ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Държавно ловно стопанство /ДЛС/ "Витиня" - Ботевград /Старо наименование - Държавна дивечовъдна станция /ДДС/ "Витиня" - Ботевград/
Адрес Ботевград 2140, местност Витиня, п.к. 7
Партиден номер в РОП 562
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00562-2009-0007
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: ОБЩЕСТВЕНА ПОРЪЧКА ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ДЪРВОДОБИВ И ИЗВОЗ В НАСАЖДЕНИЯ В РАЙОНА НА ДЕЙСТВИЕ НА ДДС ВИТИНЯ ПРЕЗ 2009 Г. С ОБЕМ ОТ 6247 куб. м.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ

След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в Регистъра на обществените поръчки (РОП) 00562-2009-0007, се установи следното:

 

Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП

Посоченото от възложителя правно основание изисква преди датата на решението за откриване на процедурата да са възникнали обстоятелства, които отговарят на дефиницията за “непреодолима сила”, съгласно § 1,
т. 14 от ДР на ЗОП, а именно обстоятелства от извънреден характер, които възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или да предотврати. В резултат на обстоятелствата, определени като “непреодолима сила”, следва да е обективно невъзможно да се проведе открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление.

Фактически обстановка и доказателства:

В мотивите на решението за откриване на процедурата възложителят е посочил като обстоятелство от извънреден характер ледолом, който е причинил поваляне на дървесина. В резултат на това събитие е невъзможно да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление, тъй като тяхното организиране и провеждане би забавило изпълнението на дейностите за преодоляване на щетите според възложителя. Това ще доведе до влошаване качествата на повалената дървесина, поради опасност от бързо развитие на вредители, които се разпространяват и по съседни отдели със здрава дървесина.

От решението не става ясно кога е настъпило събитието (ледолом), визирано в мотивите.

Възложителят не е изпълнил задължението си по чл. 20 б, ал. 1 от ЗОП и не е приложил доказателства, свързани с избора на процедурата. След проверка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) се установи, че от средата на 2007 г. до средата на м. март 2009 г. възложителят е провел няколко процедури на договаряне без обявление, на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 и т. 8 от ЗОП с един и същ предмет “Дърводобив и извоз на насаждения, повалени от ледолом”. От мотивите, посочени в решението за тяхното откриване не става ясно защо възложителят провежда няколко повтарящи се процедури с един и същ предмет. В случай че посоченото от възложителя събитие (ледолом) е възникнало еднократно през 2007 г., но е използвано като мотив за провеждане на множество процедури в един продължителен период от време, то не може да се приеме като годно основание за тяхното откриване по чл. 90, ал. 1, т. 4 и т.8 от ЗОП.

При положение, че едно и също събитие (ледолом) се случва многократно, в точно определен период всяка година, възниква основание то да се класифицира като предвидимо. За да се приеме решението на възложителя за основателно е необходимо да са налице доказателства, които доказват инцидентност на събитието, както и документи от които да е видно, кога се е случило събитието, какъв е обемът, вида и състоянието на дървесината и как трябва да бъде третирана тя.

Изводи:

Не са представени доказателства за наличие на основания обосноваващи провеждането на процедура на договаряне без обявление.

 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.