Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е представено Решение № 34/12.11.2018 г. на директора на ТД на НАП Велико Търново, за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
Видно от поле IV.7) на Решението за откриване, прогнозната стойност на поръчката е 300 000 лв. без ДДС.
В поле V.2) е отбелязано, на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП), възложителят няма да изпраща покана за участие в процедурата, а договорът за обществена поръчка ще бъде сключен с дружество „ЧЕЗ Електро България” АД.
В поле VII.1) „Допълнителна информация“ е отбелязано, че доказателства за обстоятелствата, посочени в решението няма да бъдат изпращани, тъй като същите са достъпни в електронен, публичен, безплатен регистър, поддържан от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) на адрес: http://www.dker.bg/bg/registri/litsenzii.html.
Извършени проверки от АОП в електронни публични регистри (когато е приложимо):
Извършена справка в публичния регистър на издадените лицензии, поддържан от КЕВР на основание чл. 25, ал. 1, т. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ), публикуван в сектор „Електроенергетика”, установи, че дружеството „ЧЕЗ Електро България” АД притежава лицензия № Л-135-11/13.08.2004 г. за дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия”, издадена със срок до 12.08.2039 г. В Регистъра не е посочен териториалният обхват на лицензията.
Изводи:
Според предмета на поръчката и изложените в решението мотиви, с разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се възлага доставка на електрическа енергия – ниско напрежение по регулирани цени за офисите на ТД на НАП Велико Търново, находящи се в градовете Видин, Монтана, Враца и Плевен, за срок от 12 месеца.
В съответствие с чл. 30, ал. 1, т. 9 от ЗЕ на регулиране от КЕВР подлежат цените, по които крайните снабдители продават електрическа енергия на битови и небитови крайни клиенти за обекти, присъединени към електроразпределителната мрежа, на ниво ниско напрежение. Според чл. 39, ал. 1, т. 10 от ЗЕ дейностите по снабдяване с електрическа енергия от крайни снабдители подлежат на лицензиране, като в съответствие с чл. 43, ал. 2, т. 2а от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия. Съгласно чл. 94а, ал. 1 от ЗЕ, крайният снабдител осигурява снабдяването с електрическа енергия на обекти на битови и небитови крайни клиенти, присъединени към електроразпределителната мрежа на ниво „ниско напрежение”, в съответната лицензионна територия, когато тези клиенти не се снабдяват от друг доставчик. В чл. 97, ал. 1, т. 4 от същият закон е регламентиран и начина на сключване на сделките с електрическа енергия между крайните снабдители и битови и небитови крайни клиенти по регулирани от КЕВР цени.
Във връзка с гореизложеното, може да се приеме, че избраното за изпълнител дружество „ЧЕЗ Електро България” АД, съгласно посочената лицензия № Л-135-11/13.08.2004 г., притежава изключителни права за осъществяване на дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия” на определената му обособена територия. В регистъра не е уточнено какъв е териториалният обхват на лицензията, предвид което становището за законосъобразност се изразява, при условие че обектите, включени в предмета на настоящата процедура, попадат в територията на действие на дружеството.
Изложеното води до извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП. |