ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Академика 2011 ЕАД
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 3205
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Доставка на топлинна енергия посредством топлоносител гореща вода за нуждите на „Академика 2011“ ЕАД за следните обекти: 1. Администрация, находяща се в гр. София, ж.к. „Гео Милев“, Студентско общежитие, бл. 3, вх. А, ет. 1 – Аб.№ 4882; 2. Студентско общежитие, находящо се в гр. София, ж.к. „Гео Милев“, Студентско общежитие, бл. 3, вх. А – Аб.№ 228; 3. СК „Академика 4-км“, находящ се в гр. София, бул. „Цариградско шосе“ № 125 – Аб.№ 245; 4. Зала „ Христо Ботев“, находяща се в гр. София, ж.к. „Студентски град“ – Аб.№ 735; 5. ТК „Мир и Дружба“, находящ се в гр. София, ж.к. „Студентски град“ – Аб.№ 727; 6. Зимен дворец на спорта, находящ се в гр. София, ж.к. „Студентски град“ – Аб.№ 730; 7. СК „Академик“, находящ се в гр. София, ж.к. „Гео Милев“ – Аб.№ 267; 8. Зала „Фестивална“, находяща се в гр. София, ж.к. „Гео Милев“ – Аб.№ 268. Срок за изпълнение на поръчката 5 години.
Прогнозна стойност: 900000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 03205-2018-0001
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № ОП1 от 31.01.2018 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е представено Решение № ОП1 от 31.01.2018 г. на изпълнителния директор на „Академика 2011“ ЕАД за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
Видно от поле IV.7) на Решението за откриване, прогнозната стойност на поръчката е 900 000 лв. без ДДС.
В поле VII.1) на Решението е отбелязано, че на основание чл. 65, ал. 1 от ППЗОП, няма да бъде изпращана покана за участие в процедурата, а договор ще се сключи с дружеството „Топлофикация София“ ЕАД. В същото поле е записано, че в случай че срокът на лицензията не бъде продължен по реда на чл. 42, ал. 2 от Закона за енергетиката (ЗЕ), както и в хипотезата на чл. 68, ал. 1, т. 6 от Общите условия за продажба на топлинна енергия за стопански нужди от „Топлофикация София“ ЕАД на потребители в град София, то договорът се прекратява на основание чл. 68, ал. 1, т. 6 от Общите условия.
В мотивите в решението се посочва, че „Топлофикация София“ ЕАД е носител на изключителни права за територията на гр. София, придобити по силата на лицензия № Л-033-05/15.11.2000 г., със срок на действие 20 години, достъпна на електронната страница на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), на адрес http://www.dker.bg/bg/registri/litsenzii.html.
В подкрепа на изложените мотивите в АОП не са представени доказателства.
Направена проверка в Регистъра на издадените лицензии за дейностите в енергетиката, поддържан от КЕВР на основание ЗЕ, потвърди твърденията в мотивите за издадена лицензия № Л-033-05/15.11.2000 г. на „Топлофикация София“ ЕАД за дейността „пренос на топлинна енергия на територия в гр. София“, за срок от 20 години.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се цели доставка на топлинна енергия посредством топлоносител гореща вода за обекти на  „Академика 2011“ ЕАД, находящи се в гр. София, за срок от 5 (пет) години. В чл. 130, т. 1 от ЗЕ е регламентирано задължението на топлопреносното предприятие да снабдява с топлинна енергия клиентите, присъединени към топлопреносната мрежа. Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 2 от ЗЕ, преносът на топлинна енергия е дейност, подлежаща на лицензиране. Според чл. 43, ал. 2, т. 3 от същия закон, за една обособена територия се издава само една лицензия за пренос на топлинна енергия. Посоченото е основание за извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
От изложените мотиви и допълнително извършената справка в Регистъра на издадените лицензии за дейностите в енергетиката и списъка на топлоснабдителни компании е видно, че „Топлофикация София” EАД е носител на изключително право за пренос на топлинна енергия, придобито по силата на административен акт – лицензия, издадена от КЕВР на основание ЗЕ. Териториалният обхват на лицензията включва гр. София, където следва да се реализира възлаганата доставка.
Предвид изложеното, прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП в конкретния случай може да се приеме за законосъобразно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).