ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Териториална дирекция на Национална агенция за приходите /ТД на НАП/ - Варна
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 530
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: „Осигуряване на 17 бр. едногодишни абонаментни превозни документи /абонаментни карти/ за пътуване по редовна тарифа в обществен градски транспорт за цялата градска мрежа на територията на гр. Варна на служителите от ТД на НАП Варна и Дирекция ОДОП Варна“, както следва: - 15 бр. безименни превозни документи /абонаментни карти/ за ТД на НАП Варна за цялата градска мрежа, които да важат само за работните дни без почивните и празничните дни; - 2 бр. безименни превозни документи /абонаментни карти/ за Дирекция ОДОП Варна за цялата градска мрежа, които да важат само за работните дни без почивните и празничните дни.
Прогнозна стойност: 12325 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00530-2018-0027
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 5-18 от 26.04.2018 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- Поръчката може да бъде изпълнена само от определен изпълнител, поради наличие на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- Не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката;
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 5-18 от 26.04.2018 г.  на зам.-директора на ТД на НАП Варна за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В поле V.2) на Решението се посочва, че на основание чл. 65, ал. 1 от ППЗОП, няма да бъде изпращана покана за участие в процедурата, а договорът ще се сключи с „Градски транспорт” ЕАД, притежаващо изключителни права на единствен превозвач на територията на Община Варна по всички автобусни и тролейбусни линии от транспортната схема на Община Варна и за продажба на абонаментни карти за превоз на пътници на територията на Община Варна.
В поле VII.1) на решението се отбелязва, че прогнозната стойност на поръчката е в размер на 12 325 лв. без ДДС, а общата прогнозна стойност на всички поръчки със сходен предмет, предвидени за възлагане в системата на НАП през настоящата година е в размер на 337 767 лв. без ДДС, т.е. над стойностните прагове по чл. 20, ал. 1, т. 1, б. „б” от ЗОП.
В подкрепа на изложените мотиви са приложени копия на следните документи:
- Договор № РД13024368ВН от 21.10.2013 г., сключен между „Градски транспорт“ ЕАД (оператор) и Община Варна за извършване на обществен пътнически превоз в границите на икономическата рамка, която се одобрява ежегодно от Община Варна. Според чл. 3, операторът получава изключителни права върху осъществяването на обществен превоз на пътници по определени линии, което изключва възможността други транспортни оператори да предоставят услуги по тези линии, както и правата за издаване и продажба на билети. Видно от чл. 4 на документа, договорът се сключва за срок от 10 години;
- Приложения към Договор № РД13024368ВН, съдържащи изискванията за изпълнение на поръчката;
- Писмо, изх. № 14815 от 13.03.2018 г. от директора на ТД на НАП Варна, относно стартиране в ТД на НАП Варна на процедура по ЗОП за закупуване на абонаменти превозни документи, адресирано до кмета на Община Варна;
- Писмо – отговор, вх. № 14815-1 от 27.03.2018 г. от зам.-кмет на Община Варна, адресирано до директора на ТД на НАП Варна, относно стартиране  в ТД на НАП Варна на процедура по ЗОП с предмет „Закупуване на абонаментни превозни документи /абонаментни карти/ за пътуване по редовна тарифа в обществен градски транспорт за цялата градска мрежа на територията на гр. Варна на служителите от ТД на НАП Варна и Дирекция ОДОП Варна“.
В решението за откриване на процедурата е отбелязано, че Решение № 2361-16 по Протокол № 42 от заседание, проведено на 05.08.2015 г. - 06.08.2018 г. на Общинския съвет Варна е достъпно на официалния сайт на Община Варна на адрес: https://varnacouncil.bg.
