ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Пазарджик
Адрес Пазарджик 4400, бул. България 2
Партиден номер в РОП 385
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00385-2009-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Извършване на невъоръжена охрана на общински обект на територията на гр.Пазарджик.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ

След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в РОП 00385-2009-0001 експертите установиха следното:

1.      Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП

Посоченото от възложителя правно основание изисква наличието на действащ договор с обект услуга, както и кумулативното изпълнение на следните условия:

а) възникване на обстоятелства, които не са могли да бъдат предвидени от възложителя при сключване на основния договор и изискват възлагането на допълнителна услуга;

б) допълнителната услуга не може технически или икономически да се раздели от предмета на основния договор без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението на поръчката;

в) общата стойност на допълнителната услуга не е повече от 50 на сто от стойността на основната поръчка.

2.      Фактически обстоятелства

В решението за откриване на процедурата на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП възложителят е посочил, че допълнителната услуга е във връзка с предходен договор за обществена поръчка. Информацията за нея е публикувана в РОП под уникален № 00385-2008-0030. Направената проверка показва, че е проведена процедура с две обособени позициии и за тях са сключени договори със следните изпълнители: 

 - “Аргус” ЕООД; 

 - ЕТ ”Малекс – Милуш Малинов”.

От решението за откриване на процедурата на договаряне без обявление е видно, че възложителят е изпратил покана до “Аргус” ЕООД. От информацията за сключен договор, публикувана в РОП, не става ясно дали “Аргус” ЕООД е изпълнител по предходния договор с предмет охрана на общински обекти или е изпълнител по договор с предмет охрана на учебни заведения.

Като непредвидено обстоятелство, възложителят е посочил провеждане на Европейско първенство по модерен петобой в края на месец април 2009 г.  В приложеното писмо, изпратено от Българска федерация по модерен петобой до кмета на Община Пазарджик, е посочено, че събитието ще бъде в рамките на 7 дни. От писмото става ясно, че са водени предварителни разговори, свързани с организацията и провеждането на първенството. Писмото е изпратено на 06.02.2009 г., началото на проявата е предвидено за 27.04.2009 г. т.е. между датата на уведомяване и началото на първенството има 80 календални дни. Освен аргумента за провеждащо се мероприятие, възложителят е посочил като мотив и извършването на значителни инвестиции и запазване на съоръженията във времето. Поради посоченото се договаря охрана на обекта не само за времето на проявата, но и след това.  Предвид изложеното се налага извода, че обстоятелствата, свързани с охраната на разглеждания обект са предвидими, поради което е възможно планирането на дейността, обект на договаряне.

На следващо място, възложителят не е мотивирал необходимостта от възлагане на допълнителна услуга на същия изпълнител и не е приложил доказателства, че тя не може технически или икономически да се раздели от предмета на основния договор, без значителни затруднения за възложителя или въпреки, че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението на основната поръчка.

В поле V.3) на решението не е посочена стойността на допълнителната услуга, от което не може да се направи извод, че общата стойност не е повече от 50 на сто от стойността на основната поръчка.

3.      Доказателства

Твърденията на възложителя не са подкрепени с доказателства. 

 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.