ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование "Метрополитен" ЕАД - София
Адрес София 1000, ул. Княз Борис I 121
Партиден номер в РОП 423
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00423-2009-0004
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: „ Осигуряване на полицейска охрана на Метроучастъка в експлоатация от Метростанция „Обеля” до Метростанция „Младост" "
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ

След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в РОП 00423-2009-0004 експертите установиха следното:

Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП

Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.

Фактическа обстановка и доказателства

В мотивите към решението за откриване на процедурата възложителят се позовава на изключителни права на органите на Министерство на вътрешните работи, придобити по силата на Закона за Министерството на вътрешните работи.

По смисъла на дефиницията на §1, т. 26 от Допълнителната разпоредба на Закона за обществените поръчки за ”специални или изключителни права“, упражняването на дадени дейности се запазва за едно или повече лица и значително се ограничава възможността други лица да изпълняват такава дейност.

Съгласно чл. 7, т. 7 от ЗМВР една от основните дейности на МВР е охрана на стратегически и особено важни обекти. Съгласно чл. 81г от Правилника за прилагане на ЗМВР:

- Стратегически обекти са административни, промишлени, транспортни или комуникационни обекти, от чието нормално функциониране зависи дейността на органите на държавното управление и работата на основните отрасли от икономиката на страната.

- Особено важни обекти са административни, промишлени, транспортни, комуникационни и други обекти, чието нарушено функциониране води до поставяне в опасност управлението на отделен район от страната или работата на звена от икономиката.

Видно от писмо на Директора на Столична дирекция на МВР, Метрото на град София може да бъде определено като особено важен обект поради следните съображения:

1. С удължаването на подземния участък на Метрополитена до ж.к. “Младост” се очаква драстично увеличаване на жителите и гостите на град София, ползващи го като транспортно средство. Евентуалното му извеждане от експлоатация за определен период от време поради извършване на терористичен акт или друго тежко престъпление би довело до значителни човешки жертви, големите материални щети и влошено транспортно обслужване на населението на града, както и би оказало силно отрицателно психологическо въздействие върху населението.

2. Подземното трасе на Столичното метро преминава в непосредствена близост до /под/ стратегически обекти, важни за държавното управление на Република България – сградите на Президентство на Република България, Министерски съвет на Република България, Народно събрание и Българска народна банка.

3. В международен аспект Метрополитените са били обект или са разглеждани като потенциален такъв на терористични атаки.

Следователно, Столичното метро, като особено важен обект, следва да се охранява само от органите на МВР.

Изводи:

За възложителя са налице правните и фактически основания, които допускат прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП и той може да се възползва от процедура на договаряне без обявление.

 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.