Изисквания на ЗОП:
- да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
- нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непросредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя);
- за преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП;
- обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № З-1-1315 от 25.08.2017 г. на директор ЦПО (съгл. заповед № З-1-1278/04.08.2017 г.), в което са изложени мотиви за прилагане на процедура на договаряне без предварително обявление.
В поле V.2) на решението се посочва, че лицата, до които се изпраща покана за участие в процедура на договаряне без обявление по реда на ЗОП са „Доминант Сървисис” ООД и „Табако Трейд Сървисес“ ЕООД.
В подкрепа на мотивите са представени следните документи:
- Жалба от „Оримекс” ООД до Комисия за защита на конкуренцията (КЗК), с копие до ДП „Фонд затворно дело” с вх. № 1-2133-37/15.06.2017 г.;
- Становище от ДП „Фонд затворно дело” по жалба от „Оримекс” ООД заведено в КЗК на 05.07.2017 г., към преписка на № КЗК 570/05.07.2017 г.;
При извършена проверка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) се установи, че на 28.02.2017 г. възложителят е открил открита процедура с предмет: „Доставка на тютюневи изделия за лавки и бюфети в местата за лишаване от свобода“, по обособени позиции: Поз.1. Доставка на български цигари за лавки и бюфети в местата за лишаване от свобода“, Поз. 2. Доставка на вносни цигари за лавки и бюфети в местата за лишаване от свобода“, Поз. 3. Доставка на пури, пурети, тютюн за ръчно свиване на цигари, тютюн за лула, за лавки и бюфети в местата за лишаване от свобода“, поз. 4. Доставка на аксесоари за тютюневи изделия за лавки и бюфети в местата за лишаване от свобода“, публикувана в РОП под уникален номер 00537-2017-0006. От информацията към поръчката не се потвърждава твърдението на възложителя, че обособена позиция № 3 е прекратена. В РОП не е изпратено уведомление за образувано производство по обжалване.
При извършена проверка в регистъра на КЗК се установи, че на 26.06.2017 г. е образувано производство с № КЗК-570/2017 г. по жалба на „Оримекс“ ООД. Комисията се е произнесла с решение № 1095 от 28.09.2017 г., с което е отменила като незаконосъобразно решение № З-1-1167/05.06.2017 г. на изпълнителния директор на ДП „ФЗД“ за класиране на участници и избор на изпълнител и е постановила връщане на преписката на възложителя за продължаване на процедурата. Срещу текущия статус на преписката в Регистъра на Комисията е посочено, че производството е приключило.
Изводи:
С разглежданото възлагане се цели доставка на нехранителни стоки за лавки и бюфети в местата за лишаване от свобода, по обособени позиции.
Необходимостта от прилагане на чл. 79, ал. 1, т. 4 ЗОП за осигуряване доставка на нехранителни стоки за лавки и бюфети в местата за лишаване от свобода се мотивира от възложителя с изтичане на действащия договор и невъзможността за сключване на нов. От изложеното в мотивите става ясно, че към момента на откриване на разглежданото договаряне доставките от тютюневи изделия за търговските обекти (лавки) в местата за лишаване от свобода се извършват от фирма „Табако Трейд Сървисес“ ЕООД по договор № 1-1426-34/13.09.2016 г., след проведена процедура по реда на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП. Срокът за изпълнението му е до избор на изпълнител по провеждане на открита процедура със същият предмет, но не – повече от 12 месеца, считано от датата на подписване на договора т. е. до 13.09.2017 г. Твърди се, че с решение № З-1-978/28.02.2017 г. възложителят е открил процедура по реда на чл. 73, ал. 1 от ЗОП с предмет: „Доставка на тютюневи изделия за лавки и бюфети в местата за лишаване от свобода“, по обособени позиции: поз.1. „Доставка на български цигари за лавки и бюфети в местата за лишаване от свобода“, поз. 2. „Доставка на вносни цигари за лавки и бюфети в местата за лишаване от