ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Министерство на труда и социалната политика /МТСП/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 422
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Предмет на настоящата процедура за възлагане на обществена поръчка е извършването на дейности с цел развитие на Националната система за оценка на компетенциите MyCompetence чрез разширяване на капацитета и обхвата на MyCompetence и прилежащата инфраструктура, актуализиране на разработените и утвърдени в периода 2010-2014 г. секторни компетентностни модели (СКМ) в 20-те икономически сектора, обхванати от системата, разработване на e-инструменти и среда за анализ и одит на длъжности и на работни места като основа за разработване на новите СКМ, разработване на електронни обучения, както и на електронен модул за анализ и оценка на потребностите от обучение на работната сила.
Прогнозна стойност: 2024165 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00422-2017-0017
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № РЕ-ОП-34 от 19.10.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
 - не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № РЕ-ОП-34 от 19.10.2017 г. на главния секретар на МТСП (упълномощено лице по чл. 7, ал. 1 от ЗОП), съгласно заповед № РД01-358/17.05.2017 г. за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
Видно от поле IV.7) на решението за откриване, прогнозната стойност на поръчката е 2 024 165 лв. без ДДС.
От поле V.2) на решението и приложената покана е видно, че същата е изпратена до сдружение Българска стопанска камара (БСК) - Съюз на българския бизнес (СББ).
В подкрепа на изложените мотиви в АОП са представени копия на следните документи:
- Проект BG051PO001-8.1-04 „Подкрепа на ГД ЕФМПП за управлението на ОП РЧР”. Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, съфинансирана от Европейския социален фонд на Европейския съюз;
- Покана за заявяване на интерес и представяне на проектно предложение по процедура за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ от изпълнителния директор на Агенция по заетостта (АЗ) до Българската стопанска камара (БСК). Видно от документа, АЗ, в качеството си на договарящ орган кани БСК в качеството й на конкретен бенефициент да заяви интерес и да подаде проектно предложение съгласно приложения пакет документи за кандидатстване по процедура на директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. Номер и име на процедурата: BG051PO001–2.1.06 „Повишаване гъвкавостта и ефективността на пазара на труда чрез активни действия на социалните партньори”. Цел на настоящата схема е: „Подобряване на адаптивността на заетите лица към предизвикателствата на съвременния пазар на труда в България, като съществен фактор за ограничаване на неформалната икономика, за балансиране на търсенето и предлагането на работна сила и за прилагане на мерки за гъвкава сигурност посредством съвместни действия на социалните партньори“. Настоящата процедура на директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ се реализира с финансовата подкрепа на Европейския съюз чрез Европейския социален фонд;
- Решение за предоставяне на безвъзмезна помощ № 1804/24.09.2009 г. на изпълнителния директор на Агенция по заетостта;
- Договор № BG051PO001-2.1.06/23.10.2009 г за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ от 23.10.2009 г., със страни Агенция по заетостта и Българската стопанска камара и наименование/предмет на проекта: „Разработване и внедряване на информационна система за оценка на компетенциите на работната сила по браншове и региони“ и Приложение I „Общи и административни разпоредби” към договора. Видно от документа, продължителността на проекта е 50 месеца ;
- Свидетелство за регистрация на марка № 88333 от 07.05.2014 г., със срок на действие 28.06.2023 г. Видно от документа, притежател на марката „MyCompetence®“ е сдружение „Българска стопанска камара - Съюз на българския бизнес“. Марката е регистрирана за следните класове услуги: клас 35 Консултантски услуги в областта на човешките ресурси; психологическо тестване за подбор на кадри и клас 41 Информационни услуги в областта на образованието; обучение; професионално ориентиране (съвети в областта на образованието и обучението);
- Техническо задание за възлагане на обществена поръчка с обект „услуга“ и предмет: „Разширяване на капацитета и обхвата на националната система за оценка на компетенциите MyCompetence“;
- Проекти на документи – декларации, договор и др. 
 
Изводи:
С настоящата процедура на договаряне без предварително обявление възложителят цели актуализация на националната система за оценка на компетенциите „MyCompetence“, чрез разширяване на капацитета и обхвата й. В мотивите се посочва, че Системата е уеб-базиран инструмент за идентифициране на дисбалансите между образователните и професионалните стандарти, както и средство за тяхното преодоляване. Отбелязва се, че тя изгражда връзки между работодатели, обучаващи се, търсещи работа или заети лица, стремящи се към кариерно развитие, като осигурява връзка между националната и европейската квалификационни рамки. MyCompetence свързва квалификацията с възможностите за е-обучения и обратно – развитието на електронното обучение, създава нови стандарти за квалификация. Твърди се, че Системата няма аналог, тъй като за пръв път в България са разработени и апробирани секторни професионални стандарти, които са интегрирани и управлявани в рамките на електронна платформа, заедно с инструменти за оценка и пътища за придобиване и развитие на компетенциите.