 
Изводи:
Прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП се допуска в случаите, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост. В конкретния случай се възлага осигуряването на 17 бр. едногодишни абонаментни превозни документи (абонаментни карти) за пътуване по редовна тарифа в обществения градски транспорт за цялата градска мрежа в гр. Варна, за служителите на ТД на НАП Варна и Дирекция „ОДОП” Варна. Изборът на процедура на договаряне без предварително обявление се аргументира с предоставените от Община Варна на „Градски транспорт” ЕАД изключителни права на превозвач по определени автобусни и тролейбусни линии от транспортната схема на Общината, както и с дадените правомощия на дружеството да продава билети, карти, абонаментни карти за пътуване по линиите на обществения градски транспорт на територията на града. Видно от Раздел 3 „Изключителни права и престации по договора“ на приложения договор № РД13024368ВН от 23.10.2013 г. „Градски транспорт“ ЕАД получава изключителни права да осъществява обществен превоз на пътници по определени линии, да издава и продава билети, което изключва възможността други транспортни оператори да предоставят услуги по тези линии.От публикуваното на интернет страницата на Община Варна Решение № 2361-16 по Протокол № 42 от заседание, проведено на 05. - 06.08.2015 г. става ясно, че Общинският съвет Варна (ОбС-Варна) възлага на кмета на Община Варна да предостави на „Градски транспорт” ЕАД 100 % от градските и крайградски линии за превоз на пътници от транспортната схема на гр. Варна. В случая не са предоставени документи, от които да е видно, че кметът на Община Варна е привел в действие Решението на Общинския съвет. В този смисъл не може да се направи констатация, че решението е изпълнено. В допълнение, от приложената кореспонденция между директора на ТД на НАП Варна и Община Варна от м. април 2018 г. става ясно, че договорът от 21.10.2013 г., сключен между „Градски транспорт“ ЕАД и Община Варна за превоз на пътници в границите на икономическа рамка, която се одобрява ежегодно от общината, е в сила и няма настъпили промени по него. В договора е записано, че линиите, по които операторът извършва обществен пътнически превоз са 45 и са описани в приложение № 12 към договора. С оглед на изложеното се налага тезата, че „Градски транспорт” ЕАД е носител на изключителни права на превозвач на територията на Община Варна по определени автобусни и тролейбусни линии от транспортната схема на Общината.
Съгласно цитирания Раздел 3, т. 3.2. от договора от 21.10.2013 г. „Градски транспорт“ ЕАД получава правата да издава и продава билети за обслужваните от него линии на обществения градски транспорт на територията на града. В мотивите за избор на процедура се посочва, че за отпечатването на билети, карти и абонаментни карти за превоз на пътници, „Градски транспорт” ЕАД подава до министъра на финансите писмена заявка с копие на сключен договор с Община Варна, удостоверяващ, че дружеството е превозвач, съгласно разпоредбите на чл. 11, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за отпечатване и контрол върху ценни книжа, прието с ПМС № 289/30.11.1994 г. Същевременно, в чл. 36, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози (ЗАП) е регламентирано, че при превоз по автобусни линии превозвачът е длъжен да издава индивидуален или колективен билет, карта или абонаментна карта. В ал. 4 от същата разпоредба е разписано, че при превоз по автобусни линии, превозните документи по ал. 1, т. 1 може да се издават от друго лице, което не е превозвач, в случаите на сключен договор с превозвача за издаване на превозни документи от името на превозвача или от възложителя на превоза. Подобна хипотеза не е коментирана в мотивите на възложителя. Доколкото договор № РД13024368ВН/21.10.2013 г. продължава да се изпълнява и в него има клаузи, с които на оператора са вменени изключителни права върху осъществяването на обществен превоз на пътници по определени линии, което изключва възможността други транспортни оператори да предоставят услуги по тези линии, както и правата за издаване и продажба на билети, допуска се, че именно „Градски транспорт” ЕАД е единственото лице имащо права да издава съответните превозни документи, вкл. абонаментни карти, за линиите, включени в предмета на договора. Изложените доводи са основание да се изведе заключение, че за визираните линии „Градски транспорт” ЕАД, гр. Варна се явява единствен възможен изпълнител на възлаганата услуга и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).