ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Министерство на здравеопазването /МЗ/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 80
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Чрез настоящата процедура за възлагане на обществена поръчка се цели сключване на договори за застрахователна услуга, а именно: предоставяне на застрахователна закрила на имуществени и неимуществени интереси на възложителя, чрез поемане на риск от настъпване на застрахователни събития, съгласно условията на документацията на обществената поръчка. Обектът на настоящата обществена поръчка е разделен в 4 /четири/ обособени позиции, както следва: Обособена позиция №1: Сключване на застраховка „Гражданска отговорност на автомобилистите“ - 106 автомобила, 712 оборудвани санитарни автомобила и 21 автомобила-мобилни кабинета и ремаркета към тях; Обособена позиция №2: Сключване на застраховка „Автокаско“ и „Злополука на местата/лицата в МПС“ - 106 автомобила, 684 оборудвани санитарни автомобила, 21 автомобила-мобилни кабинета и ремаркета към тях и 2627 броя места/лица в МПС; Обособена позиция №3: Сключване на застраховка „Злополука на екипите на ЦСМП"-388 екипа с численост 861 души; Обособена позиция №4: Сключване на застраховка „Пожар и природни бедствия“-19 броя сгради и имуществото, съхранявано в Централния склад на МЗ.
Прогнозна стойност: 1630365.8 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00080-2017-0017
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № РД-11-274 от 18.09.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
- нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непосредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя);
- за преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП;
- обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е представено Решение № РД-11-274 от 18.09.2017 г. на министъра на здравеопазването, за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
Прогнозната стойност на поръчката е 1 630 365.8 лв. без ДДС, което е видно от поле ІV.7) на решението за откриване на процедурата.
В подкрепа на изложените в решението мотиви, в АОП са представени следните копия на документи:
- Жалба с изх. № 26-01-35/02.05.2017 г. от ЗАД „ОЗК - Застраховане“ АД до Комисия за защита на конкуренцията (КЗК), срещу действията на Комисията, назначена със Заповед № РД-11-123/21.04.2017 г. на министъра на здравеопазването, за разглеждане, оценка и класиране на офертите по процедура по ЗОП с предмет: „Сключване на рамково споразумение за избор на изпълнител за застраховане имуществото на Министерството на здравеопазването и персонала на Центровете за спешна медицинска помощ (ЦСМП)“. Жалбоподателят счита, че неправилно и необосновано Комисията е отказала да разгледа офертата на ЗАД „ОЗК - Застраховане“ АД с мотива, че Ценовото предложение не отговаря на изискванията на документацията за участие в процедурата. Моли процедурата да бъде върната на етап проверка по допустимост на подадените оферти, като и на основание чл. 203 от ЗОП да бъде допусната временна мярка „Спиране на процедурата“;
- Разпореждане № РоткЗОП-177/02.06.2017 г. на КЗК във връзка с постъпила жалба от страна на ЗАД „ОЗК – ЗАСТРАХОВАНЕ“ с вх. № ВХР-949/15.05.2017 г. срещу отказ на комисията за разглеждане на оценка и класиране на подадените оценки по процедура за възлагане на обществена поръка с предмет „Сключване на рамково споразумение за избор на изпълнител за застраховане имуществото на Министерството на здравеопазването и персонала на ЦСМП“. Според документа, съдържащите се в жалбата твърдения касаят незаконосъобразност на Протокол № 1 от 21.04.2017 г. от работата на Комисията. Посочено е, че не е налице обжалване на решение – индивидуален административен акт, който съгласно чл. 22, ал. 1 от ЗОП подлежи на обжалване пред КЗК и в тази връзка, съставяните от комисията протоколи не подлежат на самостоятелно обжалване. Разпоредено е, че жалбата е процесуално недопустима и е отказано образуването на производство.
- Определение № 8383/29.06.2017 г. на Върховния административен съд (ВАС), четвърто отделение, по адм. дело № 7245/2017 г., което оставя в сила разпореждане № РоткЗОП–177 от 02.06.2016 г., постановено от председателя на КЗК, като определението е окончателно.
В поле V.2) на решението за откриване на процедурата е посочено, че поканата за участие се изпраща до: ЗАД „ОЗК – ЗАСТРАХОВАНЕ“; ЗАД „БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП“, ЗК „ЛЕВ ИНС“ АД и „ДЖЕНЕРАЛИ ЗАСТРАХОВАНЕ“ АД.
В поле VII.1) е записано, че сключеният въз основа на разглежданото договаряне договор ще действа до избор на изпълнител в резултат на публично обявена и проведена открита процедура със същия предмет.
