Възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено Решение № 1983опр-4 от 16.01.2018 г. на директора на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението” - МВР (ГДПБЗН – МВР) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” ЗОП.
В поле IV.1) и IV.3) от решението, посоченият предмет на обществената поръчка е доставка на активна нетна електроенергия за територията на „ЧЕЗ Електро България” АД за нуждите на ГДПБЗН – МВР за срок от 5 години.
В поле IV.6) е отбелязано, че разделянето на обществената поръчка на обособени позиции не е приложимо, а „ЧЕЗ Електро България” АД е единственият възможен изпълнител, поради наличие на изключителни права.
Същевременно в поле V.1) „Мотиви за избор на процедура“ се посочва, че с възлаганата обществена поръчка се цели осигуряване на достъп до и пренос през електроразпределителната мрежа на електрическа енергия и се цитира лицензия № Л-135-07/13.08.2004 г. издадена на „ЧЕЗ Разпределение България” АД за дейността „разпределение на електрическа енергия“.
В допълнение в поле V.2) от решението е уточнено, че на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП), възложителят няма да изпраща покана за участие, а ще сключи договор с „ЧЕЗ Разпределение България” АД.
Видно от поле IV.7) от решението, прогнозната стойност на поръчката е 3 543 635 лв. без ДДС.
В подкрепа на изложените мотиви в АОП не са представени доказателства.
Извършена справка в Регистъра на издадените от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) лицензии в сектор електроенергетика, потвърждава, че цитираната в мотивите лицензия № Л-135-07/13.08.2004 г. е издадена на „ЧЕЗ Разпределение България” АД и е за дейността „разпределение на електрическа енергия”. Същата справка установява, че лицензия № Л-135-11/13.08.2004 г. за дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия” е с титуляр „ЧЕЗ Електро България” АД. В Регистъра не е посочен териториалният обхват и на двете лицензии.
В Регистъра на обществените поръчки (РОП) не се открива информация за възложена „открита“ процедура за доставка на електрическа енергия по свободно договорени цени.
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се възлага доставка на активна нетна електроенергия за обектите на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението” - МВР, намиращи се на територията на „ЧЕЗ Електро България“ АД, за срок от 5 години. Същевременно, видно от изложените мотиви с възлаганата процедура се цели осигуряване на достъп до и пренос през електроразпределителната мрежа. В съответствие с чл. 30, ал. 1, т. 9 и т. 13 от Закона за енергетиката (ЗЕ) на регулиране от КЕВР подлежат цените, по които крайните снабдители продават електрическа енергия на битови и небитови крайни клиенти за обекти, присъединени към електроразпределителната мрежа, на ниво ниско напрежение, както и цените за достъп и/или за пренос през електроразпределителните мрежи. Според чл. 39, ал. 1, т. 3 и т. 10 от ЗЕ дейностите по разпределение на електрическа енергия и по снабдяване с електрическа енергия от крайни снабдители подлежат на лицензиране, като в съответствие с чл. 43, ал. 2, т. 1 и т. 2а от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия за разпределение, съответно за снабдяване с електрическа енергия. В представеното от възложителя решение за откриване на процедура е налице несъответствие между описания предмет на поръчката - „Доставка на активна нетна електроенергия за територията на „ЧЕЗ Електро България” АД“ и изложените мотиви, водещи до хипотеза, че поръчката е за осигуряване на достъп и пренос през електроразпределителната мрежа. Независимо от констатациите, че и двете дейности подлежат на лицензиране и се извършват по регулирани от КЕВР цени, остава неизяснено обстоятелството дали възлаганата процедура се отнася за доставка на електрическа енергия или се цели осигуряване на достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа.
В тази връзка се установява противоречие и по отношение на лицето, с което ще бъде сключен договор. От посочената в полета V.1) и V.2) от решението за откриване на разглежданото договаряне, информация, се предполага, чe договор ще бъде сключен с „ЧЕЗ Разпределение България” АД за осигуряване на достъп и пренос през електроразпределителната мрежа за нуждите на ГДПБЗН – МВР. Същевременно от предмета на поръчката, формулиран в поле IV.1) и информацията в поле IV.6) от решението, може да се допусне, че за изпълнител по договора за доставка на електроенергия ще бъде избрано дружество „ЧЕЗ Електро България” АД.
Видно от Регистъра на издадените лицензии в сектор електроенергетика, и двете дружества притежават предоставени от КЕВР лицензии за сътветните дейности: „ЧЕЗ Разпределение България” АД е носител на изключителни права за дейността „разпределение на електрическа енергия” по силата на лицензия № Л-135-07/13.08.2004 г., а дружество „ЧЕЗ Електро България” АД за дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия от краен снабдител”, съгласно лицензия № Л-135-11/13.08.2004 г.
В допълнение в Регистъра не се открива информация за териториалния обхват на лицензиите, а в решението е посочено, че поръчката се възлага за обекти на ГДПБЗН – МВР, намиращи се на лицензионната територия на дружество „ЧЕЗ Електро България” АД, без да е указано тяхното конкретно местонахождение.
Предвид констатираните по-горе противоречиви и неизяснени аспекти, прилагането на избраното правно основание по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП не може да се приеме за безспорно доказано. |