ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Община Стара Загора
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 774
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: „Упражняване на авторски надзор при изпълнение на СМР във връзка с обект: „Паркоустрояване, благоустрояване и подобряване на физическата среда на парк „МИТРОПОЛИТ МЕТОДИ КУСЕВ“, с местонахождение кв.1Б, УПИ XII градина по плана на гр.Стара Загора”
Прогнозна стойност: 20000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00774-2017-0052
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 10-00-2047 от 17.10.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е постъпило Решение № 10-00-2047 от 17.10.2017 г. на зам.- кмета на община Стара Загора (упълномощен за възложител съгласно Заповед № 10-00-2005/10.10.2017 г. на кмета на община Стара Загора), в което са изложени мотиви за прилагане на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
В поле IV.7) на решението за откриване е посочено, че прогнозната стойност на поръчката е 20 000 лв. без ДДС, но с оглед на обстоятелството, че процедурата е изтеглена чрез Системата за случаен избор, АОП осъществява контрол на основание чл. 233, ал. 2, т. 2, вр. с ал. 1 от ЗОП.
Видно от поле V.2) на решението за откриване на процедурата, покана за участие ще бъде изпратена до ДЗЗД „ЛАНДШАФТ АРХИТЕКТУРА ДИЗАЙН СТАРА ЗАГОРА“, гр. Стара Загора.
В подкрепа на изложените в решението мотиви в АОП е изпратено копие на Договор за услуга BG 161PO001/5-02/2012/008-U-21 (вътрешен № 1727) от 02.09.2014 г. с предмет: „Изготвяне на работен инвестиционен проект за реконструкция, благоустрояване и подобряване на физическата среда на площад „Берое” и на работен инвестиционен проект за паркоустрояване, благоустрояване и подобряване на физическата среда на парк „Митрополит Методий Кусев” в гр. Стара Загора”, сключен между община Стара Загора и ДЗЗД „Ландшафт Архитектура Дизайн Стара Загора“ в резултат на проведена обществена поръчка с предмет „Изработване на работни инвестиционни проекти в 16 обособени позиции в рамките на проект „Създаване на проектна готовност за кандидатстване на Община Стара Загора по Оперативната програма „Регионално развитие“ за периода 2014-2020 г., финансиран от Оперативна програма „Регионално развитие” 2007-2013 г. с договор за безвъзмездна финансова помощ BG161PO001/5-02/2012/008“ (Обособена позиция № 6). Според чл. 4, ал. 1 от договора, цената за изготвяне на работния инвестиционен проект е 124 500 лв. без ДДС. В чл. 2 е записано, че договорът приключва с издаване на разрешение за строеж на обекта, като срокът за изпълнение на възложените дейности е 60 календарни дни, но не по-късно от 30.09.2014 г.
Направена проверка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) установи, че през 2013 г. възложителят е провел открита процедура по ЗОП с предмет: „Изработване на работни инвестиционни проекти в 16 обособени позиции в рамките на проект „Създаване на проектна готовност за кандидатстване на Община Стара Загора по Оперативната програма „Регионално развитие“ за периода 2014-2020 г., финансиран от Оперативна програма „Регионално развитие” 2007-2013 г. с договор за безвъзмездна финансова помощ BG161PO001/5-02/2012/008“, открита с Решение № 10-00-2707/13.12.2013 г. За изпълнител по обособена позиция № 6 на процедурата е избран ДЗЗД „Ландшафт Архитектура Дизайн Стара Загора“, с когото е сключен договор № 1727/02.09.2014 г. с предмет: „Изготвяне на работен инвестиционен проект за реконструкция, благоустрояване и подобряване на физическата среда на площад „Берое” и на работен инвестиционен проект за паркоустрояване, благоустрояване и подобряване на физическата среда на парк „Митрополит Методий Кусев” в гр. Стара Загора”, на стойност 124 500 лв. без ДДС. Информация за процедурата се съдържа в Регистъра под уникален номер № 00774-2013-0075. В РОП не е публикувана информация за изпълнението на договора.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се възлага упражняването на авторски надзор при изпълнение на СМР във връзка с обект: „Паркоустрояване, благоустрояване и подобряване на физическата среда на парк „Митрополит Методи Кусев“, с местонахождение кв. 1Б, УПИ XII градина по плана на гр. Стара Загора”. Съгласно чл. 162, ал. 2 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) условията и редът за осъществяване на авторски надзор по време на строителството се определят чрез договор между възложителя и проектанта, а авторският надзор по всички части е задължителен за всички строежи от първа до пета категория включително. Според чл. 162, ал. 3 от ЗУТ предписанията на проектанта, свързани с авторското му право, за точното спазване на изработения от него инвестиционен проект се вписват в заповедната книга и са задължителни за останалите участници в строителството. Посочените разпоредби предопределят изборът на изпълнител за осъществяване на авторския надзор по време на извършване на строителните работи да е лицето, изготвило инвестиционния проект за същия строителен обект.
