ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Дирекция "Миграция" към Министерство на вътрешните работи - МВР /ДМ - МВР/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 3433
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: 1. Предметът на поръчката е : “Предоставяне на услуги по доставка на питейна вода, отвеждане и пречистване на отпадъчни води на имоти предоставени в управление на Дирекция " Миграция", на територията на гр. София. 2. За петгодишния период на договора, количеството питейна вода е приблизително 161 913 куб.м. 3. Прогнозната стойност за предмета на поръчката за петгодишен период е 201315.40 лв. без ДДС.
Прогнозна стойност: 201315.4 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 03433-2017-0001
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 5364оп-20 от 31.08.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
Възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е изпратено Решение № 5364оп-20 от 31.08.2017 г. на директора на дирекция „Миграция” - МВР за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” ЗОП.
В поле IV.3) от решението е посочено, че прогнозната стойност на поръчката за петгодишен период е 201 315, 4 лв. без ДДС, като в поле IV.8) от решението се уточнява, че общата стойност на поръчката, част от която се възлага с настоящата процедура е 687 891, 95 лв. без ДДС, поради което се приема, че последната подлежи на осъществяване на контрол по чл. 233, ал. 2, т. 1, б. „б” ЗОП.
В поле V.2) от решението е отбелязано, че съгласно чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на закона за обществените поръчки (ППЗОП) възложителят няма да одобрява покана за участие в процедурата и няма да я изпраща до избраното лице.
В АОП не са представени доказателства относно избора на процедура, но в поле V.1) от решението е посочено, че на електронната страница на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) е налице публикуван публичен, безплатен списък, съдържащ информация за титулярите на ВиК операторите с обхват и граници- http://www.dker.bg/PDOCS/vik-operatori-31dec2015.pdf.
Извършена справка на интернет страницата на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) установи, че  в раздел ВиК е публикуван списък на ВиК операторите към 31.12.2015 г. В списъка са вписани ВиК операторите, обособените територии на действие, които те обслужват, обхвата на тези територии и техните граници, съгласно Решение № РД-02-14-2234 от 22.12.2009 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството (обн. в ДВ, бр. 7/2010 г.).
Справката установи, че дружество „Софийска вода” АД, гр. София, с което ще бъде сключен договор по настоящата поръчка, е вписано под № 43 от списъка на ВиК операторите към 31.12.2015 г. и под № 42 от Решение № РД-02-14-2234/22.12.2009 г. (обн. В ДВ, бр. 7/2010 г.). Територията на действие на дружеството обхваща гр. София.
 
Изводи:
В съответствие с нормата на чл. 198а, ал. 1 от Закона за водите (ЗВ), за нуждите на управлението, планирането и изграждането на ВиК системи и предоставянето на ВиК услуги, територията на страната се разделя на обособени територии. Според чл. 198о, ал. 2 от същия закон, в границите на една обособена територия само един ВиК оператор може да осъществява дейностите по стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията, както и предоставянето на ВиК услуги на потребителите. Изключение е предвидено само за случаите, при които определени лица не обслужват цялата обособена територия, а отделни потребители (чл. 198о, ал. 2 във връзка с ал. 6 от ЗВ).
С разглежданата процедура се възлагат услуги по доставка на питейна вода, отвеждане и пречистване на отпадъчни води на имоти, предоставени в управление на Дирекция „Миграция”, на територията на гр. София за петгодишен период.
Видно от описаните от възложителя мотиви и извършените във връзка с доказването им справки, посоченото дружество притежава изключителни права за доставка на питейна вода, отвеждане и пречистване на отпадъчни води за територията, на гр. София, където се намират обектите, обхванати от предмета на настоящата поръчка.
Изложеното дотук е основание за извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договора е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).