ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Изпълнителна агенция по околна среда /ИАОС/
Адрес София 1618, бул. Цар Борис III 136
Партиден номер в РОП 740
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00740-2009-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 9 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Обществената поръчка включва сключване на следните застраховки: Застраховка „Гражданска отговорност” и застраховка „Каско” на 3 (три) броя моторни превозни средства на Изпълнителна агенция по околна среда, и застраховка „Имущество” на Автоматична измервателна станция – Регионална лаборатория, гр. Варна.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в РОП 00740-2009-0001, експертите установиха следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 9 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага когато е необходимо повторение на услуга или строителство от същия изпълнител не по-късно от три години от възлагането на първата поръчка и при условие, че:
а) първата поръчка е възложена при открита или ограничена процедура и в обявлението за нея е посочена възможността за такова възлагане;
б) общата стойност на тази поръчка е включена при определяне стойността на първата поръчка;
в) новата поръчка съответства на основния проект, в изпълнение на който е възложена първата поръчка;
Договорът за допълнителна поръчка не може да бъде по-дълъг от три години (чл. 90, ал. 2 от ЗОП).
 
Фактическа обстановка и доказателства 
Във връзка с осъществяването на предварителен контрол в Агенцията по обществени поръчки (АОП) е представено Решение № 01/12.03.2009 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околна среда (ИАОС) и покана за участие.
В мотивите на решението за избор на процедурата възложителят твърди, че договарянето без обявление е във връзка с предходна обществена поръчка с идентичен предмет. С Решение № 01/12.09.2008 г. е открита и проведена открита процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет „Застраховки „Каско”, „Гражданска отговорност”, „Обща гражданска отговорност”, пълно имуществено застраховане на подвижна и стационарна техника, административни сгради в София, Плевен и Монтана, и застраховка „Злопулука” на 80 служители на ИАОС” и е сключен договор № 1301/29.12.2008 г. с ЗПАД “Булстрад”.
Възложителят твърди, че със Заповед № РД – 18/10.01.2009 г. на министъра на околната среда и водите и подписан приемо-предавателен протокол между МОСВ и ИАОС за нуждите на ИАОС е прехвърлена собствеността върху три броя високопроходими автомобила “Лада Нива”. Освен това в изпълнение на Заповед № РД – 694/09.10.2008 г. на министъра на околната среда и водите, ИАОС е предприела действия по изграждане и въвеждане в експлоатация на автоматична измервателна станция – регионална лаборатория гр. Варна. С възникването на посочените обстоятелства след откриването на първата процедура възложителят обосновава, че необходимостта от застраховки за посочените автомобили и станцията, предмет на договарянето без обявление, не е могло да бъде предвидено при сключването на предходния договор. Като допълнителен мотив за избора на договаряне без обявление възложителят сочи и законоустановените изисквания за сключване на застраховки “Гражданска отговорност” и “Имущество” и опасността от значителни имуществени щети, при възникване на непредвидени рискови обстоятелства.
Както в решението за откриване, така и в поканата за участие не е посочена стойността на допълнителното възлагане. Видно от V, т. 6 от поканата, гаранцията за участие е 30 (тридесет) лв. Съгласно чл. 59, ал. 2 от ЗОП тя не може да е повече от едно на сто от стойността на поръчката. Ако се приеме, че възложителят е определил максималния допустим размер на гаранцията, то прогнозната стойност на поръчката може да се изчисли на 3 000 лв.
В подкрепа на твърденията са представени: Заповед № РД – 18/10.01.2009 г. на министъра на околната среда и водите; приемо - предавателен протокол между МОСВ и ИАОС; Заповед № РД – 694 / 09.10.2008 г. на министъра на околната среда и водите и Приложение 1 към нея; протокол от 16.12. 2008 г., Договор № 1301/29.12.2008 г.
Направената проверка в РОП показа, че информацията за обществената поръчка, открита с Решение № 01/12.09.2008 г., е публикувана под № 00740-2008-0001. В обявлението за нейното откриване (поле VI.3 “Допълнителна информация”) е отбелязана възможността да се пристъпи към повторно възлагане на услугата на същия изпълнител, при условията на чл. 90, ал. 1, т. 9 от ЗОП. Договорът за възлагане на обществената поръчка е с предмет “Доставка на моторни превозни средства за нуждите на МОСВ”. Сключен е на 29.12.2008 г. и е на стойност 91 405, 34 лв. без ДДС.
 
Изводи
От изложената фактическа обстановка и доказателства е видно, че е налице предходен договор, сключен в резултат на проведена открита процедура за възлагане на обществена поръчка. В обявлението й е предвидена възможността за допълнително възлагане на основание чл. 90, ал. 1, т. 9 от ЗОП, с което възложителят е спазил чл. 15, ал. 3 от ЗОП. Предметът на предходната процедура и на договарянето без обявление е сходен. От поканата за участие в договаряне без обявление е видно, че възложителят възнамерява да сключи договор за допълнителните услуги със срок до 31.12.2009 г.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.