ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Национална агенция за приходите /НАП/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 530
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Закупуване на 100 бр. електронни носители и зареждане на 499 бр. електронни носители, собственост на НАП, с 1 996 бр. тримесечни абонаментни превозни документи за пътуване по редовна тарифа в градски транспорт в гр. София за служители на НАП, разпределени в четири тримесечия или общо за период от 12 месеца с начална дата не по-рано от 11.04.2019 г.
Прогнозна стойност: 233698.67 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00530-2019-0004
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № РЦУ-22 от 19.02.2019 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е постъпило Решение № РЦУ-22 от 19.02.2019 г. на директор-дирекция „Правна“ (упълномощен със Заповед № ЗЦУ-219/15.02.2019 г. на изпълнителния директор на НАП) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
Според поле IV.7) на Решението за откриване прогнозната стойност на възлаганата услуга е 233 698,67 лв. без ДДС, т.е. под стойностния праг по чл. 233, ал. 2, т. 1, б. „б“ от ЗОП (изм. ДВ, бр. 86/2018 г. – в сила от 01.03.2019 г.) за осъществяване на контрол. В поле V.1) се уточнява, че редът за възлагане с договаряне без предварително обявление е определен съобразно общата стойност на поръчките със сходен предмет, предвидени за възлагане в системата на НАП през 2019 г. Доколкото общата стойност е в размер на 361 065 лв. без ДДС, то в случая е налице основание за осъществяване на контрол върху разглежданото договаряне.
Видно от поле V.2) на Решението и представената покана за участие, в договарянето се кани дружеството “Център за градска мобилност” ЕАД.
В подкрепа на изложените мотиви в АОП е представено копие на Наредбата за реда и условията на пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община, приета от Столичния общински съвет с Решение № 178 по Протокол № 51 от 05.04.2018 г.
 
Извършени проверки от АОП в електронни публични регистри (когато е приложимо):
Не е приложимо.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се цели закупуване на 100 бр. електронни носители и зареждане на 499 бр. електронни носители, собственост на НАП, с 1996 бр. тримесечни абонаментни превозни документи за пътуване по редовна тарифа в градски транспорт в гр. София за служители на НАП, за период от 12 месеца, с начална дата не по-рано от 11.04.2019 г.
Избраното правно основание по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП е приложимо в случаите, когато възлагането на поръчката на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост. В мотивите на възложителя се твърди, че единствено “Център за градска мобилност” ЕАД (“ЦГМ“ ЕАД) притежава изключителни права по силата на нормативен акт да издава, зарежда и продава превозни документи за пътуване по линиите на обществения градски транспорт на територията на Столична община. Уточнава се, че в столицата няма други лица, които да са упълномощени да извършват изброените дейности. Посочва се, че правата на дружеството произтичат от чл. 20, ал. 1 от Наредбата за реда и условията на пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична Община (Наредбата), приета с решение на Столичния общински съвет (СОС). Видно от чл. 20, ал. 1 от Наредбата, на територията на гр. София, където ще се реализира услугата, единственото лице, което има изключителното право да издава, зарежда и продава превозни документи за пътуване с обществения градски транспорт (трамваен, тролейбусен, автобусен транспорт и метрополитен) е „ЦГМ“ ЕАД. В допълнение, това право, придобито по силата на подзаконов нормативен акт – Наредбата на СОС, позволява да се счете, че в случая не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване параметрите на поръчката.

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).