ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Областна дирекция /ОД/на Министерство на вътрешните работи /МВР/ - Пловдив /Правоприемник на Областна дирекция - Полиция - Пловдив/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 3017
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Снабдяване с ел.енергия /ниско напрежение/ сградния фонд (обекти), управляван от ОДМВР-Пловдив 1. Срок на договора за възлагане на обществената поръчка - 3 /три/ години. 2. Стойността на догвора за възлагане на обществената поръчка не може да бъде предваритлно определена т.е. не може да се прогнозира реалното потребление на ел.енергия в рамките на срока на договора, както и действащите към съответния период регулярни цени. Прогнозната стойност на поръчката за срок от 3 години, за всички обекти на ОДМВР-Пловдив, от доставчик "ЕВН България Елескроснабдяване" ЕАД е на стойност 2 540 000 лв без ДДС, изчислена въз основа на разхода за този вид доставка през предходните 12/дванадесет/ месеца, умножен по три и завишен с 20 %.
Прогнозна стойност: 2540000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 03017-2018-0001
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 317оп-1 от 09.02.2018 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
 -възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е изпратено Решение № 317оп-1 от 09.02.2018 г. на директора на ОДМВР - Пловдив за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” ЗОП.
Видно от поле IV.7) на решението, прогнозната стойност на поръчката е 2 540 000 лв. без ДДС.
В поле V.1) e посочено, че ОДМВР - Пловдив не е регистрирана на свободния пазар на електрическа енергия, няма задължения за това и не възлага обществена поръчка чрез сключване на договор за доставка на електрическа енергия по свободно договорени цени.
В поле V.2) е посочено, че на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП), възложителят няма  да изпраща покана за участие в процедурата, а договорът за обществена поръчка ще бъде сключен с „ЕВН България Електроснабдяване” ЕАД.
В АОП не са представени доказателства относно избора на процедура, но в поле VII.1) от решението се уточнява, че документите по процедурата „Снабдяване с ел. енергия (ниско напрежение) от краен потребител на обекти на ОДМВР - Пловдив” в т.ч. списък с обектите, сканирано копие от лицензия Л-141-11/13.08.2004 г. на „ЕВН България Електроснабдяване“ ЕАД и приложение №1 - карта на обособената територия към лицензия № Л-141-11/13.08.2004 г. са публикувани на профила на купувача на ОДМВР – Пловдив, на следния адрес: www.mvr.bg/plovdiv/дирекцията/профил-на-купувача/обществени-поръчки/преглед/обществени-поръчки-възлагани-чрез-процедури-по-зоп/снабдяване-с-ел.енергия-ниско-напрежение .
Извършена справка в публикувания на интернет страницата на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) в сектор електроенергетика регистър на издадените лицензии установи, че под номер 20 в списъка е вписана лицензия № Л-141-11/29.11.2006 г. за дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия”, издадена на „ЕВН България Електроснабдяване”  ЕАД, за срок до 12.08.2039 г.
В регистъра не е уточнен териториалния обхват на лицензията, но от публикуваното на профила на купувача Приложение №1 към лицензия №Л-141-11/13.08.2004 г. е видно, че „ЕВН България Електроснабдяване” ЕАД обслужва следните административни единици: област Пловдив, област Пазарджик, област Стара Загора, област Сливен, област Бургас, област Ямбол, област Хасково, област Кърджали и област Смолян.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се цели снабдяване с електрическа енергия (ниско напрежение) на сградния фонд (обекти), управляван от ОДМВР - Пловдив за период от 3 години, по регулирани цени.
В съответствие с чл. 30, ал. 1, т. 9 от Закона за енергетиката (ЗЕ) на регулиране от КЕВР подлежат цените, по които крайните снабдители продават електрическа енергия на битови и небитови крайни клиенти за обекти, присъединени към електроразпределителна мрежа, на ниво ниско напрежение. Според чл. 39, ал. 1, т. 10 от ЗЕ дейностите по снабдяване с електрическа енергия от крайни снабдители подлежат на лицензиране, като в съответствие с чл. 43, ал. 2, т. 2а от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия. Съгласно чл. 94а, ал. 1 от ЗЕ, крайният снабдител осигурява снабдяването с електрическа енергия на обекти на битови и небитови крайни клиенти, присъединени към електроразпределителната мрежа на ниво „ниско напрежение”, в съответната лицензионна територия, когато тези клиенти не се снабдяват от друг доставчик. В чл. 97, ал. 1, т. 4 от същия закон е регламентиран и начинът на сключване на сделките с електрическа енергия между крайните снабдители и битови и небитови крайни клиенти по регулирани от КЕВР цени.
В случая за изпълнител на възлагания договор е избрано дружество „ЕВН България Електроснабдяване” ЕАД, което съгласно посочената Лицензия № Л-141-11/29.11.2006 г. може да осъществява дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия” на определената му обособена територия. От информацията, публикувана на профила на купувача се установява, че територията на действие на лицензията обхваща област Пловдив, където са разположени обектите, включени в предмета на настоящата процедура.
Предвид изложеното, прилагането на избраното правно основание в конкретния случай се приема за законосъобразно. Доколкото крайните клиенти могат да сключват договори за продажба на електрическа енергия и по свободно договорени цени, възложителят следва да разполага с аргументи, че възлагането на договора по регулирани цени е по-ефективно от реализирането на доставката на свободния пазар, в условията на свободна и лоялна конкуренция.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).