Провеждането на конкретното договаряне е аргументирано с наличието на авторски права, възникнали в резултат на предходен договор с предмет „Изготвяне на работен инвестиционен проект за реконструкция, благоустрояване и подобряване на физическата среда на площад „Берое” и на работен инвестиционен проект за паркоустрояване, благоустрояване и подобряване на физическата среда на парк „Митрополит Методий Кусев” в гр. Стара Загора”, сключен между Община Стара Загора и ДЗЗД „Ландшафт Архитектура Дизайн Стара Загора“. Видно от приложеното копие на договора с № 1727/02.09.2014 г., както и от публикуваната в РОП информация, изготвянето на работен инвестиционен проект за паркоустрояване, благоустрояване и подобряване на физическата среда на парк „Митрополит Методий Кусев” в гр. Стара Загора е възложено на поканеното в разглежданото договаряне дружество - ДЗЗД „Ландшафт Архитектура Дизайн Стара Загора“. В чл. 1, ал. 2 от договора е предвидено, че изпълнителят следва да разработи проекта във фаза „работен проект“, да го съгласува с всички експлоатационни дружества и държавни органи според естеството му и да го предаде на възложителя. В чл. 2 е записано, че срокът за изпълнение на проектирането е 60 календарни дни, но не по-късно от 30.09.2014 г., както и че договорът приключва с издаване на разрешение за строеж на обекта. В случая, в РОП не е публикувана информация за изпълнението на договора и не са представени доказателства, че ДЗЗД „Ландшафт Архитектура Дизайн Стара Загора“ е изготвил и предал на възложителя работен проект за паркоустрояване, благоустрояване и подобряване на физическата среда на парк „Митрополит Методий Кусев” в гр. Стара Загора, както и че одобряването на проекта е приключило с издаване на разрешение за строеж. В тази връзка остава неизяснено дали поканеното лице е изготвило проекта и дали притежава права за осъществяване на възлаганата с договарянето дейност.
В допълнение, правомерността на процедурата по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП зависи от законосъобразното възникване на правата, които служат като основание да се игнорира общият ред за възлагане. Обстоятелството, че авторският надзор следва да се възлага именно на лицето изготвило проекта, който се реализира, означава, че изпълнителят на надзорната функция се определя с избора на проектант. Изложеното е основание за извод, че проектирането и осъществяването на авторски надзор по даден проект, следва да се разглеждат като два елемента от една и съща услуга, тъй като се извършват от едно и също лице/а. За възлагането им могат да се сключат както общ, така и отделни договори, но при избора на изпълнител на услугата, т.е. при определянето на ред за възлагане на изработването на проектите следва да се има предвид и стойността на надзорната функция. В случая, проектантът ДЗЗД „Ландшафт Архитектура Дизайн Стара Загора“ е избран в резултат на проведена през 2013 г. „открита“ процедура по ЗОП, предвид което се приема, че описаният ред за възлагане е спазен.
Предвид липсата на документи, доказващи правата на поканеното лице като проектант, прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП в конкретния случай не може да се приеме за безспорно доказано.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).