ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Многопрофилна болница за активно лечение /МБАЛ/ "Св. Иван Рилски" АД - Разград
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 757
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Доставка на питейна вода и отвеждане и пречистване на отпадни води за нуждите на „МБАЛ”Св.Иван Рилски”-Разград” АД, в сградите на лечебното заведение в град Разград, на ул.”Коста Петров” № 2. Срокът за изпълнение на поръчката е 4 години, считано от датата на сключване на договора.
Прогнозна стойност: 320000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00757-2017-0008
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № Зап-100 от 13.09.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № Зап-100 от 13.09.2017 г. на изпълнителния директор на „МБАЛ "Св. Иван Рилски" – Разград“ АД за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
В поле IV.3) на Решението за откриване е посочено, че обществената поръчка се възлага за срок от 4 години.
Видно от поле IV.7), прогнозната стойност на поръчката е 320 000 лв. без ДДС.
Според поле V.1), дружеството „Водоснабдяване - Дунав” ЕООД, гр. Разград притежава изключителните права за осъществяване на възлаганата дейност на територията на гр. Разград. Направена е препратка към интернет-страницата на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/, където е публикуван Списък на ВиК операторите към 31.12.2015 г.  (http://www.dker.bg/PDOCS/vik-operatori-31dec2015.pdf).
В решението е отбелязано, че на основание чл. 65, ал. 1 от ППЗОП, покана за участие няма да бъде изпращана, а договорът за осъществяване на дейностите, пердмет на настоящата поръчка, ще бъде сключен с дружеството „Водоснабдяване - Дунав” ЕООД.
Извършена справка на интернет страницата на КЕВР, раздел ВиК - Списък на ВиК операторите към 31.12.2015 г., установи, че под № 32 в списъка е записано дружество „Водоснабдяване - Дунав” ЕООД, гр. Разград. В Решение № РД-02-14-2234 от 22.12.2009 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството (обн. в ДВ, бр. 7/2010 г.), дружеството е вписано под № 31 и е посочена обособената територия, на която извършва ВиК дейности - общините Разград, Лозница, Цар Калоян, Попово, Опака.
 
Изводи:
В разглеждания случай се възлага доставката на питейна вода и отвеждане и пречистване на отпадни води за нуждите на сградите на „МБАЛ ”Св. Иван Рилски” - Разград” АД в град Разград, за срок от 4 години. Съгласно чл. 198а, ал. 1 от Закона за водите (ЗВ), за нуждите на управлението, планирането и изграждането на ВиК системи и предоставянето на ВиК услуги територията на страната се разделя на обособени територии. Според чл. 198о, ал. 2 от същия закон, в границите на една обособена територия само един ВиК оператор може да осъществява дейностите по стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията, както и предоставянето на ВиК услуги на потребителите. Изключение е предвидено само за случаите, при които определени лица не обслужват цялата обособена територия, а отделни потребители (чл. 198о, ал. 2 във връзка с ал. 6 от ЗВ).
Видно от посочените в решението мотиви и извършената справка, дружеството „Водоснабдяване - Дунав” ЕООД притежава изключителни права за доставка на питейна вода, отвеждане и пречистване на отпадъчни води на територията на община Разград, където се намира обектът на възложителя, за чийто нужди се обявява настоящата поръчка. Изложеното е основание за извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
Предвид изложеното, прилагането на избраното основание в конкретния случай може да се приеме за законосъобразно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).