ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Агенция "Пътна инфраструктура" /АПИ/ - /Старо наименование - /Национална агенция "Пътна инфраструктура" /НАПИ/ - /Старо наименование - Фонд "Републиканска пътна инфраструктура"/ /ФРПИ/
Адрес София 1606, бул. Македония 3
Партиден номер в РОП 44
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00044-2009-0007
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Авариен ремонт на съоръжения № 3 и № 4 на пътен възел “Бургас-север”, включващ изграждането и проектирането на временна пътна връзка, по която да се отбие цялото движение по направления "Бургас- Каблешково" и “Каблешково-Сарафово”. Основните видове работи са следните: Изграждане на две нови пътни отсечки и ремонт на съществуващите пътни връзки “Бургас-солници” и “Солници север - Солници юг”, който ще се състои от ремонт на повредената настилка и усилването й с нови асфалтови пластове. Ремонта на съоръженията включва следните видове работи: Разваляне на съществуващата асфалтова настилка, хидроизолация, изравнителен бетон и дилатационни фуги; Изливане на нова пътна плоча, полагане на нова хидроизолация, монтаж на нови дилатационни фуги; Повдигане на тротоарните блокове, демонтаж, ремонт и монтаж на стоманена предпазна ограда и стоманен парапет; Полагане на износващ пласт от плътен асфалтобетон.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в РОП 00044-2009-0007 експертите установиха следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Законосъобразното прилагане на посоченото от възложителя правно основание изисква преди датата на решението за откриване на процедурата да са възникнали обстоятелства, които отговарят на дефиницията за “непреодолима сила”, съгласно § 1, т. 14 от ДР на ЗОП, а именно обстоятелства от извънреден характер, които възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или да предотврати. В резултат на обстоятелствата, определени като “непреодолима сила”, следва да е обективно невъзможно да се проведе открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление.
 
Фактическа обстановка и доказателства        
В Агенцията по обществени поръчки са представени следните документи:
- Решение № 15 от 27.03.2009 г. на изпълнителния директор на  НАПИ за откриване на процедура на договаряне без обявление;
- Протокол на комисия за констатации и оглед, състояща се от представители на Областно пътно управление – Бургас, Община Бургас, МВР - Бургас, ТД “Гражданска защита” Бургас;
- Доклад на “Централна лаборатория по пътища и мостове” от обследване на съоръжения № 3 и № 4 от пътен възел Каблешково;  
- Извлечение от Протокол № 15 / 19.03.2009 г. от заседание на надзорния съвет на НАПИ;
- Схема на пътен възел “Бургас-север”;
- Покани за участие в процедурата, адресирани до петима участници.
В мотивите за избор на процедура възложителят е посочил като основание аварийното състояние на съоръжение № 4 от пътния възел. Констатираните сериозни повреди в съоръжението се разрастват и представляват непосредствена опасност за тежки пътно-транспортни произшествия с непредвидими последствия. Моментното състояние прави невъзможно движението в едното от платната на съоръжение 4, поради което то е отклонено в другото платно. Неотложността на строително-ремонтните работи се мотивира както с реалната опасност от възникване на инциденти, така и с необходимостта да се възстанови пропускателната способност на съоръжението преди началото на туристическия сезон. Според възложителя тези обстоятелства правят обективно невъзможно провеждането на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление.
Горните твърдения са аргументирани с изводите и препоръките в  протокола на комисията за констатации и оглед, както и в доклада от обследването на Централна лаборатория по пътища и мостове/ЦЛПМ/.
Като обстоятелство, явяващо се пречка за своевременно откриване на прозрачна процедура се посочва и закъснялото финансиране за обекта. Видно от приложените документи, надзорният съвет на НАПИ е одобрил средствата за ремонта на 19.03.2009 г.
 
Изводи
По отношение приложимостта на чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП, първото условие е наличие на обстоятелства от извънреден характер – обективни и независещи от възложителя, такива, които не могат да бъдат предвидени, а ако могат да се предвидят, то преодоляването им не зависи изцяло и само от волята на възложителя. В случая не е безусловно доказано, че настоящето състояние на съоръженията е случайно и непредвидимо събитие, настъпването на което не е могло да се избегне при полагане на дължимата грижа. От описаната фактическа обстановка, подкрепена със снимков материал следва извод, че критичното състояние на съоръженията е настъпило в резултат на продължителен процес, даващ възможност за планиране на необходимите действия от страна на възложителя.
На второ място, ако се докаже, че е налице непреодолима сила, следва да се прецени, дали тя влияе на възможността да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита, ограничена или процедура на договаряне с обявление, включително при използване на предоставените от закона възможности за тяхното съкращаване. От представените като доказателства документи е видно, че от констатациите, отразени в първия доклад на обследване на ЦЛПМ /14.10.2008г./ и решението за откриване на процедура на договаряне без обявление са минали повече от пет месеца. Този факт следва да бъде взет под внимание при преценка относно възможностите за провеждане на открита, ограничена или процедура на договаряне с обявление.
Посоченото като непреодолима сила липса на финансиране следва да се докаже, като се изследват всички възможни източници на средства до които възложителят е имал достъп.
Като се вземе под внимание настоящата критична обстановка и фактът, че се налага предприемането на спешни действия за осигуряване безопасността на движението по пътя, следва да се приеме, че възложителят няма друга възможност, освен да пристъпи към договаряне, въз основа на което да възложи незабавно извършването на ремонтните работи. Заедно с посоченото за него остава задължението да докаже, че не е имал обективна възможност да предприеме друг подход за решаване на описания проблем, като вземе под внимание аргументите изразени в настоящето становище.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.