ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Община Бургас
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 797
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Доставка и монтаж на ОВК съоръжения - подмяна на термопомпен агрегат за ДГ „Чайка” - гр. Бургас, съобразно следната техническа спецификация: I.Доставка на материали и съоръжения за инсталациите - 1.Доставка и монтаж на термопомпен агрегат (вода-въздух),Отоплителна мощност 157,9kW (Тт=45/40С; Твн=5С),Охладителна мощност 149,4kW (Тт=7/12С; Твн=35С),Nел max =71,6 kW /380V, ESEER 3,67, COP 2,97,размери 2273/2136/1330mm,тегло 1200 kg; 2.Буферен съд 300l неемайлиран с изолация;3.Спирателен кран DN80;4.Стоманена тръба DN80;5.Топлоизолация от микропореста гума 89/19мм;6.Зареждане с антифриз на инсталация-агрегат топлообменник,етилен гликол 40%;7.Захранващ кабел СВТ-с 5х16мм2;8.Автоматичен прекъсвач.II.Монтажни работи по инсталациите-1.Източване на инсталация-агрегат топлообменник;2.Демонтаж на повреден термопомпен агрегат (вода-въздух);3.Преработка на рама.III.Пусково-наладъчни работи и гаранционно обслужване.
Прогнозна стойност: 74180.75 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00797-2017-0054
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 3564 от 18.12.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
- нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непосредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя);
- за преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП;
- обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е представено Решение № 3564 от 18.12.2017 г. на заместник-кмета „Култура и образование“ (упълномощен съгласно Заповед № 1190/04.05.2016 г. на кмета на Община Бургас) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
Видно от поле IV.7) на решението за откриване, прогнозната стойност на поръчката е 74 180,75 лв. без ДДС, но с оглед на това, че процедурата е изтеглена чрез Системата на случаен избор (ССИ), АОП осъществява контрол върху нея, на основание чл. 233, ал. 2, т. 2, вр. с ал. 1 от ЗОП.
Според поле V.2), договорът на основание чл. 79, ал. 1, т. 4 ЗОП ще бъде сключен с „Термал инженеринг“ ООД, гр. Бургас. Записано е, че основният предмет на дейност на дружеството включва: доставка, монтаж и сервиз на отоплителни, климатични, вентилациони, газови и слънчеви инсталации; проектиране, строителство и ремонт на сгради; обследване, сертифициране и изпълнение на мерки за енергийна ефективност на сгради. В полето се посочва, че предвид кратките срокове, започналия вече зимен сезон и необходимостта от спешна доставка на специфичното оборудване, „Термал инженеринг“ ООД се ангажира да достави и монтира Чилър 30RQS – 160 A – Carrier. Твърди се, че чилърът е система със завишено съдържание на фреон и избраното дружество притежава необходимия Документ за правоспособност (Сертификат) № 170 от 15.10.2013 г. за извършване на монтаж, сервиз и поддръжка на хладилни и климатични инсталации и термопомпи, съдържащи над 3 кг. флуорирани парникови газове (над 6 кг. при херметично затворени инсталации).
