ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Териториална дирекция на Национална агенция за приходите /ТД на НАП/ - Варна
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 530
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: „Предоставяне на достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа за обекти на ТД на НАП Варна и офиси за обслужване Добрич, Разград, Русе, Силистра, Търговище и Шумен”. Място на изпълнение - гр.Варна, бул."Осми Приморски полк" №128, ул."Самарско знаме" №1A; гр.Добрич - ул."Независимост" №7, ул."Независимост" №31, ул."Независимост" №7"/фронт офис/; гр.Разград -пл."Независимост" №1; гр.Русе - ул.„Майор Атанас Узунов” №19, ул.„Рига” №1; гр.Силистра - ул."Генерал Скобелев" №8; гр.Търговище - пл."Свобода" №1, ТП „Драгоман”/резервно захранване/, пл. "П.Р.Славейков" №45; гр.Шумен -ул."Цар Иван Александър" №108, ул. "Съединение"№107, пл."Освобождение"№2, ул."А.Мицкевич"№1. Срок на договора-12 /дванадесет/ месеца, с начало на изпълнение от датата на подписване на договора. Максимално допустимата стойност на поръчката е в размер на 130000.00 лв. без ДДС, съответно156000.00 лв. с включен ДДС.
Прогнозна стойност: 130000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00530-2018-0009
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 1-18 от 08.02.2018 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено решение № 1-18 от 08.02.2018 г. за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” ЗОП.
В поле IV.3) е посочено, че предметът на поръчката обхваща предоставяне на достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа за обекти на ТД на НАП Варна и офиси за обслужване Добрич, Разград, Русе, Силистра, Търговище и Шумен.
Прогнозната стойност на поръчката, посочена в  поле IV.7) от решението е 130 000 лв. без ДДС.
В поле VII.1) „Допълнителна информация” се уточнява, че общата прогнозна стойност на всички поръчки със сходен предмет, предвидени за възлагане в системата на НАП през настоящата година е в размер на 1 660 000 лв. без ДДС, т. е. над стойностните прагове по чл. 20, ал. 1, т. 1, б. „б” ЗОП, поради което се приема, че последната подлежи на контрол по чл. 233, ал. 2, т. 1, б. „б” ЗОП.
Въведената в поле VII.1) информация, сочи, че в структурата на възложителя има обособени звена, които не са самостоятелни възложители и общата прогнозна стойност на цялостната поръчка се формира на база потребностите на всички обособени звена, но нейното систематично място е в поле IV.8) от решението за откриване, предназначено  за описание на начина на възлагане на предмета на поръчката – с една или с няколко отделни процедури.
Видно от поле V.2) от решението, лицето, с което ще бъде сключен договор е „Електроразпределение Север” АД.
В АОП не са представени доказателства относно избора на процедура, но в поле VII.1) от решението е посочено, че същите са публично достъпни и в настоящото решение е указан точния интернет адрес, на който могат да бъдат намерени.
Извършена справка на интернет страницата на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) в сектор „Електроенергетика” установи, че в регистъра на издадените от Комисията лицензии, поддържан на основание чл. 25, ал. 1, т. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ) под номер 22 фигурира лицензия № Л-138-07/29.11.2006 г. за дейността „разпределение на електрическа енергия”, издадена на „Енерго-Про Мрежи” АД. В Регистъра не е посочен териториалният обхват на лицензията.
Справка в Търговския регистър установява, че  към  29.01.2018 г., дружество „Енерго-Про Мрежи” АД е преобразувано в „Електроразпределение Север” АД.
Допълнително извършена справка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) установи, че с Решение № 10-17 то 23.06.2017 г. възложителят е стартирал „открита” процедура по ЗОП с предмет: „Доставка на нетна електрическа енергия за ниско напрежение и избор на координатор на балансираща група за обекти на ТД на НАП Варна и офиси за обслужване Добрич, Разград, Русе, Силистра, Търговище и Шумен“, вписана в РОП под уникален № 00530-2017-0047.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се цели предоставяне на достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа за обекти на ТД на НАП Варна и офиси за обслужване Добрич, Разград, Русе, Силистра, Търговище и Шумен, за срок от 12 месеца. В съответствие с чл. 30, ал. 1, т. 13 от ЗЕ на регулиране от КЕВР подлежат цените за достъп и/или за пренос през електроразпределителните мрежи. Според чл. 39, ал. 1, т. 2 и т. 3 от ЗЕ дейностите по пренос и разпределение на електрическа енергия подлежат на лицензиране, като в съответствие с чл. 43, ал. 2, т. 1 от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия за разпределение на електрическа енергия. Визираните правни норми водят до заключение, че дружеството, титуляр на лицензия за посочените дейности, е носител на изключителни права за съответната територия.  Изложеното е основание за извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП.
Видно от публичния регистър на издадените от Комисията лицензии, свободно достъпен на интернет страницата на КЕВР, по силата на лицензия № Л-138-07/29.11.2006 г. за дейността „разпределение на електрическа енергия”, дружество „Електроразпределение Север” АД, притежава изключителни права да предоставя услугата за територията, за която същата е издадена. Информация по отношение на териториалния обхват на лицензията не беше открита, поради което становището се изразява под условие, че лицензионната територия обхваща градовете, в чиито район попадат обектите, включени в предмета на настоящата процедура.
Предвид изложеното, прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП в конкретния случай се приема за законосъобразно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).