ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Университетска многопрофилна болница за активно лечение и спешна медицина /УМБАЛСМ/ "Н.И. Пирогов" ЕАД - София
Адрес София 1606, бул. Тотлебен 21
Партиден номер в РОП 693
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00693-2009-0010
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 6 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Доставка и монтаж на офис обзавеждане на базата на периодични заявки и размери за нуждите на УМБАЛСМ "Н.И. ПИРОГОВ" – ЕАД.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ

След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в РОП 00693-2009-0010 експертите установиха следното:

 

Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 6 от ЗОП

Посоченото от възложителя правно основание изисква да са изпълнени следните условия:

а) наличие на предходен договор за обществена поръчка;

б) необходимост от допълнителни доставки от същия доставчик;

в) доставка на допълнително количество, предназначено за частична замяна или увеличаване на доставките;

г) смяната на доставчика ще принуди възложителя да придобие стока с различни технически характеристики, което ще доведе до несъвместимост или до технически затруднения;

д) в решението да е посочено, че поканата ще бъде изпратена до изпълнителя на предходния договор;

е) договорът за допълнителна поръчка не може да бъде по-дълъг от три години.

 

Фактическа обстановка и доказателства:

След извършена проверка в РОП се установи, че възложителят e сключил договор за доставка и монтаж на офис обзавеждане, след проведен открит конкурс по реда на НВМОП.

В мотивите за избор на процедура възложителят е посочил, че необходимостта за доставки на същата стока е възникнала поради планиран ремонт и реновиране на клиниките и съответно смяна на старото офис оборудване. Не са представени доказателства в подкрепа на твърдението.

Като основен аргумент за избор на процедурата, възложителят изтъква необходимостта да се запази облика на болницата, което може да се постигне само при възлагане на обществената поръчка на фирмата-изпълнител по предходен договор за доставка. Възложителят счита, че във всички останали случаи той ще придобие стоки с различни технически характеристики и дизайн, несъвместими с досегашните. Липсват мотиви и доказателства относно техническите затруднения и несъвместимостта, до които би се стигнало в случай на смяна на доставчика.

Поканата е адресирана до “Интериор-И” ООД, изпълнител по предходния договор.

Съгласно разпоредбата на чл. 90, ал. 2 от ЗОП продължителността на договора за допълнителна поръчка не може да бъде по-дълга от три години. Възложителят е посочил в поканата, че срокът за изпълнение на поръчката е до 31.12.2009 г. В тази връзка се приема, че посоченото по-горе изискване е спазено.


Изводи:

Характерът на стоките, които ще бъдат доставени, не предполага възникване на технически затруднения и несъвместимост при тяхното използване, в случай, че се стигне до смяна на доставчика. Посоченият от възложителя мотив – нарушаване на облика на болницата, не кореспондира с посочените в чл. 90, ал. 1, т .6 последици от смяната на изпълнителя.

Възложителят не е посочил ясни и категорични мотиви, които обуславят избора на процедурата. Същевременно той не е изпратил в Агенцията по обществени поръчки доказателства, свързани с избора на тази процедура, като с това не е изпълнил задължението си по чл. 20 б, ал. 1 от ЗОП.

Изложените аргументи и липсата на доказателства е основание да се приеме, че изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен.

 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.