ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Министерство на отбраната /МО/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 164
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Продажба на топлинна енергия постредством топлоносител гореща вода за нуждите на Министерство на отбраната.
Прогнозна стойност: 833333.34 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00164-2017-0043
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 119 от 13.11.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е представено Решение № 119 от 13.11.2017 г. на министъра на отбраната за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
В поле IV.7) на решението за откриване е отбелязано, че прогнозната стойност на поръчката е 833 333,34 лв. без ДДС.
В поле V.2) на Решението е отбелязано, че на основание чл. 65, ал. 1 от ППЗОП, няма да бъде изпращана покана за участие в процедурата, а ще се сключи договор на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП с дружеството„Топлофикация - София” ЕАД, притежаващо изключителни права за производство и пренос на топлинна енергия.
В мотивите към решението се твърди, че „Топлофикация - София” ЕАД притежава издадени от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) Лицензия за „производство на топлинна енергия“ № Л-031-02/15.11.2000 г. и Лицензия за „пренос на топлинна енергия“ № Л-033-05/15.11.2000 г. за срок от 20 (двадесет) години.
В подкрепа на мотивите са представени копия на следните документи:
- Лицензия за „пренос на топлинна енергия“ № Л-033-05/15.11.2000 г.;
- Лицензия за „производство на топлинна енергия“ № Л-031-02/15.11.2000 г.;
Извършена справка в публичния Регистър на издадените от КЕВР лицензии, поддържан на интернет-страницата на Комисията, потвърди изложената в мотивите и представените документи информация, както и обстоятелството, че териториалният обхват на лицензията за пренос на топлинна енергия обхваща територията на гр. София.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се цели доставката на топлинна енергия посредством топлоносител гореща вода за сградите на Министерство на отбраната на ул. „Дякон Игнатий“ № 3 и „Славянска“ № 1 на територията на гр. София. В решението не е посочено за какъв срок ще бъде сключен договорът. В чл. 130, т. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ) е регламентирано задължението на топлопреносното предприятие да снабдява с топлинна енергия клиентите, присъединени към топлопреносната мрежа. Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 2 от ЗЕ, преносът на топлинна енергия е дейност, подлежаща на лицензиране. Според чл. 43, ал. 2, т. 3 от същия закон, за една обособена територия се издава само една лицензия за пренос на топлинна енергия. Посоченото е основание за заключение, че снабдяването с топлинна енергия на определена територия е дейност, която може да се реализира само от конкретно лице и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
От изложените мотиви, приложените документи и допълнително извършената справка в Регистъра на издадените лицензии за дейностите в енергетиката е видно, че „Топлофикация София” EАД е носител на изключителни права за пренос на топлинна енергия, придобити по силата на административен акт – лицензия, издадена от КЕВР на основание ЗЕ. Териториалният обхват на лицензията обхваща гр. София, където следва да се реализира възлаганата доставка.
Доколкото лицензията, на която се позовава възложителят, е издадена на 15.11.2000 г. и е със срок 20 години, прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП в конкретния случай може да се приеме за законосъобразно, при условие че срокът на договора бъде съобразен със срока на действие на лицензията на дружеството.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).