ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Многопрофилна болница за активно лечение /МБАЛ/ "Христо Ботев" АД - Враца
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 399
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Доставка на питейна вода, отвеждане и пречистване на отпадни води на сградите на МБАЛ "Христо Ботев" АД, находящи се в гр. Враца, бул. "Втори юни" № 66, по актуални единични цени, определени от КЕВР, за срок от 24 месеца.
Прогнозна стойност: 317400 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00399-2018-0001
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 11 от 24.01.2018 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е представено Решение № 11 от 24.01.2018 г. на изпълнителния директор на МБАЛ „Христо Ботев“ АД, гр. Враца за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
Видно от поле IV.7) на Решението за откриване, прогнозната стойност на поръчката е 317 400 лв. без ДДС.
Според мотивите, дружеството „Водоснабдяване и канализация“ ООД гр. Враца притежава изключителните права за осъществяване на възлаганата дейност на територията на община Враца.
В поле V.2) е отбелязано, че на основание чл. 65, ал. 1 от ППЗОП, покана за участие няма да бъде изпращана, а договорът за осъществяване на дейностите, предмет на настоящата поръчка, ще бъде сключен с дружеството „Водоснабдяване и канализация“ ООД гр. Враца.
В поле VII.1) на решението е посочено, че срокът, за който се възлага обществената поръчка, е 24 месеца.
В АОП не са представени доказателства в подкрепа на мотивите.
Извършена справка на интернет страницата на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ установи, че в раздел ВиК е публикуван списък на ВиК операторите към 31.12.2015 г. Информацията е публикувана на основание Решение № РД-02-14-2234 от 22.12.2009 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството (обн. в ДВ, бр. 7/2010 г.), с което са обявени ВиК операторите, обособените им територии на действие и техния обхват и граници. Справката изяснява, че дружество „В и К“ ООД гр. Враца, вписано като ВиК оператор под № 12 от списъка, е с обособена територия на действие, която обхваща община Враца.
 
Изводи:
В разглеждания случай се възлага доставката на питейна вода, отвеждане и пречистване на отпадни води за нуждите на сградите на МБАЛ „Христо Ботев“ АД в град Враца, за срок от 24 месеца. Съгласно чл. 198а, ал. 1 от Закона за водите (ЗВ), за нуждите на управлението, планирането и изграждането на ВиК системи и предоставянето на ВиК услуги територията на страната се разделя на обособени територии. Според чл. 198о, ал. 2 от същия закон, в границите на една обособена територия само един ВиК оператор може да осъществява дейностите по стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията, както и предоставянето на ВиК услуги на потребителите. Изключение е предвидено само за случаите, при които определени лица не обслужват цялата обособена територия, а отделни потребители (чл. 198о, ал. 2 във връзка с ал. 6 от ЗВ).
Видно от посочените в решението мотиви и извършената справка, дружеството „Водоснабдяване и канализация“ ООД гр. Враца притежава изключителни права за доставка на питейна вода, отвеждане и пречистване на отпадъчни води на територията на община Враца, където се намират обектите на възложителя, за чийто нужди се обявява настоящата поръчка. Изложеното е основание за извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
Предвид изложеното, прилагането на избраното основание в конкретния случай се приеме за законосъобразно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).