ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Териториална дирекция на Национална агенция за приходите /ТД на НАП/ - Варна
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 530
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: „Предоставяне на достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа за обекти на ТД на НАП Варна и офиси за обслужване Добрич, Разград, Русе, Силистра, Търговище и Шумен”. Място на изпълнение - гр.Варна, бул."Осми Приморски полк" №128, ул."Самарско знаме" №1A; гр.Добрич - ул."Независимост" №7, ул."Независимост" №31, ул."Независимост" №7"/фронт офис/; гр.Разград -пл."Независимост" №1; гр.Русе - ул.„Майор Атанас Узунов” №19, ул.„Рига” №1; гр.Силистра - ул."Генерал Скобелев" №8; гр.Търговище - пл."Свобода" №1, ТП „Драгоман”/резервно захранване/, пл. "П.Р.Славейков" №45; гр.Шумен -ул."Цар Иван Александър" №108, ул. "Съединение"№107, пл."Освобождение"№2, ул."А.Мицкевич"№1. Срок на договора-12 /дванадесет/ месеца, с начало на изпълнение от датата на подписване на договора. Максимално допустимата стойност на поръчката е в размер на 150000.00 лв. без ДДС, съответно 180000.00 лв. с включен ДДС.
Прогнозна стойност: 150000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00530-2019-0001
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 1-19 от 24.01.2019 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е представено Решение № 1-19 от 24.01.2019 г., на зам. - директор на ТД на НАП Варна, за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
В поле IV.3) на Решението за откриване на процедура е записано, че се възлагат услуги по предоставяне на достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа за обекти на ТД на НАП Варна - гр.Варна, бул. "Осми Приморски полк" № 128, ул."Самарско знаме" № 1A; и офиси за обслужване в гр. Добрич, ул. "Независимост" № 7, 31  и № 7 /фронт офис/; в гр. Разград, пл."Независимост" № 1; в гр. Русе, ул. „Майор Атанас Узунов” № 19, ул. „Рига” № 1; в гр. Силистра, ул."Генерал Скобелев" № 8; в гр. Търговище, пл."Свобода" № 1, ТП „Драгоман”/резервно захранване/, пл. "П.Р.Славейков" № 45 и гр. Шумен, ул. "Цар Иван Александър" № 108, ул. "Съединение" № 107, пл. "Освобождение" № 2, ул. "А.Мицкевич" № 1.
Видно от поле IV.7) на Решението, прогнозната стойност на поръчката е 150 000 лв. без ДДС. Според поле IV.8) общата стойност на всички поръчки със сходен предмет, предвидени за възлагане в системата на НАП през 2019 г. е в размер 1 915 000 лв. без ДДС, поради което се приема, че процедурата подлежи на контрол по чл 233, ал. 2, т. 1, б. „б“ от ЗОП.
В поле V.2) е отбелязано, че на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП), възложителят няма да изпраща покана за участие в процедурата, а договорът за обществена поръчка ще бъде сключен с дружество „Електроразпределение Север” АД – гр. Варна.
В поле VII.1) е отбелязано, че доказателства за обстоятелствата, посочени в решението няма да бъдат изпращани, тъй като същите са достъпни в електронен, публичен, безплатен регистър, поддържан от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР).
 
Извършени проверки от АОП в електронни публични регистри (когато е приложимо):
Извършената справка в публичния регистър на издадените лицензии, поддържан от КЕВР на основание чл. 25, ал. 1, т. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ), установи, че в сектор „Електроенергетика” е публикуван списък „Лицензии за разпределение на електрическа енергия“. В списъка фигурира издадена от КЕВР лицензия № Л-138-07/13.08.2004 г. на дружество „Електроразпределение Север” АД, за дейността „разпределение на електрическа енергия”, издадена със срок от 35 г. В списъка не е посочен териториалния обхват на лицензията.
Направена проверка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) установи, че е публикувана информация за открита с Решение № 7-18/08.05.2018 г. процедура с предмет: „Доставка на нетна електрическа енергия за ниско напрежение и избор на координатор на балансираща група за обекти на ТД на НАП Варна и офиси за обслужване Добрич, Разград, Русе, Силистра, Търговище и Шумен“, вписана в РОП под уникален номер 00530-2018-0032. В Регистъра е публикувано Обявление за възложена поръчка, от което е видно, че на 03.09.2018 г. е сключен договор за обществена поръчка.
 
 
Изводи:
Според предмета на поръчката, с разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се възлага извършването на услуги по предоставяне на достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа за обекти на ТД на НАП Варна и офиси за обслужване Добрич, Разград, Русе, Силистра, Търговище и Шумен, за срок от 12 месеца.
В съответствие с чл. 30, ал. 1, т. 13 от ЗЕ на регулиране от КЕВР подлежат цените за достъп и/или за пренос през електроразпределителните мрежи. Според чл. 39, ал. 1, т. 3 от ЗЕ дейностите по разпределение на  електрическа енергия подлежат на лицензиране, като в съответствие с чл. 43, ал. 2, т. 1 от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия за дейността.
Във връзка с гореизложеното, може да се приеме, че избраното за изпълнител дружество „Електроразпределение Север” АД, съгласно посочената лицензия № Л-138-07/13.08.2004 г. притежава изключителни права за осъществяване на дейността „разпределение на електрическа енергия“ на обособената територия, за която лицензията е издадена. Видно от списъка на „Лицензии за разпределение на електрическа енергия“ на КЕВР, информация за териториалния обхват на лицензията не е посочена, поради което становището се изразява под условие, че лицензията обхваща територията на градовете, където се намират обектите, включени в предмета на разглежданата процедура.
Изложеното води до извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, т.  „в” от ЗОП.

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).