Изисквания на ЗОП:
-възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е изпратено Решение № 317оп-1 от 09.02.2018 г. на директора на ОДМВР - Пловдив за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” ЗОП.
Видно от поле IV.7) на решението, прогнозната стойност на поръчката е 2 540 000 лв. без ДДС.
В поле V.1) e посочено, че ОДМВР - Пловдив не е регистрирана на свободния пазар на електрическа енергия, няма задължения за това и не възлага обществена поръчка чрез сключване на договор за доставка на електрическа енергия по свободно договорени цени.
В поле V.2) е посочено, че на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП), възложителят няма да изпраща покана за участие в процедурата, а договорът за обществена поръчка ще бъде сключен с „ЕВН България Електроснабдяване” ЕАД.
Извършена справка в публикувания на интернет страницата на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) в сектор електроенергетика регистър на издадените лицензии установи, че под номер 20 в списъка е вписана лицензия № Л-141-11/29.11.2006 г. за дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия”, издадена на „ЕВН България Електроснабдяване” ЕАД, за срок до 12.08.2039 г.
В регистъра не е уточнен териториалния обхват на лицензията, но от публикуваното на профила на купувача Приложение №1 към лицензия №Л-141-11/13.08.2004 г. е видно, че „ЕВН България Електроснабдяване” ЕАД обслужва следните административни единици: област Пловдив, област Пазарджик, област Стара Загора, област Сливен, област Бургас, област Ямбол, област Хасково, област Кърджали и област Смолян.
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се цели снабдяване с електрическа енергия (ниско напрежение) на сградния фонд (обекти), управляван от ОДМВР - Пловдив за период от 3 години, по регулирани цени.
В съответствие с чл. 30, ал. 1, т. 9 от Закона за енергетиката (ЗЕ) на регулиране от КЕВР подлежат цените, по които крайните снабдители продават електрическа енергия на битови и небитови крайни клиенти за обекти, присъединени към електроразпределителна мрежа, на ниво ниско напрежение. Според чл. 39, ал. 1, т. 10 от ЗЕ дейностите по снабдяване с електрическа енергия от крайни снабдители подлежат на лицензиране, като в съответствие с чл. 43, ал. 2, т. 2а от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия. Съгласно чл. 94а, ал. 1 от ЗЕ, крайният снабдител осигурява снабдяването с електрическа енергия на обекти на битови и небитови крайни клиенти, присъединени към електроразпределителната мрежа на ниво „ниско напрежение”, в съответната лицензионна територия, когато тези клиенти не се снабдяват от друг доставчик. В чл. 97, ал. 1, т. 4 от същия закон е регламентиран и начинът на сключване на сделките с електрическа енергия между крайните снабдители и битови и небитови крайни клиенти по регулирани от КЕВР цени.
В случая за изпълнител на възлагания договор е избрано дружество „ЕВН България Електроснабдяване” ЕАД, което съгласно посочената Лицензия № Л-141-11/29.11.2006 г. може да осъществява дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия” на определената му обособена територия. От информацията, публикувана на профила на купувача се установява, че територията на действие на лицензията обхваща област Пловдив, където са разположени обектите, включени в предмета на настоящата процедура.
Предвид изложеното, прилагането на избраното правно основание в конкретния случай се приема за законосъобразно. Доколкото крайните клиенти могат да сключват договори за продажба на електрическа енергия и по свободно договорени цени, възложителят следва да разполага с аргументи, че възлагането на договора по регулирани цени е по-ефективно от реализирането на доставката на свободния пазар, в условията на свободна и лоялна конкуренция. |