ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Национална компания индустриални зони ЕАД, гр. София
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 1954
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Присъединяване на обекти в Икономическа зона София – Божурище към електроразпределителната мрежа чрез осигуряване на три подземни кабелни линии 20kv и оптично кабелно трасе на територията на две области, съоръжения за присъединяване, три кабелни пръстена в зоната и нов трафопост в УПИ I, кв. 12а на ПИ 000273 от обурудвани килии на п/ст „Модерно предградие“
Прогнозна стойност: 2641667 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 01954-2017-0009
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № ИК-0546 от 05.10.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
-поръчката може да бъде изпълнена само от определен изпълнител, поради наличие на изключителни права, включително на права на интелектуалната собственост;
-не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № ИК-0546 от  05.10.2017 г. за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, буква „в“ от ЗОП.
Видно от поле IV.7) на решението, прогнозната стойност на поръчката е 2 641 667 лв. без ДДС.
В поле V.2) на решението се посочва, че поканата за участие в процедура на договаряне без предварително обявление се изпраща до „ЧЕЗ Разпределение България” АД.
В подкрепа на мотивите са приложени копия на следните документи:
- Предварителен договор за присъединяване на обекти на клиент към разпределителната електрическа мрежа ПДПЕРМ 1202357065/24.03.2017 г., със страни „Национална компания индустриални зони“ ЕАД („НКИЗ“ ЕАД) и „ЧЕЗ Разпределение България“ АД и предмет: „Присъединяване към електрическата мрежа на „ЧЕЗ Разпределение България“ АД на обект: „Преустройство и промяна на предназначението на съществуваща „сграда № 04 – битов корпус“ в „офис сграда“, находящ се в УПИ I-000273, коо, бизнес зона и озеленяване, кв. 12а, м. „Спорното“, по плана на с. Гурмазово и обекти на територията на Икономическа зона София – Божурище“;
- Споразумение № 1 от 25.04.2017 г. към ПДПЕРМ 1202357065/24.03.2017 г., със страни  „Национална компания индустриални зони“ ЕАД („НКИЗ“ ЕАД) и „ЧЕЗ Разпределение България“ АД;
- Споразумение № 2 от 10.08.2017 г. към ПДПЕРМ 1202357065/24.03.2017 г., със страни  „Национална компания индустриални зони“ ЕАД („НКИЗ“ ЕАД) и „ЧЕЗ Разпределение България“ АД;
- Писмо с изх. № ИК-0531/03.10.2017 г. от изпълнителния директор на „НКИЗ“ ЕАД до ,,ЧЕЗ Разпределение България“ АД, относно предоставяне на прогнозна стойност за присъединяване на обекти на ИЗ „София – Божурище“, съгласно Споразумение № 2 към ПДПЕРМ 1202357065/ 24.03.2017 г.;
- Писмо с вх. № ВК-0696/05.10.2017 г. от „ЧЕЗ Разпределение България“ АД до изпълнителния директор на „НКИЗ“ ЕАД, относно писмо с изх. № ИК-0531/03.10.2017 г. касаещо искане на информация за прогнозната стойност на очакваните действителни разходи за проектиране, доставка, монтаж и въвеждане в редовна експоатация на присъединителните съоръжения, по етапи съгласно условията описани в Споразумение № 2 към ПДПЕРМ 1202357065/24.03.2017 г., със страни  „Национална компания индустриални зони“ ЕАД („НКИЗ“ ЕАД) и „ЧЕЗ Разпределение България“ АД. Видно от документа,  общата прогнозната стойност на дейностите за трите планирани етапа възлиза на 3 170 000 лв.;
Направена проверка в Регистъра на издадените лицензии за дейностите в енергетиката, поддържан от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), потвърди, че „ЧЕЗ Разпределение България” АД притежава цитираната в мотивите лицензия № Л-135-07/13.08.2004 г. за дейността „разпределение на електрическа енергия“, със срок на лицензията до 12.08.2039 г. В Регистъра не е посочен териториалният й обхват.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се цели присъединяване към електрическата мрежа на електроенергиен оператор на обекти на територията на Икономическа зона София – Божурище.
Съгласно чл. 30, ал. 1, т. 13 от Закона за енергетиката (ЗЕ) на регулиране от КЕВР подлежат цените за достъп и/или за пренос през електроразпределителните мрежи. Видно от  предмета, настоящата поръчка се отнася до предоставяне на „мрежови услуги”, тъй като обхваща дейности по присъединяване към електрическата мрежа на електроенергиен оператор, в съответствие с дефиницията, въведена в § 1, т. 6 от Допълнителните разпоредби към Правилата за търговия с електрическа енергия (ПТЕЕ), обн. ДВ, бр. 66 от 26.07.2013 г., изм. и доп. ДВ, бр. 90 от 20.11.2015 г. Според чл. 39, ал. 1, т. 2 и т. 3 от ЗЕ дейностите по пренос и разпределение на електрическа енергия подлежат на лицензиране, като в съответствие с чл. 43, ал. 2, т. 1 от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия за разпределение на електрическа енергия. Предвид посоченото се приема, че дружествата, които притежават лицензия за тази дейност, имат изключителни права на съответната територия. Изложеното е основание за извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
Видно от регистъра на издадените лицензии за дейностите в енергетиката, свободно достъпен на интернет страницата на КЕВР, по силата на издадена лицензия за дейността “разпределение на електрическа енергия”, дружеството „ЧЕЗ Разпределение България” АД притежава изключителни права да предоставя посочената услуга. Информация по отношение на териториалния обхват на лицензиията не бе открита, поради което становището се изразява под условие, че лицензионната им територия обхваща територията, в чийто район попадат обектите, включени в предмета на настоящата процедура.
Предвид изложеното, прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП в конкретния случай може да се приеме за законосъобразно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).