В подкрепа на изложените в решението мотиви, в АОП са представени следните копия на документи:
- Документ за правоспособност (Сертификат) № 170 от 15.10.2013 г, издадена на „Термал инженеринг“ ООД от Българската браншова камара Машиностроене за извършване на монтаж, сервиз и поддръжка на хладилни и климатични инсталации и термопомпи, съдържащи над 3 кг. флуорирани парникови газове (над 6 кг. при херметично затворени инсталации). Сертификатът е валиден до 15.10.2018 г.;
- Сертификати ISO 9001:2008 и ISO 14001:2004 за „Доставка, монтаж и сервиз на отоплителни, климатични, вентилациони, газови и слънчеви инсталации. Проектиране, строителство и ремонт на сгради. Обследване, сертифициране и изпълнение на мерки за енергийна ефективност на сгради“, издадени на „Термал инженеринг“ ООД, валидни до 15.09.2018 г.;
- Сертификат OHSAS 18001:2007 за „Доставка, монтаж и сервиз на отоплителни, климатични, вентилациони, газови и слънчеви инсталации. Проектиране, строителство и ремонт на сгради. Обследване, сертифициране и изпълнение на мерки за енергийна ефективност на сгради“, издаден на „Термал инженеринг“ ООД, валиден до 21.03.2019 г.;
- Удостоверения № I - TV 015074, № III – TV 004920 и V-TV 010599 за вписване на „Термал инженеринг“ ООД в Централен професионален регистър на строителя.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се цели доставка и монтаж на ОВК съоръжения - подмяна на термопомпен агрегат за ДГ „Чайка” - гр. Бургас, и по-конкретно: доставка и монтаж на термопомпен агрегат (вода-въздух), буферен съд, спирателен кран, стоманена тръба, топлоизолация от микропореста гума, зареждане с антифриз на инсталация - агрегат топлообменник, захранващ кабел, автоматичен прекъсвач; монтажни работи по инсталациите (източване на инсталация - агрегат топлообменник, демонтаж на повреден термопомпен агрегат (вода-въздух), преработка на рама), както и пусково-наладъчни работи и гаранционно обслужване. В случая използването на правното основание се аргументира с настъпили изключителни обстоятелства, водещи до необходимостта от доставка и монтаж на нов термопомпен агрегат за отопление, за да се избегне рискът от възникване на опасност за здравето на децата в детската градина. В решението се посочва, че в началото на отоплителния сезон на 2017 г. възниква повреда в системата за охлаждане и отопление, монтирана в ДГ „Чайка” през 2011 г. Твърди се, че ремонтът на системата е невъзможен, тъй като визираният агрегат е италианско производство и не са намерени резервни части, което налага закупуването на нов термопомпен агрегат (вода-въздух). Отбелязва се, че съгласно чл. 21, ал. 1 от Наредба № 3 от 05.02.2007 г. за здравните изисквания към детските градини (изм. ДВ. бр.85 от 6 Ноември 2012 г.) температурата на въздуха в помещенията на детската градина трябва да е между 18-21°С, с денонощни колебания 2,5-3°С при централно отопление и до 4°С при локално отопление. В мотивите се пояснява се, че в детската градина няма друг вид отопление и към момента тези изисквания се покриват посредством максималната експлоатация на електрически уреди. Застъпва се позицията, че през зимния период е възможно рязко и трайно понижение на температурите, възниква спешна необходимост от закупуването на нов термопомпен агрегат. За обосновано може да се приеме, че съществува възможност температурите в помещенията да се понижат под определената норма и да се създадат условия за продължителен престой на ниска температура, което е предпоставка за измръзване на децата и развитие на остри респираторни заболявания. Въз основа на посоченото се приема, че за възложителя е възникнала необходимост от подмяна на термопомпения агрегат и осигуряване на отопление.
Прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП се допуска, когато нуждата от изпълнение трябва да бъде удовлетворена незабавно. В АОП не са представени доказателства, от които да е видно, че е настъпила повреда в термопомпения агрегат в ДГ „Чайка” - гр. Бургас. Според мотивите, аварията в системата за отопление и охлаждане в детската градина е възникнала в началото на отоплителния сезон, без да се посочва конкретен момент на възникване на събитието. Записано е, че след повредата отоплението се осъществява с електрически печки, но през зимния период е възможно рязко и трайно понижение на температурите, при което няма да могат да се изпълняват регламентираните здравни изисквания към детските градини, касаещи температурите в помещенията. Вероятността от настъпване на тази ситуация, както и неяснотата около момента на настъпване на повредата и предвиденият срок за изпълнение на новата доставка (до 45 дни от сключване на договора), противоречат на твърденията за необходимост от спешно осигуряване на нов термопомпен агрегат. В допълнение, за да се приеме, че е положена дължимата грижа за подсигуряване на необходимите условия за отглеждане на децата, трябва да се докаже, че неоткриването на конкурентна процедура (включително при хипотезите на спешно възлагане по чл. 74, ал. 4, чл. 75, ал. 7 и чл. 76, ал. 6 от ЗОП) за визираните доставки, в разумен срок от констатиране на аварията, се дължи на причини, за които възложителят няма вина. В мотивите липсва информация за наличието на подобни пречки. Посочените съображения не дават възможност за заключение относно изпълнението на условията, обуславящи наличието на „изключителни“ обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП.
Предвид изложеното, прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП в разглеждания случай не е безспорно доказано. Сключването на договор може да е обосновано, ако възложителят разполага с аргументи и доказателства, че са изпълнени всички условия на избраното правно основание.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).