Законосъобразното прилагане на избраното правно основание е свързано с условието, поканеното в договарянето лице да е носител на изключителни права, включително и права на интелектуална собственост, както и да не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция да не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката. В мотивите се посочва, че националната система за оценка на компетенциите се състои от софтуерни решения и от база данни, съдържаща се в нея. Твърди се, че базата данни се състои от разработени професионални стандарти, инструменти за оценка и механизми за придобиване и развитие на компетенциите. Допълва се, че именно те са обхванати от авторското право, придобито от БСК по силата на договор за безвъзмездна финансова помощ. Съгласно чл. 3, ал. 1, т. 1 и чл. 5 от Закона за авторското право и сходните му права (ЗАПСП), компютърните програми са обект на авторско право. По силата на чл. 3, ал. 2, т. 3 от същия закон базите данни също са обект на авторско право. В тази връзка, единствено лицето, което притежава авторски и/или изключителни права върху информационната система, предмет на поръчката, може да реализира дейностите по разширяване и интегриране услугите, предоставяни от нея. От приложения договор № BG051PO001-2.1.06/23.10.2009 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси 2007-2013“, сключен между АЗ и БСК, става ясно, че поканеното в настоящото договаряне лице е разработило информационната система MyCompetence и притежава авторските права върху този програмен продукт. Посоченото се потвърждава и от чл. 7 от Приложение I, „Общи и административни разпоредби“, неразделна част от договора, в който е записано, че правото на собственост, включително правата на интелектуална и индустриална собственост върху резултатите от проекта, докладите и други документи, свързани с него, са на сдружение “БСК – Съюз на българския бизнес“. С оглед на посоченото, следва да се приеме, че актуализацията на информационната система MyCompetence може да се осъществи единствено от носителя на правата върху нея – БСК и в неговите изключителни правомощия е да разшири базата данни на системата чрез увеличаване на капацитета и обхвата й. В този смисъл може да се изведе заключение, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката. 
Заедно с посоченото, правомерното прилагане на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП е обвързано и с условието правата, които служат като основание възложителят да игнорира общия ред за възлагане, да са възникнали законосъобразно. От изложената фактическа обстановка и приложените доказателства, става ясно, че системата MyCompetence e продукт, създаден в рамките на Проект „Разработване и внедряване на информационна система за оценка на компетенциите на работната сила по браншове и региони”, осъществен от БСК в партньорство с Конфедерацията на синдикатите в България и Конфедерация на труда „Подкрепа“. Проектът е финансиран с договор за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № BG051PO001-2.1.06/23.10.2009 г., по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси 2007-2013“ (ОПРЧР), в рамките на операция “Повишаване гъвкавостта и ефективността на пазара на труда чрез активни действия на социалните партньори“. Визираният договор е сключен в резултат на процедура за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, съгласно чл. 34, ал. 1 от ПМС № 121 от 2007 г. В мотивите се посочва, че процедура за „директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ“ е тази, при която проектно предложение може да подаде само кандидат, който изрично е посочен като „конкретен бенефициент“ на помощта по съответната оперативна програма, съгласно § 1, т. 9 от Допълнителните разпоредби на Постановлението. Отбелязва се, че БСК е била „Конкретен бенефициент“, а не изпълнител по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси 2007-2013 г.“. Уточнява се, че „Конкретен бенефициент на безвъзмездната помощ“ е организация, институция, административна или друга подобна структура, индивидуално посочена в оперативната програма като единствен субект, който може да изготви проектно предложение и да получи безвъзмездна помощ за определена дейност, или която е определена със закон или подзаконов нормативен акт като правоприемник на такава структура, отговорна за изпълнението на конкретната дейност, и е допустим бенефициент по оперативната програма. Видно от приложените доказателства, в случая може да се изведе обосновано заключение, че правата, които служат като основание възложителят да игнорира общия ред за възлагане, са възникнали правомерно.
С оглед на посоченото, прилагането на избраното правно основание в конкретния случай се приема за законосъобразно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).