ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Национална агенция за приходите /НАП/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 530
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Предметът на поръчката включва доставката на природен газ за сградата на УЦ на НАП Боровец с адрес к.к. Боровец, община Самоков за период от 1 /една/ година.
Прогнозна стойност: 29645 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00530-2017-0123
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № РЦУ-184 от 22.12.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
-поръчката може да бъде изпълнена само от определен изпълнител, поради наличие на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
-не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е представено Решение № РЦУ-184 от 22.12.2017 г. на главния секретар на НАП, упълномощен за възложител със Заповед № ЗЦУ-ОПР-2/22.05.2017 г. на изпълнителния директор на НАП, за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от Закона за обществените поръчки (ЗОП).
В поле IV.7) на решението за откриване е посочено, че прогнозната стойност на възлаганата услуга е 29 645 лв. без ДДС, а в поле VII.1) е отбелязано, че общата прогнозна стойност на всички поръчки със сходен предмет, предвидени за възлагане в системата на НАП през настоящата година е в размер на 760 000 лв. без ДДС, тоест над стойностните прагове по чл. 20, ал. 1, т. 1, б. "б" от ЗОП, предвид което решението за откриване на процедурата подлежи на предварителен контрол.
Видно от поле V.2) на решението, на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на закона за обществените поръчки  (ППЗОП), възложителят няма да изпраща покана за участие, а ще сключи договор с „КОМЕКЕС” АД след влизане в сила на решението за откриване на процедурата при Общи условия и Правила за работа с потребителите на природен газ, присъединени към мрежата на газоразпределителното дружество.
Доказателства в подкрепа на изложените в решението обстоятелства не са представени, като в поле V.1) от решението е посочено, че лицензиите, издадени от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) на основание Закона за енергетиката (ЗЕ), са видни на интернет страницата на КЕВР: http://www.dker.bg/bg/registri/litsenzii.html.
От извършената проверка в Регистъра на издадените от КЕВР лицензии се установи, че “КОМЕКЕС” АД притежава лицензия № Л-174-08/17.12.2004 г. за осъществяване на дейността „разпределение на природен газ” и лицензия № Л-174-12/27.04.2009 г. за осъществяване на дейността „снабдяване с природен газ от краен снабдител” за територията на община Самоков и същите са със срок на валидност до 17.12.2039 г. В графа забележки се посочва, че срокът на издадените лицензии е удължен до 17.12.2039 г. с Решение № И1-Л-174/21.04.2008 г.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се цели възлагане на доставка на  природен газ за сградата на УЦ на НАП Боровец, с адрес к.к. Боровец, община Самоков за период от 1 /една/ година.
Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 3 и т. 10 от ЗЕ дейности по разпределение и снабдяване с природен газ от крайни снабдители подлежат на лицензиране, а според чл. 43, ал. 2, т. 1 и т. 2а от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия. В конкретния случай, поканеното за участие в разглежданата процедура лице “КОМЕКЕС” АД е носител на изключителни права за осъществяване на дейностите, предмет на договарянето на територията на община Самоков, където е разположен УЦ на НАП Боровец, за който се възлага настоящата поръчка. Изключителните права са придобити по силата на административен акт – лицензии, издадени от КЕВР на основание Закона за енергетиката.
Посоченото е основание за извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респективно при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).