Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е постъпило Решение № 3-367 от 08.06.2020 г. на изпълнителния директор на „Летище София“ ЕАД за откриване на процедура на договаряне без предварителна покана за участие на основание чл. 138, ал.1 във вр. с чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
В поле IV.7) на решението за откриване е уточнено, че прогнозната стойност на поръчката е 1 339 416 лв. без ДДС.
Според поле V.2) на същото решение, на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП) възложителят няма да одобрява и изпраща покана за участие в процедурата, като договор ще бъде сключен с „Център за градска мобилност“ ЕАД.
В поле VII.1) на решението се посочва, че на основание чл. 134 от ППЗОП доказателства за изложените мотиви няма да бъдат изпращани, тъй като същите са достъпни в електронния публичен безплатен регистър, поддържан от Столичен общински съвет (СОС) на интернет адрес: https://web2.apis.bg/sofiacouncil/p.php?i=3526687&b=0. Проследяване на посочения от възложителя линк води към Наредба за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община, приета с Решение № 178 по Протокол № 51 на СОС от 05.04.2018 г.
Извършени проверки от АОП в електронни публични регистри (когато е приложимо):
Не е приложимо.
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварителна покана за участие се цели издаване, зареждане и предоставяне на тримесечни неперсонализирани абонаментни карти за всички линии на Столичен градски транспорт за 2020-2021 г. за служителите на „Летище София“ ЕАД, разпределени в 4 тримесечия или общо за една година.
Избраното правно основание по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП е приложимо в случаите, когато възлагането на поръчката на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост. В мотивите на възложителя се твърди, че на основание чл. 20, ал. 1 от Наредбата за реда и условията на пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община (СО), приета на 15.04.2018 г. с решение на Столичния общински съвет, “Център за градска мобилност” ЕАД („ЦГМ“ ЕАД) има изключителни права да издава, зарежда и продава превозни документи за пътуване по линиите на обществения градски транспорт на територията на СО. Видно от посочената норма, „ЦГМ“ ЕАД притежава изключителните права за осъществяване на дейностите, предмет на възлагане с разглежданата процедура. В допълнение, визираните права са придобити по силата на подзаконов нормативен акт – Наредба на Столичния общински съвет, поради което се счита, че е изпълнено условието в чл. 79, ал. 2 от ЗОП, т.е. не съществува друга алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване параметрите на поръчката. |