ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Национална агенция за приходите /НАП/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 530
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Предмет на поръчката са взаимоотношенията, възникващи при обслужване на картови плащания на публични задължения, установявани и събирани от НАП, наредени чрез виртуално терминално устройство ПОС (виртуален ПОС) или чрез терминални устройства ПОС (физически ПОС-терминал), по сметка на възложителя по чл. 4, ал. 3 от ЗОПБ, открита в БНБ. Неразделна част от услугата за обслужване на картовите плащания, извършвани на физически ПОС-терминал е осигуряване, настройка и обслужване на физически ПОС терминали терминали (с инсталиран софтуер за изпълнение на услугата и добавен PIN pad, където е необходимо) за срока на изпълнение на договора. В предмета на договора попадат само плащания с платежни карти Bcard и MasterCard, издадени от доставчици на платежни услуги, опериращи на територията на Република България, участващи в платежната система с окончателност на сетълмента БОРИКА. В случай, че изпълнителят придобие възможност да осигури: 1. плащания с платежни карти, издадени от доставчици на платежни услуги, опериращи извън територията на Република България, в държави от Европейския съюз и/или извън Европейския съюз, в срока на действие на договора или 2. плащания с платежни карти Visa (издадени от доставчици на платежни услуги, опериращи на територията на Република България и/или издадени от доставчици на платежни услуги, опериращи извън територията на Република България в държави от Европейския съюз и/или извън Европейския съюз), възложителят може да възложи на изпълнителя изпълнението на допълнителни услуги (опции), след получаване на уведомление за тази възможност от изпълнителя, като между възложителя и изпълнителя се сключва допълнително споразумение към договора, на основание чл. 116, ал. 1, т. 1 от Закона за обществените поръчки за предоставяне на допълнителни услуги в рамките на прогнозната стойност. Поръчката се възлага за срок от три години.
Прогнозна стойност: 8077302 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00530-2018-0004
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № РЦУ-9 от 19.01.2018 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
-поръчката може да бъде изпълнена само от определен изпълнител, поради наличие на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
-не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № РЦУ-9 от 19.01.2018 г. на главния секретар на НАП (оправомощен за възложител със заповед № ЗЦУ-ОПР-2/22.05.2017 г. на изпълнителния директор на НАП) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП и доказателства, свързани с избора на процедура.
В поле IV.7) на решението за откриване е посочено, че прогнозна стойност на поръчката е в размер на 8 077 302 лв. без ДДС.
От поле V.2) на същото решение, става ясно, че покана за участие ще бъде изпратена до „БОРИКА“ АД.
В подкрепа на изложените мотиви в АОП са представени копия на следните документи:
- Писмо с вх. № 17-00-347/20.12.2017 г.,  от Българската народна банка (БНБ) до изпълнителния директор на НАП, относно уведомление за издаден лиценз на „Борика“ АД ;
- Решение № 181 от 14 декември 2017 година на Управителния съвет на БНБ. В документа се посочва, че се издава лиценз за извършване на дейност като платежна институция, предоставяща платежни услуги по чл. 4, т. 5, предложение второ от Закона за платежните услуги и платежните системи (ЗПУПС) – приемане на плащания с платежни инструменти на „Борика“ АД;
- Справка от Регистъра на операторите на платежни системи (по чл. 97а от Закона за платежните услуги и платежните системи;
- Справка от Регистъра на учасниците в „БОРИКА“;
- Справка от Регистъра на учасниците в „БИСЕРА“;
- Справка от Регистъра на учасниците в „RINGS“;
- Справка от Регистъра на учасниците в „TARGET2“ през националния системен компонент TARGET2 - BNB;
- Справка от Регистъра на учасниците в „БИСЕРА7 - EUR“;
- Справка от Регистъра на операторите на платежни системи (по чл. 97а, ал. 2, т. 4 от Закона за платежните услуги и платежните системи). 
 
Изводи:
С настоящата процедура на договаряне без предварително обявление се възлагат услуги по „обслужване на картови плащания на публични задължения, установявани и събирани от НАП, наредени чрез виртуално терминално устройство ПОС или чрез терминални устройства ПОС“, за срок от три години.
Законосъобразното прилагане на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП е свързано с условието, поканеното в договарянето лице да е носител на изключителни права, включително и права на интелектуална собственост, както и да не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция да не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката. В мотивите на решението за откриване на настоящото договаряне, възложителят посочва, че в чл. 178 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс е предвидена възможност публичните задължения, установявани и събирани от НАП да се плащат безкасово, чрез терминално устройство ПОС с платежна карта. Отбелязва, че съгласно извършена промяна през 2017 г. в разпоредбата на чл. 4 от Закона за ограничаване на плащанията в брой (ЗОПБ), наредените чрез виртуално терминално устройство (виртуален ПОС) или чрез терминални устройства (физически ПОС-терминал) плащания за администрирани от НАП публични вземания следва да постъпват по отделно открита за целта сметка на Агенцията в Българската народна банка. Допълва, че съгласно чл. 4, ал. 4 от същия закон (ЗОПБ), обслужването на картовите плащания към НАП се извършва от лицензиран от БНБ оператор на платежна система с окончателност на сетълмента за обслужване на плащания по операции с банкови платежни карти на територията на страната, като се сключва договор между него и НАП. В допълнение § 3а от ПЗР на ЗОПБ определя, че договорът по чл. 4, ал. 4 между НАП и Оператора се сключва след като БНБ уведоми НАП, че са изпълнени изискванията на Закона за платежните услуги и платежните системи. С оглед на посочените законови разпоредби, може да се направи обосновано заключение, че договорът за визираните услуги може да се възложи единствено на лице, което отговаря едновременно на две изисквания: да е лицензирано от БНБ като оператор на платежна система с окончателност на сетълмента и да е лизензирано от БНБ като платежна институция, която има право да предоставя платежни услуги за приемане на плащания с платежни инструменти. Видно от представената справка от Регистъра на операторите на платежни системи (по чл. 97а от Закона за платежните услуги и платежните системи), през 2010 г. БНБ е издала на „БОРИКА“ АД, гр. София лиценз за оператор на платежна система с окончателност на сетълмента. В допълнение на основание извършените през 2017 г. законодателни промени в ЗОПБ и в изпълнение на изискванията на ЗПУПС, БНБ е предоставила на „БОРИКА“ АД лиценз за извършване на дейност като платежна институция. От писмо с вх. № 17-00-347/20.12.2017 г. на БНБ става ясно, че НАП е уведомена, че във връзка с изискванията на § 3а от ПЗР на ЗОПБ, с Решение № 181 от 14 декември 2017 година на Управителния съвет на БНБ, е издаден лиценз на „БОРИКА“ АД, за извършване на дейност като платежна институция, предоставяща платежни услуги по чл. 4, т. 5 предложение второ от ЗПУПС – приемане на плащания с платежни инструменти. Предвид посоченото може да се приеме, че „БОРИКА” АД е единственото дружество, което има изключителното право да извърши дейностите, предмет на настоящото договаряне. Това му право е придобито въз основа на лицензи и е основание да се приеме, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване параметрите на поръчката.
Предвид изложеното, считаме че избраното правно основание може да се приеме за законосъобразно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).