ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Териториална дирекция на Национална агенция за приходите /ТД на НАП/ - София-град
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 530
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: 1. Предмет на настоящата обществена поръчка е доставка на питейна вода, отвеждане и пречистване на отпадни води за нуждите на ТД на НАП София, офис „София област“, ИРМ Ботевград. 2. Изпълнението на предмета на поръчката ще се изразява в доставка на питейна вода и предоставяне на водопроводни и канализационни услуги за нуждите на ТД на НАП София. 3. Срок за изпълнение на обществената поръчка: 36 месеца, считано от датата на сключване на договора или до изчерпване на максимално допустимата му стойност в размер на 1000,00 лв. без ДДС. В срока на изпълнение на поръчката, Възложителя си запазва правото да намали броя на обектите за доставка на питейна вода и предоставяне на водопроводни и канализационни услуги в случай на отчуждаване на имоти. В случай на придобиване на нови имоти, Възложителя има право да възложи услугата за доставка на питейна вода и предоставяне на водопроводни и канализационни услуги, при условията на настоящата документация и сключен договор в резултат на проведената процедура за възлагане на обществена поръчка.
Прогнозна стойност: 1000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00530-2018-0106
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 15 от 24.10.2018 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 15 от 24.10.2018 г. директора на ТД на НАП София (упълномощен със Заповед № ЗЦУ-ОПР-4/22.05.2017 г. на изпълнителния директор на НАП) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „вˮ ЗОП.
В поле IV.7) на решението е записано, че стойността на разглежданото договаряне е 1000 лв. без ДДС. Същевременно, от полета IV.8) и VII.1) на същото решение, става ясно, че общата прогнозна стойност на всички поръчки със сходен предмет, предвидени за възлагане в системата на НАП през настоящата година е в размер на 355 000.00 лв. без ДДС.
Видно от поле V.2) на решението, на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП) няма да се прилагат разпоредбите на чл. 64, ал. 2 и ал. 3 от същия и покана за участие няма да се изпраща. Уточнява се, че ще се сключи договор с „В и К – БЕБРЕШ” ЕООД, гр. Ботевград.
 
Извършени проверки от АОП в електронни публични регистри (когато е приложимо):
Извършена справка на интернет страницата на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) установи, че в раздел „ВиК” е публикуван списък на ВиК операторите към 31.12.2015 г. В списъка са вписани ВиК операторите, обособените територии на действие, които те обслужват, обхвата на тези територии и техните граници, съгласно Решение № РД-02-14-2234 от 22.12.2009 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството (обн. в ДВ, бр. 7/2010 г.).
От справката е видно, че ВиК - оператора, с който възложителят възнамерява да сключи договор - „В и К – БЕБРЕШ” ЕООД, гр. Ботевград фигурира под № 5 от списъка и под № 4 от Решение № РД-02-14-2234/22.12.2009 г.  Териториалният обхват на действие на дружеството община Ботевград.
 
Изводи:
С разглежданата процедура се възлага доставка на питейна вода, отвеждане и пречистване на отпадни води, за нуждите на ТД на НАП София, офис „София област“, ИРМ Ботевград, за срок от 36 месеца.
В съответствие с нормата на чл. 198а, ал. 1 от Закона за водите (ЗВ), за нуждите на управлението, планирането и изграждането на ВиК системи и предоставянето на ВиК услуги, територията на страната се разделя на обособени територии. Според чл. 198о, ал. 2 от същия закон, в границите на една обособена територия само един ВиК оператор може да осъществява дейностите по стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията, както и по предоставяне на ВиК услуги на потребителите. Изключение е предвидено само за случаите, при които определени лица не обслужват цялата обособена територия, а отделни потребители (чл. 198о, ал. 2 във връзка с ал. 6 от ЗВ). Цитираните разпоредби показват, че при възлагане дейности по предоставяне на ВиК услуги на потребителите изпълнението може да се осъществи единствено от точно определено лице за конкретна обособена територия и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката (чл. 79, ал. 2 ЗОП).
От изложените от възложителя мотиви и от извършената във връзка с доказването им справка се установява, че избраният В и К оператор притежава изключителни права за доставка на питейна вода, отвеждане и пречистване на отпадъчни води за територията,  където се намират обектът, обхванат от предмета на настоящата поръчка и при възлагането на договор с посочения предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП.

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).