Направена проверка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) установи следното:
- през 2015 г. възложителят е провел процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП (отм.) с предмет: „Избор на изпълнител за застраховане имуществото на Министерството на здравеопазването и персонала на ЦСМП през 2016 г.”, открита с Решение № РД-11-619 от 28.12.2015 г. Като мотив е посочено, че правоприемникът на ЗАД „Виктория” (изпълнителят по рамковото споразумение от 2013 г.), а именно „Дженерали Застраховане” АД, не отговаря на изискванията на чл. 43, ал. 7 от ЗОП, касаещи критериите за подбор, и сключеното рамково споразумение е прекратено. За изпълнител по процедурата на договаряне е избран „Дженерали Застраховане” АД, с когото е сключен договор № РД-11-619/29.12.2015 г., на стойност 1 427 192 лв. без ДДС. Изпълнението е приключило на 30.01.2017 г. Информация за процедурата се съдържа в Регистъра под уникален номер № 00080-2015-0046;
- с Решение № РД-11-353 от 25.10.2016 г. възложителят е стартирал открита процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Избор на изпълнител за застраховане имуществото на Министерството на здравеопазването и персонала на ЦСМП“, с обособени позиции, както следва: Обособена позиция № 1: Сключване на застраховка „Гражданска отговорност на автомобилистите“; Обособена позиция № 2: Сключване на застраховка „Автокаско“ и „Злополука на местата/лицата в МПС“; Обособена позиция № 3: Сключване на застраховка „Злополука на екипите на ЦСМП“; Обособена позиция № 4: Сключване на застраховка „Пожар и природни бедствия“. С Решение № АКТ-81-27.01.2017на КЗК решението на министъра на здравеопазването за откриване на процедурата е отменено като незаконосъобразно в частта по обособени позиции № 2, № 3 и № 4. Обособена позиция № 1 с предмет „Сключване на застраховка „Гражданска отговорност на автомобилистите“ е прекратена с Решение № РД-11-418/09.12.2016 г. на министъра на здравеопазването, в което е записано, че в утвърдената документация е налице противоречие, както между дадените от възложителя указания, относно обособената позиция, така и противоречие между документацията и разпоредбите на Кодекса за застраховането Информация за процедурата се съдържа в Регистъра под уникален номер № 00080-2016-0026;
- през 2017 г., с Решение № РД-11-80 от 15.03.2017 г. възложителят открива процедура за сключване на рамково споразумение за избор на изпълнител за застраховане имуществото на Министерството на здравеопазването и персонала на ЦСМП. Информация за процедурата е вписана в Регистъра под уникален номер № 00080-2017-0002. В обособената електронна преписка за поръчката на профила на купувача е публикувано Решение № РД-11-270/15.09.2017 г. на възложителя, с което процедурата е прекратена. Представените с решението за откриване на настоящото договаряне Жалба с изх. № 26-01-35/02.05.2017 г., Разпореждане № РоткЗОП-177/02.06.2017 г. на КЗК и Определение № 8383/29.06.2017 г. на ВАС, са свързани с цитираната процедура.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се цели избор на изпълнител за застраховане имуществото на МЗ и персонала на ЦСМП, по обособени позиции, както следва: Обособена позиция № 1: Сключване на застраховка „Гражданска отговорност на автомобилистите“; Обособена позиция № 2: Сключване на застраховка „Автокаско“ и „Злополука на местата/лицата в МПС“; Обособена позиция № 3: Сключване на застраховка „Злополука на екипите на ЦСМП“; Обособена позиция № 4: Сключване на застраховка „Пожар и природни бедствия“. В случая необходимостта от използване на правното основание се аргументира с настъпили изключителни обстоятелства, водещи до възпрепятстване извършването на дейността на възложителя.
Прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП се допуска, когато нуждата от изпълнение трябва да бъде удовлетворена незабавно. В мотивите се отбелязва, че според чл. 5, ал. 1, т. 2 от Закона за здравето, министърът на здравеопазването ръководи националната система за здравеопазване и извършва контрол върху дейностите по оказване на спешна медицинска помощ. Пояснява се, че нормативноустановените дейности на възложителя са непосредствено свързани с гарантирането на живота и здравето на гражданите, посредством своевременно оказване на спешна медицинска помощ на населението на Р България. Твърди се, че за обезпечаване нормалното им изпълнение е от съществено значение осигуряването на застрахователна закрила на имуществени и неимуществени интереси на възложителя чрез поемане на риск от настъпване на застрахователни събития, което обхваща от една страна сградния фонд на МЗ (включително и всички находящи се в него активи – в това число и ваксините, осигуряващи имунизационния календар на Р България и т.н.), а от друга специализираните автомобили на ЦСМП и медицинските екипи, които ежедневно пътуват при извънредни условия в тях. Доколкото визираната разпоредба не урежда задължение за осигуряване на застрахователна закрила на имуществени и неимуществени интереси на възложителя, то трудно може да се приеме, че от нея произтича необходимост от задължително изпълнение на възлаганата дейност, респ. че затруднения при нейното управление следва да се считат за нарушаване на нормативноустановени дейности на възложителя по силата на Закона за здравето. В тази връзка, за обоснованото прилагане на чл. 79, ал. 1, т. 4 ЗОП при нейното възлагане е необходимо да са налице допълнителни доказателства, че последиците от създалата се ситуация, респ. липсата на изпълнител, не могат да бъдат преодолени при провеждане на нова открита или ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне вкл. при условията на чл. 74, ал. 4 и чл. 75, ал. 7 от ЗОП.
