в сила от 23.05.2018 г. (чл. 54, ал. 1, т. 6 от ЗОП);- наличие на свързаност по смисъла на пар. 2, т. 44 от ДР на ЗОП между участници в конкретна процедура (чл. 107, т. 4 от ЗОП);- наличие на обстоятелство по чл. 3, т. 8 от ЗИФДРЮПДР; - обстоятелства по чл. 69 от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.
VI.4.4) Служба, от която може да бъде получена информация относно подаването на жалби 2

VI.5) Дата на изпращане на настоящото обявление: 13/09/2019 (дд/мм/гггг)

Възлагащият орган/възложителят носи отговорност за гарантиране на спазване на законодателството на Европейския съюз и на всички приложими закони


1моля, повторете, колкото пъти е необходимо
2в приложимите случаи
3моля, повторете, колкото пъти е необходимо, ако това обявление е само за предварителна информация
4ако тази информация е известна
5моля, представете тази информация, ако обявлението е покана за участие в състезателна процедура
6доколкото информацията е вече известна
7задължителна информация, която не се публикува
8информация по избор
9моля, представете тази информация само ако обявлението е за предварителна информация
10моля, представете тази информация само ако обявлението е обявление за възлагане
11само ако обявлението се отнася до квалификационна система
12моля, представете тази информация тук или в поканата за потвърждаване на интерес, ако обявлението е покана за участие в състезателна процедура или има за цел намаляване на срока за получаване на оферти
13моля, представете тази информация тук или в поканата за потвърждаване на оферти или за договаряне, ако обявлението е покана за участие в състезателна процедура
14ако това е за предварителна информация, използвано като покана за участите в състезателна процедура - моля, представете тази информация, ако тя вече е известна
15моля, представете тази информация тук или, ако е приложимо, в поканата за подаване на оферти
16
17задължителна информация, ако това е обявление за възлагане
18само ако обявлението не се отнася до квалификационна система
19ако обявлението има за цел намаляване на срока за получаване на оферти
20може да бъде присъдена значимост вместо тежест
21може да бъде присъдена значимост вместо тежест; ако цената е единственият критерий за възлагане, тежестта не се използва