ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Столична община
Адрес София 1000, ул. Московска 33
Партиден номер в РОП 87
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00087-2009-0008
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Услуги по доставка, разполагане и поддръжка на съдове за битови отпадъци;Събиране и транспортиране на битови отпадъци; Лятно и зимно почистване на улици и други места за обществено ползване на територията на Столична община по обособени позиции : 1. район Люлин ; 2. район Овча купел; 3. район Витоша; 4. район Младост; 5.район Триадица /без частта заключена между бул."Витоша", ул. "Позитано", бул." Хр.Ботев и бул." Патриарх Евтимий/
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в Регистъра на обществените поръчки (РОП) 00087-2009-0008, експертите установиха следното:
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква преди датата на решението за откриване на процедурата да са възникнали обстоятелства, които отговарят на дефиницията на “непреодолима сила” в § 1, т. 14 от ДР на ЗОП, а именно обстоятелства от извънреден характер, които възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати. Освен това, в резултат на обстоятелствата, определени като “непреодолима сила”, следва да е обективно невъзможно да се проведе открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление.
Фактически обстановка и доказателства
От мотивите в решението и представените доказателства е видно, че на 01.03.2009 г. изтича срокът на договор за концесия РД-56-1077/03.06.1999 г. с предмет почистване и сметоизвозване на район Младост, както и на райони Люлин, Овча купел, Витоша и Триадица (без частта, заключена между бул. “Витоша”, ул. “Позитано”, бул. “Христо Ботев” и бул. “Патриарх Евтимий”), включени в предмета на договора посредством подписването на допълнително споразумение.
За обезпечаване дейността по почистване и сметоизвозване след изтичане на договора за концесия с Решение РД-09-03-3132/18.07.2008 г. кметът на Столична община открива процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет “Събиране и транспортиране на битови отпадъци; Разполагане и поддръжка на съдове за битови отпадъци; Лятно и зимно почистване на улици и други места за обществено ползване по обособени позиции на територията на райони Люлин, Овча купел, Витоша, Младост и Триадица (без частта, заключена между бул. “Витоша”, ул. “Позитано”, бул. “Христо Ботев” и бул. “Патриарх Евтимий”)”. Документите за същата са публикувани в РОП под уникален № 00087-2008-0155. Решението за откриване на посочената процедура е обжалвано пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) от концесионера “ВОЛФ-96” ЕООД (жалба № 1646-В/13.08.2008 г.), като е поискано и налагане на временна мярка “спиране”. С определение на КЗК от 18.08.2008 г. искането за временна мярка е оставено без уважение и не е обжалвано пред Върховния административен съд (ВАС). Предвид това, провеждането на процедурата продължава и на 18.11.2008 г. със Заповед № РД-09-02-3443/18.11.2008 г. на кмета на Столична община е определен изпълнител на обществената поръчка. Посочената заповед е обжалвана от консорциум “ТИТАН ЧИСТОТА СОФИЯ”, като е направено и искане за налагане на временна мярка. С определение от 04.12.2008 г. КЗК отхвърля искането за временна мярка, което е обжалвано пред ВАС. С определение на ВАС № 14653/30.12.2008 г. такава мярка е наложена. Определението на ВАС не подлежи на обжалване, което означава, че възложителят не може да сключи договор за възлагане на обществена поръчка до окончателното решаване на спора. Към момента на откриване на процедурата на договаряне без обявление (12.02.2009 г.) спорът не е решен. С Решение № 75 от 05.02.2009 г. КЗК отменя като незаконосъобразна Заповед № РД-09-02-3443/18.11.2008 г. на кмета на Столична община за класиране на участниците и избор на изпълнител по горепосочената обществена поръчка и връща процедурата на етап разглеждане, оценка и класиране на офертите. Това решение подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Към решението за откриване на процедурата и поканата за участие са приложени копия на посочените документи, доказващи фактическата обстановка.
Изводи
Процедурата за възлагане на обществена поръчка за почистване и сметосъбиране на райони Младост, Люлин, Овча купел, Витоша и Триадица (без частта, заключена между бул. “Витоша”, ул. “Позитано”, бул. “Христо Ботев” и бул. “Патриарх Евтимий”) е открита седем месеца преди изтичане на срока на договора за концесия. При полагане на дължима грижа от страна на възложителя, той не е могъл да предвиди съвкупността от обстоятелства, възникнали в хода на процедурата, и да прогнозира кога ще е възможно сключването на договор. От приложеното копие на концесионния договор е видно, че неговото изпълнение приключва на 01.03.2009 г. След тази дата визираните райони остават без изпълнител на услугата. Предвид факта, че кратките срокове правят невъзможно провеждането на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление, считаме, че е налице основание за откриване на процедура по чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП. Видно от поканата за участие в нея, възложителят е определил срок за изпълнение на поръчката до приключване на процедурата, открита с Решение РД-09-03-3132/18.07.2008 г.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.