Изисквания на ЗОП:
-поръчката може да бъде изпълнена само от определен изпълнител, поради наличие на изключителни права, включително на права на интелектуалната собственост;
-не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката .
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № ОП-14 от 12.03.2018 г. на управителя на „ВиК – Шумен” ООД, за откриване на процедура на договаряне без предварителна покана за участие на основание чл. 138, ал. 1 във вр. с чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
Видно от поле IV.7) на решението, прогнозната стойност на поръчката е 4 000 000 лв. без ДДС.
В поле V.2) на същото решение се посочва, че на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки, възложителят няма да прилага чл. 64, ал. 2 и 3 от него и ще сключи договор с дружеството „Електроразпределение Север” АД гр. Варна, което притежава изключителни права за разпределение на електрическа енергия на територията на област Шумен.
Доказателства в подкрепа на мотивите не са приложени.
Извършена проверка в Регистъра на издадените лицензии за дейностите в енергетиката, поддържан от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), установи, че посочената в мотивите на възложителя лицензия за разпределение на електрическа енергия № Л-138-07/13.08.2004 г. е вписана под № 251 и е издадена в полза на акционерно дружество „Е.ОН България Мрежи”. Справка в Търговския регистър към Агенция по вписванията потвърди изложенета от възложителя информация, относно промяната на името на дружеството „Е.ОН България Мрежи“ АД. Видно от регистъра от 29.01.2018 г. фирмата е под името „Електроразпределение Север” АД, с ЕИК 104518621.
Справка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) установи също, че с Решение № ОП-14 от дата 28.06.2017 г. възложителят е стартирал „открита“ процедура по ЗОП с предмет: „Доставка на нетна активна електрическа енергия и координатор на балансираща група“, вписана в РОП под уникален № 00550-2017-0003. Прогнозната стойност на поръчката е 2 600 000 лв. без ДДС.
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварителна покана за учатие се цели предоставяне на достъп и пренос на електрическа енергия през разпределителната мрежа на „Електроразпределение Север” АД, за обекти на „ВиК-Шумен” ООД, за три години.
Съгласно чл. 30, ал. 1, т. 13 от Закона за енергетиката (ЗЕ) на регулиране от КЕВР подлежат цените за достъп и/или за пренос през електроразпределителните мрежи. Видно от предмета, настоящата поръчка се отнася до предоставяне на „мрежови услуги”, тъй като обхваща дейности по предоставяне на достъп до и пренос през електроразпределителната мрежа на електрическа енергия, в съответствие с дефиницията, въведена в § 1, т. 6 от Допълнителните разпоредби към Правилата за търговия с електрическа енергия (ПТЕЕ), обн. ДВ, бр. 66 от 26.07.2013 г., изм. и доп. ДВ, бр. 90 от 20.11.2015 г. Според чл. 39, ал. 1, т. 2 и т. 3 от ЗЕ дейностите по пренос и разпределение на електрическа енергия подлежат на лицензиране, като в съответствие с чл. 43, ал. 2, т. 1 от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия за разпределение на електрическа енергия. Предвид посоченото се приема, че дружествата, които притежават лицензия за тази дейност, имат изключителни права на съответната територия. Изложеното е основание да се приеме, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
От изложената фактическа обстановка и извършените проверки е видно, че по силата на издадена лицензия за дейността “разпределение на електрическа енергия”, „Електроразпределение Север” АД, притежава изключителни права да предоставя услугата на територията, за която същата е издадена.
Информация по отношение на териториалния обхват на лицензията не бе открита, поради което становището се изразява под условие, че лицензионната му територия обхваща област Шумен, в чийто район попадат обектите, включени в предмета на настоящата процедура.
Предвид изложеното, прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП в конкретния случай се приема за законосъобразно. |