ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Главна дирекция - Пожарна безопасност и защита на населението/ГДПБЗН/ към Министерство на вътрешните работи - МВР, гр. София
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 2443
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: ДОСТАВКА НА АКТИВНА НЕТНА ЕЛЕКТРОЕНЕРГИЯ ЗА ТЕРИТОРИЯТА НА „ЕНЕРГО-ПРО ПРОДАЖБИ„АД” за нуждите на ГДПБЗН-МВР, за срок от 5 години. Прогнозна стойност на поръчката - 1 732 360 лв. за пет календарни години. Прогнозни количества годишно потребление - 10 283 770 кВт/ч.
Прогнозна стойност: 1732360 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 02443-2018-0006
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 1983опр-5 от 16.01.2018 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
-Възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е изпратено Решение № 1983опр-5 от 16.01.2018 г. на директора на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ - МВР (ГДПБЗН – МВР) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” ЗОП.
Предметът на обществената поръчка, посочен в поле IV.1) и IV.3) от решението, е доставката на активна нетна електроенергия за територията на „Енерго-Про Продажби” АД за нуждите на ГДПБЗН – МВР за срок от 5 години.
В поле V.1) „Мотиви за избор на процедура” се посочва, че с възлаганата обществена поръчка се цели осигуряване на достъп и пренос през електроразпределителната мрежа на електрическа енергия. Същевременно се цитира лицензия № Л-139-11/13.08.2004 г. за дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия” с титуляр „Енерго-Про Продажби“ АД, с обхват на територията на областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Велико Търново, Габрово, Разград, Русе и Силистра.
В поле V.2) от решението е уточнено, че на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП), възложителят няма да изпраща покана за участие, а ще сключи договор с „Енерго–Про Продажби” АД.
Видно от поле IV.7) от решението прогнозната стойност на поръчката е 1 732 360 лв. без ДДС.
В подкрепа на изложените мотивите в АОП не са представени доказателства.
Извършена справка в Регистъра на издадените от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) лицензии в сектор електроенергетика потвърждава, че лицензия № Л-139-11/29.11.2006 г. е издадена на „Енерго – Про Продажби” АД за дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия”. В регистъра не се открива информация за териториалния обхват на лицензията.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се възлага доставка на активна нетна електроенергия за обектите на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ – МВР, намиращи се на територията на „Енерго – Про Продажби” АД за срок от 5 години. В решението не е посочено конкретното местонахождение на обектите от структурата на възложителя, за чиито нужди се възлага поръчката. В представеното от възложителя решение за откриване на процедура е налице несъответствие между описания предмет на поръчката – доставка на активна нетна електроенергия и изложените мотиви, водещи до хипотеза, че поръчката е за осигуряване на достъп и пренос през електроразпределителната мрежа. Същевременно в мотивите се цитира лицензия с титуляр „Енерго – Про Продажби” АД за дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия“, съответстваща на предмета на поръчката. Въпреки констатираното несъответствие може да се приеме, че с разглежданото договаряне възложителят възлага доставка на електроенергия от краен снабдител по регулирани цени.  В съответствие с чл. 30, ал. 1, т. 9 от Закона за енергетиката (ЗЕ) на регулиране от КЕВР подлежат цените, по които крайните снабдители продават електрическа енергия на битови и небитови крайни клиенти за обекти, присъединени към електроразпределителна мрежа, на ниво ниско напрежение. Според чл. 39, ал. 1, т. 10 от ЗЕ дейностите по  снабдяване с електрическа енергия от крайни снабдители подлежат на лицензиране, като в съответствие с чл. 43, ал. 2, т. 2а от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия за снабдяване с електрическа енергия. Въз основа на посоченото в решението и на извършената справка, се приема, че дружество - „Енерго – Про Продажби” АД, което притежава лицензия за дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия”, е носител на изключителни права за снабдяване с електрическа енергия на съответната обособена територия. Доколкото в Регистъра, поддържан от КЕВР, не е указан териториалният обхват на лицензията, а в решението е посочено, че поръчката се възлага за обекти, на ГДПБЗН – МВР, намиращи се на лицензионната територия на „Енерго – Про Продажби“ АД, без да е указано тяхното конкретно местонахождение, то неизяснено остава обстоятелството дали обектите попадат в обособената територия, за която са предоставени изключителните права.
Предвид изложеното, изборът на процедура на договаряне без обявление по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП в конкретния случай може да се приеме за законосъобразен, при условие, че в териториалния обхват на лицензията попадат обектите, за които е предназначена възлаганата доставка.
Доколкото крайните клиенти могат да сключват договори за продажба на електрическа енергия и по свободно договорени цени, възложителят следва да разполага с аргументи, че възлагането на договора по регулирани цени е по-ефективно от реализирането на доставката на свободния пазар, в условията на свободна и лоялна конкуренция (чл. 1, ал. 1 от ЗОП).
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).