ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Национална агенция за приходите /НАП/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 530
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Предметът на поръчката включва доставката на природен газ за сградата на УЦ на НАП Боровец с адрес к.к. Боровец, община Самоков за период от 3 /три/ години.
Прогнозна стойност: 110000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00530-2019-0002
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № РЦУ - 21 от 15.02.2019 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено Решение № РЦУ-21 от 15.02.2019 г. на главния секретар на НАП, упълномощен за възложител със Заповед № ЗЦУ-ОПР-2/22.05.2017 г. на изпълнителния директор на НАП за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „вˮ ЗОП.
Видно от поле IV.7) на решението, прогнозната стойност на поръчката е 110 000 лв. без ДДС, но предвид уточненията в поле V.1) и VII.1), според които общата прогнозна стойност на всички поръчки със сходен предмет, предвидени за възлагане в системата на НАП през настоящата година е в размер на 370 000 лв. без ДДС, се приема, че разглежданата процедура подлежи на контрол по чл. 233, ал. 2, т. 1, б. „б” ЗОП.
В поле V.2) на решението се пояснява, че на основание чл. 65 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП), покана за участие в процедурата няма да се изпраща, като договорът ще бъде сключен с „Комекесˮ АД.
Според информацията, представена в поле VII.1) от решението, на основание чл. 134 от ППЗОП, доказателства за обстоятелствата, посочени в решението няма да бъдат изпращани, тъй като същите са публично достъпни и в поле V.1) от решението е посочен точния интернет адрес, на който могат да бъдат намерени:  http://www.dker.bg/bg/registri/litsenzii.html и
 
Извършени проверки от АОП в електронни публични регистри (когато е приложимо):
Извършена справка на интернет страницата на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) на издадените от Комисията лицензии в сектор „Природен газ” за осъществяване на дейностите по чл. 39, ал. 1, т. 2-4, 7 и 10 от Закона за енергетиката (ЗЕ) потвърждава, че под № 11 от списъка са вписани  лицензия № Л-174-08/17.12.2004 г. за дейността „разпределение на природен газˮ и лицензия № Л-174-12/27.04.2009 г. за дейността „снабдяване с природен газ от краен снабдителˮ. Двата вида лицензии са с титуляр „Комекесˮ АД, територията им на действие обхваща Община Самоков, а срокът им е до 17.12.2039 г.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се възлага доставка на природен газ за сградата на УЦ на НАП Боровец с адрес к.к. Боровец, община Самоков за период от 3 (три) години.
Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 3 и т. 10 от ЗЕ, дейностите по разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от крайни снабдители подлежат на лицензиране. По силата на чл. 43, ал. 2, т. 1 и т. 2а от ЗЕ всяка лицензия се издава за определена обособена територия. Посоченото е основание за извод, че дружество, което притежава лицензии за тези дейности има изключителни права за осъществяването им на съответната територия.
В конкретния случай,  извършената справка потвърждава, че „Комекес” АД притежава изключителното право да осъществява дейностите „разпределение на природен газ” и „снабдяване с природен газ от краен снабдител” на територията на Община Самоков, на която се намира обектът, за който са предназначени възлаганите дейности.
Изключителните права са придобити по силата на административен акт – лицензии, издадени от КЕВР, на основание ЗЕ.
Изложеното води до извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП.

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).