Изисквания на ЗОП:
Възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е изпратено Решение № 517000-9880 от 28.08.2017 г. на директора на ОДМВР- София за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” ЗОП.
В поле IV.3) и IV.7) от решението е посочено, че прогнозната стойност на поръчката е 357 000 лв. без ДДС.
В поле V.2) от решението е отбелязано, че на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП) възложителят не изготвя и не изпраща покана за участие в процедурата, като топлопреносното дружество, с което ще бъде сключен договор за изпълнение на настоящата поръчка е „Топлофикация-София” ЕАД.
В поле IV.3) и VII.1) от решението е посочено, че срокът за изпълнението на поръчката е 5 години след сключване на договора.
В АОП не са представени доказателства относно избора на процедура, но в поле V.2) от решението за откриването ѝ е посочено, че информация може да бъде намерена в публикувания на електронната страница на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) регистър „Лицензии”- http://www.dker.bg/firmi_listbg.php?LIC=0&P=374&SP=395&OID=%20.
Справка в публичния Регистър на издадените лицензии, поддържан на интернет страницата на КЕВР, на основание чл. 25, ал. 1, т. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ), установи, че „Топлофикация София” ЕАД, притежава издадена лицензия № Л-033-05/15.11.2000 г. за дейността „пренос на топлинна енергия на територията на гр. София”. Срокът на действие на лицензията е 20 години, т.е. до 15.11.2020 г. Лицензията е вписана под № 20 от регистъра.
Изводи:
С разглежданата процедура се цели доставка на топлинна енергия за сгради на Областна дирекция на МВР-София, находящи се на територията на гр. София, за срок от пет години след сключване на договора. В чл. 130, т. 1 от ЗЕ е регламентирано, че топлопреносното предприятие е длъжно да снабдява с топлинна енергия клиентите, присъединени към топлопреносната мрежа. Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 2 от ЗЕ преносът на топлинна енергия е дейност, подлежаща на лицензиране. В чл. 43, ал. 2, т. 3 от същия закон е отбелязано, че за една обособена територия се издава само една лицензия за пренос на топлинна енергия. Цитираните норми са основание за заключение, че снабдяването с топлинна енергия на определена територия е дейност, която може да се реализира само от конкретно лице. От изложените мотиви в решението за откриване на разглежданата процедура и от извършената справка в регистъра на издадените лицензии е видно, че дружество „Топлофикация София” ЕАД, е носител на изключителни права за пренос на топлинна енергия, придобити по силата на административен акт – лицензия, издадена от КЕВР на основание ЗЕ. Териториалният обхват на лицензията включва гр. София, където следва да се осъществи възлаганата доставка.
Изложеното е основание за извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП, но при условие, че срокът на договора е съобразен със срокът на действие на лицензията на дружеството. |