ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Териториално поделение държавно горско стопанство /ТПДГС/ - Пирдоп към Държавно предприятие - Югозападно държавно предприятие /ДПЮЗДП/ - Благоевград
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 2724
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Със Заповед № РД-07-82/01.02.2017 г. а Директорът на ЮЗДП-Благоевград е упълномощил Директора на ТП ДГС Пирдоп да организира и проведе обществена поръчка с предмет: Предоставяне на услуги по доставка на питейни води, отвеждане и пречистване на отпадъчни води от ВиК оператор за срок от 48 месеца по реда на чл. 79, ал. 1, т.3, б. "в" от ЗОП за нуждите на ТП ДГС Пирдоп.
Прогнозна стойност: 2000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 02724-2017-0190
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 09-01-39 от 10.11.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
-поръчката може да бъде изпълнена само от определен изпълнител, поради наличие на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
-не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е изпратено Решение № 09-01-39 от 10.11.2017 г. на директора на Териториално поделение Държавно горско стопанство Пирдоп (ТП ДГС Пирдоп) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” ЗОП.
В поле IV.7) от решението е посочено, че прогнозната стойност на поръчката  е 2000 лв. без ДДС, но с оглед на обстоятелството, че процедурата е изтеглена чрез Системата за случаен избор (ССИ), АОП осъществява контрол на основание чл. 233, ал. 2, т. 2, вр. с ал. 1 от ЗОП. В Регистрационната форма за случаен избор на процедура, възложителят е посочил следния предмет на поръчката „Предоставяне на услуги по доставка на питейни води, отвеждане и пречистване на отпадъчни води от ВиК оператор за срок от 48 месеца“.
В поле IV.1) от решението е описано следното наименование на поръчката „Осигуряване на достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа за срок от 48 месеца“. Така посочения предмет се разминава с описанието на предмета на поръчката дадено в поле IV.3), както и с мотивите в решението за избор на процедура. Съгласно чл. 233, ал. 3 от ЗОП контролът върху процедури на договаряне обхваща съответствието на посоченото основание с мотивите в решението за откриване. В този смисъл с настоящото становище се приема, че е допусната техническа грешка при изписване на наименованието на процедурата в поле IV.1) и предметът на разглежданата процедура е „Предоставяне на услуги по доставка на питейни води, отвеждане и пречистване на отпадъчни води от ВиК оператор за срок от 48 месеца“.   
В поле V.2) от решението е отбелязано, че съгласно чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на закона за обществените поръчки (ППЗОП) възложителят няма да одобрява и да изпраща покана за участие в процедурата, като договорът ще бъде сключен с дружеството, носител на изключителни права за доставка на питейни води, отвеждане и пречистване на  отпадъчни води от ВиК оператор за София - област, община Пирдоп, а именно „ВиК София” ЕООД.
В АОП не са представени доказателства относно избора на процедура, но в поле V.1) от решението е посочен линк към Решение № РД-02-14-2234 от 22.12.2009 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството (обн. в ДВ, бр. 7/2010 г.)-http://dv.parliament.bg/DVWeb/broeveList.faces.
Извършена справка на интернет страницата на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) установи, че в раздел ВиК е публикуван списък на ВиК операторите към 31.12.2015 г. В списъка са вписани ВиК операторите, обособените територии на действие, които те обслужват, обхвата на тези територии и техните граници, съгласно Решение № РД-02-14-2234 от 22.12.2009 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството (обн. в ДВ, бр. 7/2010 г.).
Справката установи, че дружество „ВиК” ЕООД, гр. София, с което ще бъде сключен договор по настоящата поръчка, е вписано под № 42 от списъка на ВиК операторите към 31.12.2015 г., извършва ВиК дейности на територията на общини Антон, Божурище, Годеч, Горна Малина, Долна баня, Драгоман, Елин Пелин, Етрополе, Златица, Ихтиман, Копривщица, Костенец, Костинброд, Мирково, Пирдоп, Правец, Самоков, Своге, Сливница, Чавдар и Челопеч. Преглед на Решение № РД-02-14-2234/22.12.2009 г. (обн. В ДВ, бр. 7/2010 г.) потвърди посочената информация.
 
Изводи:
В съответствие с нормата на чл. 198а, ал. 1 от Закона за водите (ЗВ), за нуждите на управлението, планирането и изграждането на ВиК системи и предоставянето на ВиК услуги, територията на страната се разделя на обособени територии. Според чл. 198о, ал. 2 от същия закон, в границите на една обособена територия само един ВиК оператор може да осъществява дейностите по стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията, както и предоставянето на ВиК услуги на потребителите. Изключение е предвидено само за случаите, при които определени лица не обслужват цялата обособена територия, а отделни потребители (чл. 198о, ал. 2 във връзка с ал. 6 от ЗВ).
С разглежданата процедура се възлагат услуги по доставка на питейна вода, отвеждане и пречистване на отпадъчни води за нуждите на ТП ДГС Пирдоп.
Видно от описаните от възложителя мотиви и извършените във връзка с доказването им справки, лицето, с което възложителят възнамерява да сключи договор притежава изключителни права за доставка на питейна вода, отвеждане и пречистване на отпадъчни води за територията на община Пирдоп, където се намира обекта, обхванат от предмета на настоящата поръчка.
Изложеното дотук е основание за извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договора е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).