Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е постъпило Решение № 36 от 13.12.2018 г. на директора на ТД на НАП Велико Търново, за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от Закона за обществените поръчки (ЗОП).
В поле IV.7) от Решението за откриване е записано, че прогнозната стойност на поръчката е в размер на 70 000 лв. без ДДС, а в поле VII.1) е посочено, че общата прогнозна стойност на всички поръчки със сходен предмет, предвидени за възлагане в системата на НАП през 2018 година, е в размер на 2 361 000 лв. без ДДС, т. е. над стойностните прагове по чл. 20, ал. 1, т. 1 от ЗОП.
В поле V.2) от същото решение се уточнява, че на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП), възложителят няма да изпраща покана за участие в процедурата, като договорът ще бъде сключен с „Енерго-Про Продажби“ АД, поради наличието на изключителни права за обществено снабдяване с електрическа енергия като краен снабдител за територията на град Габрово и област Габрово.
В подкрепа на гореизложеното са представени следните доказателства:
1. Разпечатка от интернет страницата на КЕВР - „Е. ОН България продажби“ АД е титуляр на лицензия № Л-139-11/13.08.2004 г. за дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия“, за срок от 35 години;
2. Лицензия № Л-139-11/13.08.2004 г. за обществено снабдяване с електрическа енергия, издадена от ДКЕВР в полза на „Е. ОН България продажби“ АД, ведно с Приложение № 1 към нея, с описание на границите и карта на обособената територия, включаваща и област Габрово;
3. Разпечатка от интернет страницата на „Енерго-Про Продажби“ АД, с информация относно територията на притежаваните от дружеството лицензии, обхваща 9 административни области в Североизточна България, включително и област Габрово;
4. Разпечатки от Търговския регистър и регистъра на ЮЛНЦ по партидата на „Енерго-Про Продажби“ АД, относно актуалното правно състояние на дружеството и вписана промяна на фирмата му на 10.09.2012 г. от „Е. ОН България продажби“ АД на „Енерго-Про Продажби“ АД. Копие на Протокол от извънредно Общо събрание на акционерите на „Е. ОН България продажби“ АД от 20.08.2012 г., като по т. 1 от дневния ред е взето решение за промяна на името на дружеството.
Извършени проверки от АОП в електронни публични регистри (когато е приложимо):
Справка в публичния регистър на издадените лицензии от КЕВР, сектор „Електроенергетика“, показва че „Енерго-Про Продажби“ АД, притежава лицензия № Л-139-11/29.11.2006 г. за осъществяване на дейността по „обществено снабдяване с електрическа енергия“, вписана под № 23 и № 24 в списъка на КЕВР. В регистъра не е посочен териториалният обхват на лицензията.
Проверка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) потвърди, че с Решение № 13/05.07.2018 г. на зам. директора на ТД на НАП Велико Търново е проведена открита обществена поръчка, с предмет: „Доставка на активна нетна електрическа енергия ниско напрежение и избор на координатор на балансираща група за сградите на офиси Видин, Враца, Габрово, Монтана и Плевен при ТД на НАП В. Търново“. В потвърждение на изложените от възложителя мотиви, информация за процедурата е налична в РОП по уникален номер № 00530-2018-0055. С Решение № 30/30.10.2018 г. на директора на ТД на НАП Велико Търново обществената поръчка е прекратена на основание чл. 110, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
Изводи:
С настоящата процедура на договаряне без предварително обявление се възлага доставка на електрическа енергия ниско напрежение по регулирани цени за административните сгради на офис Габрово при ТД на НАП Велико Търново, със срок на изпълнение от 12 месеца.
В чл. 30, ал. 1, т. 9 от Закона за енергетиката (ЗЕ) е записано, че на регулиране от КЕВР подлежат цените, по които крайните снабдители продават електрическа енергия на битови и небитови крайни клиенти за обекти, присъединени към електроразпределителна мрежа, на ниво ниско напрежение. Една от дейностите, която подлежи на лицензиране, съгласно ЗЕ, е снабдяване с електрическа енергия от крайни снабдители, според разпоредбата на чл. 39, ал. 1 от същия закон.
Съгласно чл. 43, ал. 2, т. 2а от ЗЕ за една обособена територия се издава само една лицензия. В съответната лицензионна територия, крайният снабдител осигурява снабдяването с електрическа енергия на обекти на битови и небитови крайни клиенти, присъединени към електроразпределителна мрежа на ниво ниско напрежение, в случаите когато тези клиенти не се снабдяват от друг доставчик (чл. 94а, ал. 1 от ЗЕ). На основание чл. 97, ал. 1, т. 4 от ЗЕ между крайните снабдители и битови и небитови крайни клиенти - за обекти, присъединени към електроразпределителната мрежа на ниво ниско напрежение, се сключват сделки по регулирани от КЕВР цени.
Въз основа на направените в мотивите фактически констатации и извършената проверка на интернет страницата на КЕВР, може да се заключи, че „Енерго-Про Продажби“ АД притежава изключителни права да осъществява дейността по снабдяване с електрическа енергия от крайни снабдители. В Регистъра на КЕВР не е уточнено какъв е териториалният обхват на лицензията, но от приложените като доказателство Лицензия № Л-139-11/13.08.2004 г. на ДКЕВР и извлечения от Търговския регистър и регистъра на ЮЛНЦ е видно, че лицензионната територия на дейност на поканеното в разглежданото договаряне дружество обхваща област Габрово, където се намират обектите, включени в предмета на настоящата поръчка.
Изключителните права на горепосоченото дружество са придобити по силата на индивидуален административен акт – лицензия, издадена от КЕВР, на основание ЗЕ. Следователно отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката и при възлагането на договор за доставка на електрическа енергия – ниско напрежение за нуждите на административните сгради на офис Габрово, е обосновано прилагането на нормата на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП. |