ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Териториална дирекция на Национална агенция за приходите /ТД на НАП/ - Варна
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 530
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: „Издаване на 6 бр. електронни носители и зареждане с 24 бр. тримесечни абонаментни превозни документи за пътуване по редовна тарифа в обществен градски транспорт в гр. Русе за служителите от офис за обслужване Русе при ТД на НАП Варна, разпределени в четири тримесечия или общо за 12 месеца“.
Прогнозна стойност: 4330 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00530-2018-0025
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 4-18 от 25.04.2018 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- поръчката може да бъде изпълнена само от определен изпълнител, поради наличие на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 4-18 от 25.04.2018 г. на директора на ТД на НАП Варна за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В поле IV.7) на решение е записано, че прогнозната стойност на поръчката е 4330 лв. без ДДС. Същевременно, от поле VII) Допълнителна информация става ясно, че общата стойност на поръчките със сходен предмет, предвидени за възлагане в системата на НАП през настоящата година е в размер на 337 767 лв. без ДДС.
От поле V.2) на същото решение става ясно, че на основание чл. 65, ал. 1 от ППЗОП възложителят няма да прилага разпоредбите на чл. 64, ал. 2 и ал. 3 от ППЗОП и покана за участие в договарянето няма да се изпраща. В същото поле е отбелязано, че договорът ще се сключи с Община Русе, която притежава изключителното право да извършва първоначално издаване и персонализиране на електронни карти за пътуване по обществен градски транспорт за цялата градска мрежа на територията на гр. Русе.
В мотивите на решението е посочен официалният сайт на Община Русе, където е публикувана Наредба № 14 за реда и условията за превоз на пътници и багаж с обществения транспорт на територията на Община Русе (приета с Решение № 1462 по Протокол № 52 от 16.07.2015 г., изменена с Решение № 136 по Протокол № 6 от 25.02.2016 г., изменена с Решение № 488 по Протокол № 20 от 23.03.2017 г. на Общински съвет Русе).
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се възлага издаване на 6 бр. електронни носители и зареждане с 24 бр. тримесечни абонаментни превозни документи за пътуване по редовна тарифа в обществения градски транспорт в гр. Русе за служителите от офис за обслужване Русе.
Прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП се допуска в случаите, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост. В конкретния случай, изборът на процедура се обосновава именно с възможността единствено Община Русе да извършва първоначално издаване и персонализиране на електронни карти за пътуване в обществения градски транспорт на територията на гр. Русе. Посоченото се аргументира с чл. 5, ал. 5 от цитираната в решението Наредба № 14, издадена от Общинския съвет Русе, съгласно която Община Русе има изключителни права да извършва първоначално издаване и персонализиране на електронни карти за пътуване в обществения градски транспорт на територията на града. В допълнение се отбелязва, че съгласно чл. 8, ал. 1 от същата наредба, цените на превозните документи се определят в приложение към договорите за възлагане на превоз на пътници, според изискванията на чл. 5, ал. 1 от Закона за автомобилните превози. Преглед на издадената от Общинския съвет Русе Наредба № 14, в сила от 01.11.2015 г. потвърждава, че Община Русе, при условията на чл. 36, ал. 4 и 5 от Закона за автомобилните превози има изключителни права да извършва първоначално издаване и персонализиране на електронни карти (чл. 5, ал. 5). В чл. 36, ал. 4 от Закона за автомобилните превози (ЗАП) е регламентирано, че при превоз по автобусни линии, превозните документи по ал. 1, т. 1 може да се издават от друго лице, което не е превозвач, в случаите на сключен договор с превозвача за издаване на превозни документи от името на превозвача или от възложителя на превоза. С оглед на изложеното, може да се приеме, че Община Русе е носител на изключителното право да издава, зарежда и поддържа превозни документи за пътуване в обществения градски транспорт за цялата градска мрежа на територията на гр. Русе, по силата на Наредба № 14 за реда и условията за превоз на пътници и багаж с обществения транспорт на територията на Община Русе (приета с Решение № 1462 по Протокол № 52 от 16.07.2015 г., изменена с Решение № 136 по Протокол № 6 от 25.02.2016 г., изменена с Решение № 488 по Протокол № 20 от 23.03.2017 г. на Общински съвет Русе).
В този смисъл поканеното в договарянето лице се явява единственият възможен изпълнител на услугата, предмет на разглежданата поръчка и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респективно при възлагане на договора е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).