ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Университетска многопрофилна болница за активно лечение /МБАЛ/ - Пловдив АД - Многопрофилна болница за активно лечение /МБАЛ/ - Пловдив АД
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 877
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Доставка на топлинна енергия за нуждите на "УМБАЛ - Пловдив" АД, град Пловдив - за обекти, находящи се в лечебното заведение, бул."България" № 234, за срок от 2 години. Прогнозно количество на необходимата енергия за посочения период и обекти възлиза на 4948,33 MWh.
Прогнозна стойност: 406199 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00877-2018-0001
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № ОА-35 от 31.01.2018 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
-поръчката може да бъде изпълнена само от определен изпълнител, поради наличие на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
-не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № ОА-35 от 31.01.2018 г. на изпълнителния директор на „УМБАЛ – Пловдив” АД, за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
Видно от поле IV.7) на решението за откриване, прогнозната стойност на поръчката е 406 199 лв. без ДДС.
В поле VII.1) на решението е отбелязано, че на основание чл. 65, ал. 1 от ППЗОП, ще се сключи договор съобразно приложимите нормативни актове в областта на топлоснабдяването и съответните общи условия за продажба на топлинна енергия от „ЕВН България Топлофикация“ ЕАД.
Доказателства в подкрепа на изложените в решението мотиви не са приложени, но от поле V.1) става ясно, че необходимата информация може да бъде намерена в публикувания на електронната страница на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) Регистър „Лицензии“ под № 8 на интернет адрес http://www.dker.bg/registri/litsenzii.html.
Направена проверка в Регистъра на издадените лицензии за дейностите в топлоенергетиката, поддържан от КЕВР, потвърди, че на дружество „ЕВН България Топлофикация” ЕАД е издадена лицензия № Л-010-05/17.10.2000 г. за дейността „пренос на топлинна енергия на територия в град Пловдив”, вписана под № 8 от същия регистър. Срокът на действие на лицензията е 20 години. В регистъра е отбелязано, че лицензията е изменена с Решение за изменение на Лицензия № И1-Л-010-05/16.01.2002 г., но не става ясно в какво се състои изменението.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се възлага доставка на топлинна енергия за нуждите на „УМБАЛ – Пловдив” АД за обекти на лечебното заведение, находящи се в гр. Пловдив, за срок от две години. В чл. 130, т. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ) е регламентирано задължението на топлопреносното предприятие да снабдява с топлинна енергия клиентите, присъединени към топлопреносната мрежа. Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 2 от ЗЕ, преносът на топлинна енергия е дейност, подлежаща на лицензиране. Според чл. 43, ал. 2, т. 3 от същия закон, за една обособена територия се издава само една лицензия за пренос на топлинна енергия. Посоченото е основание за извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
От изложените мотиви и допълнително извършената проверка в Регистъра на издадените лицензии за дейностите в енергетиката е видно, че „ЕВН България Топлофикация” ЕАД е носител на изключителното право за пренос на топлинна енергия, придобито по силата на административен акт – лицензия, издадена от КЕВР на основание ЗЕ. Териториалният обхват на лицензията включва гр. Пловдив, където попадат обектите, за които следва да се осъществи възлаганата доставка.
Предвид изложеното, прилагането на избраното правно основание в конкретния случай се приема за обосновано.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).