ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Териториална дирекция на Национална агенция за приходите /ТД на НАП/ - Варна
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 530
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: „Доставка на питейна вода, отвеждане и пречистване на отпадни води – ВиК за административните сгради на офис за обслужване Добрич при ТД на НАП Варна с адреси: гр. Добрич, ул. „Независимост“ № 7 и № 31“. Срок за изпълнение на договора – 60 /шестдесет/ месеца, считано от датата на сключване на договора или до достигане на максимално допустимата му стойност в рамките на този срок. Максимално допустимата стойност на поръчката е в размер на 15 000 лв. без ДДС.
Прогнозна стойност: 15000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00530-2018-0057
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 11-18 от 10.07.2018 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено Решение  № 11-18 от 10.07.2018 г. на директора на ТД на НАП – Варна за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „вˮ ЗОП.
В поле IV.3) от решението за откриване е записано, че срокът за изпълнение на поръчката е 60 месеца, считано от датата на сключване на договора или до достигане на максимално допустимата му стойност (15 000 лв. без ДДС), в рамките на този срок.
Видно от поле IV.7) на решението, прогнозната стойност на поръчката е 15 000 лв. без ДДС, а според поле V.1) общата прогнозна стойност на всички поръчки със сходен предмет, предвидени за възлагане в системата на НАП през настоящата година е в размер на 355 500 лв. без ДДС, поради което се приема, че процедурата подлежи на контрол по чл. 233, ал. 2, т. 1, б. „б” ЗОП.
В поле V.2) от решението се уточнява, че на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП) няма да се прилагат разпоредбите на чл. 64, ал. 2 и ал. 3 от ППЗОП. Допълва се, че ще се сключва договор с дружество „Водоснабдяване и канализацияˮ АД гр. Добрич, притежаващо изключителни права за осъществяване на дейностите, предмет на поръчката.
В подкрепа на изложените в решението мотиви относно избора на процедура са изпратени следните копия на документи:
1. Решение № РД-02-14-2234 от 22 декември 2009 г. на министъра на региналното развитие и благоустройството, с което на основание § 34 от ПЗР на Закона за изменение и допълнение на Закона за водите (обн., ДВ, бр. 47 от 2009 г.) във връзка с чл. 198а от Закона за водите са обявени обособени територии на действие на ВиК операторите с обхват на обособените територии и техните граници;
2. Списък на ВиК операторите към 31.12.2015 г. с данни за структурата на регистрирания капитал според собствеността и обособени територии на действие на ВиК операторите с обхват и граници;
3. Решение № ОУ-9 от 11.08.2014 г. на ДКЕВР, с което одобрява общи условия за предоставяне на ВиК услуги на потребителите от ВиК операторите, с отразени в съдържанието им всички приети предложения за изменения и допълнения, направени по време на общественото обсъждане на 17.07.2014 г. и получени в 14-дневния срок след тази дата, на 45 ВиК оператори, в т.ч. „В и К” ЕООД, гр. Добрич;
4. Решение № БП-Ц-1 от 28.02.2018 г. на КЕВР, с което одобрява бизнес план за развитие на дейността като ВиК оператор за регулаторен период 2017-2021 г., при прилагане на метод на ценово регулиране „горна граница на цени” на „Водоснабдяване и канализация Добрич“ АД, гр. Добрич;
5. Общи условия на ВиК Добрич, одобрени с Решение № ОУ-9 от 11.08.2014 г. на ДКЕВР.
 
Извършени проверки от АОП в електронни публични регистри (когато е приложимо):
Извършена справка на интернет страницата на КЕВР потвърди изложената в мотивите и подкрепена с доказателства информация и установи, че в раздел „ВиК” е публикуван списък на ВиК операторите към 31.12.2015 г. Информацията е публикувана на основание Решение № РД-02-14-2234/22.12.2009 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството (обн. в ДВ, бр. 7/2010 г.), с което са обявени ВиК операторите, обособените им територии на действие и техния обхват и граници. Справката изяснява, че дружество „ВиК” ЕООД, гр. Добрич, вписано като ВиК оператор под № 15 от списъка, е с обособена територия на действие, която обхваща общините: Добрич-град, Генерал Тошево, Каварна, Крушари, Тервел, Шабла и Добричка.
Проверка в Търговския регистър по партидата на „Водоснабдяване и канализация“ АД, гр. Добрич, констатира, че през 2016 г. е променена правната форма на дружеството и от еднолично дружество с ограничена отговорност е преобразувано в акционерно дружество.
 
Изводи:
С разглежданата поръчка се възлага доставка на питейни води, отвеждане и пречистване на отпадни води на административни сгради в гр. Добрич, за нуждите на ТД на НАП – Варна, за срок от 60 месеца.
В разпоредбата на чл. 198а, ал. 1 от  Закона за водите (ЗВ) е уредено, че за нуждите на управлението, планирането и изграждането на ВиК системи и предоставянето на ВиК услуги територията на страната се разделя на обособени територии. Според чл. 198о, ал. 2 от ЗВ в границите на една обособена територия само един ВиК оператор може да осъществява дейностите по стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията, както и по предоставянето на ВиК услуги на потребителите. Изключение е предвидено само за случаите, при които определени лица не обслужват цялата обособена територия, а отделни потребители (чл. 198о, ал. 2 във връзка с ал. 6 от ЗВ).
Посочените разпоредби са основание да се приеме, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката и че обективно не съществува алтернативен способ за изпълнението ѝ. Основание за подобен извод е обстоятелството, че за определена обособена територия, дейностите, предмет на поръчката могат да се осъществяват единствено от конкретно юридическо лице, притежаващо изключителни права по силата на административен акт - Решение № РД-02-14-2234/22.12.2009 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Видно от установената фактическа обстановка, „Водоснабдяване и канализация” АД, гр. Добрич притежава изключителни права за доставка на питейна вода, отвеждане и пречистване на отпадъчни води, включително и за територията на община град Добрич, където се намират обектите на възложителя, за чиито нужди е обявена поръчката.

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).