ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Изпълнителна агенция по околна среда /ИАОС/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 740
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Дейността на Националната система за контрол на качеството на атмосферния въздух /ККАВ/ се регламентира със заповед на Министъра на околната среда и водите №66/28.01.2013 г. В обхвата на заповедта са включени дейностите по ККАВ, изпълнението на които се осъществява чрез използването на пробовземна апаратура, разположена в стационарни и мобилни измервателни автоматични станции, а също така и в OPSIS-системите (разположени по Долен Дунав, Бургас, с.Ръжена, Старозагорска област). За нормалното функциониране на гореописаната апаратура, от значение е осигуряването на сервизно обслужване, включваща и периодичната смяна на консумативи. В инструкциите за работа с отделните видове апарати, производителите правят предписания за видовете консумативи и периодичността на тяхната смяна. Такива изисквания съществуват и в европейските норми, въведени като БДС.
Прогнозна стойност: 283333.33 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00740-2017-0008
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 24 от 13.10.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- Поръчката може да бъде изпълнена само от определен изпълнител поради липса на конкуренция, дължаща се на технически причини;
- Не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е изпратено Решение № 24 от 13.10.2017 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околна среда (ИАОС), в което са изложени мотиви за прилагане на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „б“ от ЗОП.
Съгласно поле IV.7) на решението, прогнозната стойност на поръчката е в размер на 283 333,33 лв. без ДДС.
Видно от поле V.2) на решението, покана за участие ще бъде изпратена до TECORA, France – оторизирани представители.
В подкрепа на изложените в решението мотиви са изпратени следните копия на документи:
- Списък на пробовземните устройства, придобити от ИАОС, с описани инвентарни номера и балансова стойност;
- 21 бр. предавателни протокола за приемане на дълготрайни активи в ИАОС, съгласно договор № 176/23.09.2004 г. В тях са описани моделите на закупените пробовземни устройства, техният инвентарен номер и балансовата им стойност. Датата на издаване на протоколите е 13.01.2005 г.;
- Текстов файл с описание на мотивите за избор на процедура. В тях е посочено, че апаратурата е производство на TCR TECORA srl, Италия. Описани са договорите, въз основа на които е закупена пробовземната апаратура, а именно: Договори № № 706-2157/13.05.1999 г., 1073-2521/29.06.2000 г., 2868/12.06.2001 г., 3817/28.11.2003 г., 176/23.09.2004, 1019/22.12.2006 г., 1022/22.12.2006 г., 1177/21.12.2007 г., сключени между Министерството на околната среда и водите и „Софилко" ООД (официален представител на производителя). В табличен вид е посочено в кой град какъв модел апарат е доставен.
 
Изводи:
С разглежданото договаряне без предварително обявление се възлага доставка на консумативи за пробовземна апаратура за контрол на качеството на атмосферния въздух и емисионния контрол.
Правното основание по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „б” от ЗОП се прилага, когато поръчката може да бъде изпълнена само от конкретно физическо или юридическо лице поради наличие на технически причини.
В решението за откриване на процедурата са изложени мотиви, че доставките на консумативи за пробовземната апаратура е необходимо да се извършат от производителя TCR TECORA srl, Италия и/или от негов официален представител. Като основен аргумент, за наличие на технически причини, обуславящи невъзможността друг да изпълни доставката, се изтъква обстоятелството, че в инструкциите за работа с отделните апарати, се дават указания за видовете консумативи и периодичността на тяхната смяна. Твърди се, че същите изисквания са регламентирани и в европейските норми, въведени като БДС. В допълнение се изтъква, че за да се гарантира съвместимост с апаратурата, съществуват задължителни изисквания към консумативите и резервните части, а именно - те да са нови, оригинални, неупотребявани и произведени от производителя на апаратурата.
От изложеното в мотивите, може да се приеме, че според възложителя доставката на консумативи от лице, различно от производителя на апаратурата, би могло да създаде значителни затруднения от технически характер, както и евентуално подаване на невярна информация, относно замърсеността на атмосферния въздух. Посочва се още, че получаване на навременна и достоверна информация за нивата на Фини прахови частици (ФПЧ10 и ФПЧ2.5) в атмосферния въздух е от значение, тъй като се докладва пред Европейската агенция по околна среда и се предоставя на обществеността на територията на страната. Доказателства в подкрепа на тезата не са представени. Не са посочени кои европейски норми и БДС реглементират коментираните изисквания.
Според решението за откриване на процедурата производител на апаратите, за които е необходима доставка на консумативи, е TCR TECORA srl, Италия, а поканата за участие се изпраща до TECORA, France – оторизирани представители. Посочените мотиви обаче не са подкрепани с доказателства. В представените документи са посочени модели и инвентарни номера на наличната апаратура, без да се споменава нейният производител. Освен това, в мотивите се посочват договори, сключени между 1999 г. и 2007г., а приложените протоколи удостоверяват приемане на дълготрайни активи през м. януари 2005 г. По изложените причини с представените доказателства не се удостоверява, че TCR TECORA srl, Италия е производител на апаратурата, за която са предназначени консумативите. Неизясно остава и защо за участие в процедурата е поканено именно дружеството TECORA, France.
Правомерното прилагане на чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП е обвързано и с условието правата, които служат като основание възложителят да игнорира общия ред за възлагане, да са възникнали законосъобразно. От решението за откриване на процедурата става ясно, че в резултат на изпълнени от „Софилко” ООД договори с № № 706-2157/13.05.1999 г., 1073-2521/29.06.2000 г., 2868/12.06.2001 г., 3817/28.11.2003 г., 176/23.09.2004, 1019/22.12.2006 г., 1022/22.12.2006 г., 1177/21.12.2007 г. е закупена пробовземната апаратура. Тези устройства са доставени в различни пунктове на територията на цялата страна, което е видно от приложените като допълнителен файл мотиви за избор на процедурата. Доколкото цитираните договори не са приложени, не става ясно въз основа на каква процедура и по какъв ред са придобити посочените апарати.
В тази връзка, поради липса на относими доказателства не може да се направи заключение, че по причини от технически характер е налице невъзможност доставката да се извърши от лице, различно от поканеното.
С оглед на изложените аргументи, прилагането на правното основание не е безспорно доказано.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).