ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Агенция "Пътна инфраструктура" /АПИ/ - /Старо наименование - /Национална агенция "Пътна инфраструктура" /НАПИ/ - /Старо наименование - Фонд "Републиканска пътна инфраструктура"/ /ФРПИ/
Адрес София 1606, бул. Македония 3
Партиден номер в РОП 44
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00044-2009-0005
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Допълнителна консултантска услуга - строителен надзор на Лот 2, Проект "Транзитни пътища ІV" - на база удължаване на срока на строителството. ОБОСОБЕНА ПОЗИЦИЯ /ЛОТ/ № 2 от Проект "Транзитни пътища ІV", Път IІ-55 “Велико Търново - Гурково” от км 11+170 до км 31+561 Път ІІ-55 “Велико Търново – Гурково” от км 31+561 до км 33+954
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ

След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в РОП 00044-2009-0005 експертите установиха следното:

1.      Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП

Посоченото от възложителя правно основание изисква да са изпълнени следните условия:

a) възникване на обстоятелства, които не са могли да бъдат предвидени от възложителя при сключване на основния договор и изискват възлагането на допълнителна услуга;

б) допълнителната услуга или строителството не могат технически или икономически да се разделят от предмета на основния договор без значителни затруднения за възложителя или въпреки че могат да се разделят, са съществено необходими за изпълнението на поръчката;

в) общата стойност на допълнителната услуга или строителството не е повече от 50 на сто от стойността на основната поръчка.

2.      Фактически обстоятелства

От описаните в решението фактически обстоятелства може да се направи извод, че:

От описаната в мотивите фактическа обстановка не стават ясни причините за използване на различен подход при осъществяване на допълнителни строителни работи и допълнителна консултантска услуга /строителен надзор/. Възложителят посочва, че за новите видове и количества строителни работи се удължава срокът на основния договор за строителство с Анекс от № 1 от 05.11.2008 г. От друга страна, за строителния надзор не се предвижда такова удължаване, а допълнително договаряне със същия изпълнител.

По отношение на непредвидените обстоятелства, възложителят посочва в решението, че поради нови видове строителни работи, които не са включени в предмета на основния договор за строителство се налага неговото удължаване с Анекс от № 1 от 05.11.2008 г. Включването им в този договор предполага извършването на допълнителна консултантска услуга /строителен надзор/.

По т. 1, б. “б”, възложителят твърди, че допълнителната консултантска услуга не може да се раздели от предмета на основния договор без значителни затруднения за него.

По т. 1, б. “в”, възложителят е поставил такова условие в мотивите на решението и в поканата за участие.

3.      Доказателства

Твърденията на възложителя не са подкрепени с доказателства.

Също така, не е изяснено дали поканата е изпратена до изпълнителя на основния договор. От проверка в РОП не е ясно, с кой от двамата изпълнители по предходната процедура е сключен договор за обособена позиция /лот 2/. Ако първоначалният договор е сключен с "Пътконсулт 2000" ЕООД, не е ясно защо поканата е изпратена до Сдружение "Транзитни пътища ІV" ООД с водещ партньор "Пътконсулт 2000" ЕООД.

 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.