ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Община Варна
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 81
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: 1. При изпълнение на поръчката следва да се извърши доставка на ел. енергия за нуждите на Община Варна. 2. Срок на договора/срок за изпълнение - 48 месеца от датата на подписване на договора. 3. Начин на възлагане - заплащането на консумираното количество вода ще се извършва по банков път, от бюджета на Община Варна за 2018-2021г. 4. Място на изпълнение: Територията на Община Варна. 5. Дирекция осъществяваща контрол по изпълнение на поръчката - Дирекция " Инженерна Инфраструктура и Благоустрояване" , Дирекция " Финансово стопански дейности" и дирекции по функции. 6. Заплащане - въз основа на твърдо договорена цена за доставка на 1 квт.ч. ел. енергия - лв./квт.ч. /без ДДС/. 7. Срок на заплащане на фактурите - 30 дни след получаване на фактурите.
Прогнозна стойност: 30000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00081-2018-0009
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 0883 от 27.02.2018 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено Решение № 0883 от 27.02.2018 г.  на ръководител-отдел ОбП, ОП „Инвестиционна политика“ (упълномощен със Заповед № 1665/06.06.2017 г. на кмета на Община Варна) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление.
В поле IV.7) от решението е посочено, че прогнозната стойност на поръчката е 30 000 лв. без ДДС, но с оглед на обстоятелството, че процедурата е изтеглена чрез Системата на случаен избор, АОП осъществява контрол на основание чл. 233, ал. 2, т. 2, вр. с ал. 1 от ЗОП.  
В поле V.2) е посочено, че на основание чл. 65, ал. 1 от ППЗОП, възложителят няма да изпраща и одобрява покана за участие, а договор ще бъде сключен с „ЕСП Златни пясъци“ ООД, притежаващо изключителни права за доставка на ел. енергия на територията на Община Варна.
В подкрепа на изложените мотиви е представено копие на Лицензия № Л-228-11/26.04.2007 г. за обществено снабдяване с ел. енергия на обособената територия, определена в Приложение № 1, издадена на „ЕСП Златни пясъци“ ООД, със срок на действие до 13.08.2039 г. Приложение № 1 към лицензията, с описание на границите и карта на обособената територия, не е приложено.
Извършена справка в публичния регистър на издадените лицензии, поддържан от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) на основание чл. 25, ал. 1, т. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ), установи, че Лицензия № Л-228-11/26.04.2007 г., издадена за дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия“, е вписана под № 28 в регистър - сектор „Електроенергетика”. Титуляр по нея е “ЕСП Златни пясъци” ООД. В колона „Решения” от същия регистър е записано, че лицензията е изменена с Решение № И1-Л-228/16.12.2013 г., но няма информация в какво се състои промяната по същество. Териториялният обхват на лицензията също не е посочен. Допълнителна справка в Търговския регистър (ТР) по партидата на „ЕСП Златни пясъци“ ООД показва, че предметът на дейност на дружеството е „обществено снабдяване с електрическа енергия на територията на КК „Златни пясъци“, гр. Варна, след лицензиране и търговия с ел. енергия“.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се цели доставка на електрическа енергия за нуждите на Община Варна, за срок от 48 месеца. В решението не са посочени конкретни обекти от територията на общината, за чиито нужди се възлага поръчката. В мотивите на решението се цитира Лицензия № Л-228-11/26.04.2007 г., издадена на „ЕСП Златни пясъци“ ООД за обществено снабдяване с електрическа енергия на територията на КК „Златни пясъци”, гр. Варна. Лицензията с посочения номер и дейност, фигурира в поддържания от КЕВР регистър „Електроенергетика”, титуляр на която е „ЕСП Златни пясъци” ООД.
Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 10 от ЗЕ дейността „снабдяване с електрическа енергия от краен снабдител“ подлежи на лицензиране. На основание на чл. 43, ал. 2, т. 2а от същия закон лицензията за снабдяване с електрическа енергия се издава само за една обособена територия. В допълнение, съгласно чл. 97, ал. 1, т. 4 от ЗЕ и чл. 15, ал. 2, т. 3 от Правилата за търговия с електрическа енергия (ПТЕЕ) крайният снабдител сключва сделки с електрическа енергия по регулирани цени с битови и небитови крайни клиенти за обекти, присъединени към електроразпределителната мрежа на ниво ниско напрежение, когато тези клиенти не са избрали друг доставчик. В тази връзка и доколкото според чл. 30, ал. 1, т. 9 от ЗЕ на регулиране от комисията подлежат цените, по които крайните снабдители продават електрическа енергия на битови и небитови крайни клиенти, може да се приеме, че в случая се възлага доставка на ел. енергия по регулирани цени.
За реализиране на доставките, обект на разглежданото договаряне, възложителят се е спрял на “ЕСП Златни пясъци” ООД, като притежател на Лицензия № Л-228-11/26.04.2007 г. Доколкото дружеството притежава лицензия за обществено снабдяване с електрическа енергия, то същото е носител на изключителни права върху тази дейност, за съответната обособена територия. Изложеното е основание за извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП. Същевременно, в лицензията, издадена в полза на „ЕСП Златни пясъци” ООД е посочено, че обособената територия е определена в Приложение 1 към същата лицензия, но приложението не е приложено към преписката. В регистъра, поддържан от КЕВР също не се открива  информация за териториалният обхват на лицензията. Проверката в ТР показва, че дейността на дружеството е свързана с обществено снабдяване с електрическа енергия на територията на КК „Златни пясъци“, гр. Варна. С оглед на изложеното, за Община Варна остава отговорността, че ще сключи договор с лице, което притежава изключителни права за снабдяване с електрическа енергия за територията, на която ще се реализират доставките.
Доколкото крайните клиенти могат да сключват договори за продажба на електрическа енергия и по свободно договорени цени, възложителят следва да разполага с аргументи, че възлагането на договора по регулирани цени е по-ефективно от реализирането на доставката на свободния пазар, в условията на свободна и лоялна конкуренция (чл. 1, ал. 1 от ЗОП).
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).