свобода“, поз. 3. „Доставка на пури, пурети, тютюн за ръчно свиване на цигари, тютюн за лула, за лавки и бюфети в местата за лишаване от свобода“, поз. 4. „Доставка на аксесоари за тютюневи изделия за лавки и бюфети в местата за лишаване от свобода“. С решение № З-1-1167/05.06.2017 г. същият е определил изпълнители по съответните обособени позиции, както следва: по поз.1. „Доминант Сървисис“ ООД; поз. 2. „Табако Трейд Сървисис“ ООД и по поз. 4. „Оримекс“ ООД. Уточнява се, че обособена поз. 3 е прекратена на основание чл. 110, ал. 1, т. 2 от ЗОП във връзка с чл. 107, ал. 2, буква „а“ от ЗОП, поради това, че офертите на участниците не отговарят на изкисванията на възложителя по смисъла на т. 25, § 2 от Допълнителните разпоредби на ЗОП. Твърди се, че в срока на обжалване по чл. 197, ал. 1, т. 7 от ЗОП е постъпила жалба до КЗК с копие до възложителя срещу решението за класиране по обособени поз. № 1, 2 и 3 от участника в процедурата „Оримекс“ ООД. Образувано е производство по преписка № КЗК-570/26.06.2017 г. Изложената информация се потвърждава от РОП и от регистъра на КЗК, от където е видно че Комисията се е произнесла с решение решение № 1095 от 28.09.2017 г., с което е отменила като незаконосъобразно решение № З-1-1167/05.06.2017 г. на възложителя и е върнала преписката за продължаване на процедурата. Във връзка изложеното за безспорно се счита твърдението на възложителя, че сключването на договори по трите обособени позиции преди изтичане на срока на действащия договор не е възможно.
Като довод за нуждата от бързи и своевременни действия по обезпечаването на възлаганите доставки възложителят излага, че осигуряването им е „част от основните нормативни задължения на ДП „ФЗД“. В подкрепа на твърдението си, посочва разпоредбата на чл. 38, ал. 1 от Закона за изпълнение на наказанията и задържане под стража (ЗИНЗС), съгласно т. 1 от която средствата на предприятието се набират от приходите от стопанска дейност и от други дейности, осъществявани в местата за лишаване от свобода. Според мотивите стопанската дейност е „източник за финансиране на средства за подобряване на условията“, а посочените обстоятелства нарушават „нормалното изпълнение на нормативно задължение на възложителя, а именно осъществяването на управление на дейностите, свързани с подобряване на условията за изпълнение на наказанията, съгласно чл. 37, ал. 1 от ЗИНЗС“. В посочените разпоредби на ЗИНЗС не е регламентирано задължение за зареждане със стоки на лавки и бюфети в местата за лишаване от свобода. Във връзка с това и доколкото други нормативни актове не са цитирани, от мотивите не става ясно къде е уредено коментираното нормативно задължение на възложителя.
В мотивите е посочено, че се изисква непрекъсваемост на доставките на тютюн и тютюневи изделия за лавките и бюфетите към ТП в затворите включващи доставки на български и вносни цигари, както и пури, пурети, тютюн за ръчно свиване на цигари и тютюн за лула. Отбелязано е, че с осигуряването на непрекъсваеми доставки се задоволяват определени нормативно регламентирани потребности на лицата лишени от свобода без да се цитират конкретни нормативни разпоредби, с които да се обоснове направеното твърдение. Подчертава се обстоятелството, че възможността от прекъсване на доставките, поради продължилото обжалване и изтичащия на 13.09.2017 г. срок на действащия договор за доставка, изисква предприемане на действия по неотложно възлагане на поръчката. В подкрепа на изброените в мотивите твърдения не са изложени аргументи, които да обосновават и доказват наличието на обстоятелства, изискващи неотложно възлагане.
По изложените причини от предоставената информация не може да се приеме за безспорно наличието на изключителни обстоятелства по смисъла § 2, т. 17 от ДР на ЗОП, както и че осигуряването на възлаганата дейност следва да е неотложно.
Предвид изложеното прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано. |