ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Министерски съвет /МС/ на Република България /РБ/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 270
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Прогнозните количества за потребление на природен газ за Комплекс "Бояна" за 2018 г. са около 464.70 хил. куб. м, а прогнозната стойност на поръчката за 2018 г. е 353 500 лв. с вкл. ДДС.
Прогнозна стойност: 294583.33 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00270-2017-0025
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № ФС-111 от 18.10.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
-поръчката може да бъде изпълнена само от определен изпълнител, поради наличие на изключителни права, включително на права на интелектуалната собственост;
-не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено Решение № ФС-111 от 18.10.2017 г. на директора на дирекция „Административно и правно обслужване и управление на собствеността” към Министерски съвет за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” ЗОП.
В поле IV.3) от решението е посочено, че прогнозните количества за потребление на природен газ за Комплекс „Бояна” за 2018 г. са около 464. 70 хил. куб. м.
В поле IV.7) от решението е отбелязано, че прогнозната стойност на поръчката е 294 583. 33 лв. без ДДС.
В поле V.2) от решението е посочено, че на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП), покана за участие няма да се изпраща, като договорът ще бъде сключен с дружеството, притежаващо изключителни права за разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от краен снабдител на територията на Столична община - „Овергаз Мрежи” АД.
В подкрепа на изложените в мотивите твърдения в АОП са представени копия от следните документи:
- справка за издадените лицензии в сектор „Природен газ” за осъществяване на дейностите по чл. 39, ал. 1, т. 2-4, 7 и 10 от Закона за енергетиката (ЗЕ)- извлечение от интернет страницата на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР);
- решение № Л-438 от 30.03.2015 г. на КЕВР, с което е дадено разрешение за преобразуване на лицензианта „Софиягаз” ЕАД в „Овергаз Мрежи“ АД чрез вливане на дружествата „Овергаз Изток” АД, „Овергаз Юг” АД, „Овергаз Запад” АД и „Овергаз Север” ЕАД.
В приложеното копие от справка за издадените лицензии от КЕВР, достъпна също чрез интернет страницата на Комисията, под № 16 са вписани лицензии № Л-184-08/17.12.2004 г. за „разпределение на природен газ“ и № Л-184-12/27.04.2009 г. за „обществено снабдяване с природен газ“. Двата вида лицензии са с титуляр „Овергаз Мрежи” АД и с териториален обхват включващ Столична община (в това число СОР Банкя) и община Божурище. Срокът на действие на лицензиите е до 17.12.2039 г.
Допълнителна справка в Търговския регистър потвърждава преобразуването на дружество „Софиягаз” ЕАД в „Овергаз Мрежи” АД към дата 23.04.2015 г.
 
Изводи:
В съответствие с чл. 39, ал. 1, т. 3 и т. 10 от ЗЕ дейностите по разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от крайни снабдители подлежат на лицензиране, като според чл. 43, ал. 2, т. 1 и т. 2а от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия. В конкретния случай от изложените в мотивите твърдения, представените доказателства и допълнително извършените справки, може да се приеме, че дружество „Овергаз Мрежи” АД притежава изключителни права за осъществяване на дейностите „разпределение на природен газ” и „снабдяване с природен газ от краен снабдител” за обособената територия на Столична община, където е разположен обекта, обхванат от предмета на настоящата процедура. Правата са придобити в резултат на лицензии, издадени от КЕВР на основание ЗЕ.
Изложеното дотук дава основание за извод, че прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” ЗОП за възлагания предмет е законосъобразно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).