Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието
на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № РД-09-579 от 29.11.2017 г. на изпълнителния директор на „Водоснабдяване и канализация“ EАД, гр. Бургас за откриване на процедура на договаряне без предварителна покана за участие на основание чл. 138, ал. 1, във вр. с чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
Видно от поле IV.7) на решението за откриване, прогнозната стойност на поръчката е 13 000 000 лв. без ДДС.
В поле V.2) на решението се посочва, че на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП), възложителят няма да изпраща покана за участие в процедурата. Визирано е, че ще бъде сключен договор с "ЕВН България Електроснабдяване" ЕАД.
В мотивите се твърди, че за територията на област Бургас "ЕВН България Електроснабдяване" ЕАД е единственото дружество, притежаващо лицензия № Л-141-11/13.08.2004 г., издадена от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) за „обществено снабдяване с електрическа енергия“ за срок от 35 години.
Доказателства в подкрепа на мотивите не са представени.
Извършена справка на страницата на КЕВР установи, че в регистъра на издадените от Комисията лицензии в сектор електроенергетика, фигурира лицензия № Л-141-11/29.11.2006 г. за дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия“, издадена на "ЕВН България Електроснабдяване" ЕАД, за срок до 12.08.2039 г.
В Регистъра не е посочен териториалният обхват на лицензията.
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се цели снабдяване с електрическа енергия (ниско напрежение) по регулирани цени от краен снабдител, за нуждите на „Водоснабдяване и канализация“ (ВиК) ЕАД, гр. Бургас за период от 5 години. Съгласно чл. 30, ал. 1, т. 9 от Закона за енергетката (ЗЕ) на регулиране от КЕВР подлежат цените, по които крайните снабдители продават електрическа енергия на битови и небитови крайни клиенти за обекти, присъединени към електроразпределителна мрежа, на ниво ниско напрежение. Според чл. 39, ал. 1, т. 10 от ЗЕ дейностите по снабдяване с електрическа енергия от крайни снабдители подлежат на лицензиране, като в съответствие с чл. 43, ал. 2, т. 2а от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия. Съгласно чл. 94а, ал.1 от ЗЕ, крайният снабдител осигурява снабдяването с електрическа енергия на обекти на битови и небитови крайни клиенти, присъединени към електроразпределителната мрежа на ниво „ниско напрежение“, в съответната лицензионна територия, когато тези клиенти не се снабдяват от друг доставчик. В чл. 97, ал. 1, т. 4 от същият закон е регламентиран и начина на сключване на сделките с електрическа енергия между крайните снабдители и битови и небитови крайни клиенти по регулирани от КЕВР цени. Избраното за изпълнител дружество "ЕВН България Електроснабдяване" ЕАД, съгласно посочената Лицензия № Л-141-11/29.11.2006 г. е единственото, което може да осъществи дейността „обществено снабдяване с електрическа етнергия“ за нуждите на „ВиК“ ЕАД – Бургас. Този факт се подкрепя и от обстоятелството, че съгласно §129 от ПЗР към Закона за изменение и допълнение на Закона за енергетиката (обн. ДВ бр.74 от 2006 г.) КЕВР служебно издава лицензия на съществуващите обществени снабдители, между които е и "ЕВН България Електроснабдяване" ЕАД за извършване на дейността снабдяване с електрическа енергия като краен снабдител до датата на издаване на новите лицензии. Информация по отношение на териториалния обхват на лицензията не бе открита, поради което становището се изразява под условие, че лицензионната територия обхваща област Бургас, в чийто район попада обектът, включен в предмета на настоящата процедура. Посоченото води до извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
Предвид изложеното, прилагането на избраното правно основание в конкретния случай се приема за законосъобразно. Доколкото крайните клиенти могат да сключват договори за продажба на електрическа енергия и по свободно договорени цени, възложителят следва да разполага с аргументи, че възлагането на договора по регулирани цени е по-ефективно от реализирането на доставката на свободния пазар, в условията на свободна и лоялна конкуренция (чл. 1, ал. 1 ЗОП). |