Застраховането е дейност, която се свързва с периодичност при възлагането. Осигуряването на непрекъсваемост на услугата предполага правилно планиране, т.е. откриването на нова конкурентна процедура за възлагане преди изтичане на съответния действащ договор и при съобразяване с предвидените в ЗОП срокове, включително за обжалване. В тази връзка, за да се приеме, че липсата на застраховател е непредвидимо за възложителя, то не трябва да е резултат от негови действия или бездействия. Възникналата ситуацията следва да е причинена от обстоятелства, появили се извън неговата воля и въпреки положената от него дължима грижа. В конкретния случай прилагането на процедура на договаряне без предварително обявление за избора на изпълнител се аргументира с наложилото се двукратно прекратяване на обявените от възложителя „открити“ процедури през 2016 г. и 2017 г. със същия предмет. Но, видно от мотивите в решението и от информацията в РОП, те са завършили без избор на изпълнител, Първата процедура, с уникален номер в РОП 00080-2016-0026, е прекратена след обжалване, с влязло в сила решение на КЗК, с което решението на възложителя за откриването й по обособени позиции № 2, 3 и 4 е отменено като незаконосъобразно. Обособена позиция № 1 е прекратена от възложителя с Решение № РД-11-418/09.12.2016 г. поради установени допуснати от него противоречия и неточности в утвърдената документация. Стартираната през 2017 г. „открита“ процедура, с уникален номер в РОП 00080-2017-0002, след неуспешно производство по обжалване, също е прекратена с решение на възложителя от 15.09.2017 г., на основание чл. 110, ал. 1, т. 2 от ЗОП, поради липса на оферта, която да отговаря на предварително обявените условия на поръчката. Видно от изложеното, производствата по обжалване са удължили периода на провеждане на процедурите, но не са единствените обстоятелства, довели до двукратното им прекратяване. Допуснатите от възложителя неточности и нарушения при провеждане на процедурите също са довели до неуспешното им приключване и до липсата на изпълнител на възлаганите дейности. Според публикуваната информация в РОП, изпълнението на последния договор за застраховане на имуществото на МЗ и персонала на ЦСМП е приключило на 30.01.2017 г., а откритата процедура за осигуряване на услугата (с номер № 00080-2016-0026) е стартирана на 25.10.2016 г., т.е. възложителят е планирал да избере нов изпълнител в рамките на около три месеца. В тази връзка, за да се приеме, че е положена дължимата грижа за застраховане на имуществото и персонала, следва да са налице аргументи и доказателства, сочещи че при откриването на конкурентна процедура за избор на изпълнител са отчетени както срокът на досегашния договор, така и времето за провеждането й. Предвиждането на разумен времеви период за провеждането на процедура е свързано и с регламентираното в ЗОП право на обжалване.
В допълнение, липсват данни как е осигурявано застраховането на имуществото на МЗ и персонала на ЦСМП след 31.01.2017 г., когато е изтекъл предходният договор със същия предмет, до настоящия момент. Въпреки твърденията за необходимост от неотложно възлагане на застрахователните дейности, видно от направените справки в РОП и на профила на купувача, възложителят е преценил, че и след изтеклия срок на договора разполага с възможност да проведе открита по вид процедура, стартирана с решение от 15.03.2017 г. В допълнение, за участие в настоящото договаряне са поканени същите дружества, които са отстранени от откритата процедура поради факта, че офертите им не отговарят на предварително обявените условия на поръчката.
Изложените съображения не позволяват да се приеме за безспорно наличието на изключителни обстоятелства по смисъла § 2, т. 17 от ДР на ЗОП, както и че осигуряването на възлаганата услуга следва да е неотложно.
Предвид изложеното, считаме, че прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП в случая не е безспорно доказано.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).