ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Българска агенция по безопасност на храните/БАБХ/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 2378
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Предмет на настоящата поръчка е предоставянето на услуга по събиране, транспортиране, съхранение и обезвреждане на умрели животни, зародишни продукти, суровини и храни от животински произход, странични животински продукти и продукти, получени от тях по чл. 275, ал. 4 от ЗВМД. Поръчката е разделена на 3 обособени позиции:Обособена позиция № 1: „Събиране, транспортиране, съхранение и обезвреждане на умрели животни от животновъдни обекти, зародишни продукти, суровини и храни от животински произход, странични животински продукти и продукти, получени от тях по чл. 275, ал. 4 от Закона за ветеринарномедицинската дейност в областите Бургас, Варна, Кърджали, Сливен, Стара Загора, Хасково и Ямбол. Обособена позиция № 2: „Събиране, транспортиране, съхранение и обезвреждане на умрели животни от животновъдни обекти, зародишни продукти, суровини и храни от животински произход, странични животински продукти и продукти, получени от тях по чл. 275 от Закона за ветеринарномедицинската дейност в областите Благоевград, Видин, Враца, Кюстендил, Монтана, Пазарджик, Перник, Плевен, Пловдив, Смолян и София ; Обособена позиция № 3: „Събиране, транспортиране, съхранение и обезвреждане на умрели животни от животновъдни обекти, зародишни продукти, суровини и храни от животински произход, странични животински продукти и продукти, получени от тях по чл. 275, ал. 4 от Закона за ветеринарномедицинската дейност в областите Велико Търново, Габрово, Добрич, Ловеч, Разград, Русе, Силистра, Търговище и Шумен.
Прогнозна стойност: 4500000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 02378-2017-0007
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 4823 от 15.08.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
- нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непросредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя);
- за преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП;
- обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 4823 от 15.08.2017 г. на изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ), с което се открива процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
В решението са изложени мотиви, в подкрепа на които са приложени копия на следните документи:
-Нотификация от Европейската Комисия от 26.04.2014 г., относно Държавна помощ – България, Помощ за отстраняване (събиране и превоз) на мъртви животни. Правно основание – Закон за ветеринарномедицинската дейност, Инструменти за събиране и обезвреждане на умрели животни от територията на Република България. Времетраене – от 01.01.2007 г. до 31.12.2014 г. Бенефициери – животновъди, които отглеждат селскостопански животни за предлагане на пазара и са регистрирани като земеделски производители;
-Указания за схема за държавна помощ – „Помощ за компенсиране на разходите при отстраняване и унищожаване на мъртви животни“. Видно от документа, помощта е насочена към животновъди, малки и средни предприятия по смисъла на чл. 2 от приложение I от Регламент (ЕС)  702/2014. Помощта се прилага от 01.01.2015 г. до 31.12.2020 г. Контролът върху прилагането на схемата за държавна помощ се извършва от БАБХ и Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ), съобразно обхвата на техните компетенции. В раздел II на указанията се посочва, че БАБХ избира изпълнителите на услугите по събиране, транспонтиране, съхраняване и унищожаване на мъртви животни, съгласно националното законодателство. Отбелязано е, че БАБХ и ДФЗ сключват споразумение за финансово обезпечаване на разходите за извършване на дейностите по отстраняване и унищожаване на мъртви животни до размера на утвърдения бюджет по схемата през съответната година. От раздел III става ясно, че контролът върху прилагането на схемата за държавна помощ се извършва от БАБХ и ДФЗ, съобразно обхвата на техните компетенции;
-Договор за услуга № 23/17.08.2016 г. със страни Областната дирекция по безопасност на храните (ОДБХ) – София-град и „Екарисаж – Варна“ ЕООД, сключен след проведена процедура на договаряне без предварително обявление. Предметът на договора е „събиране, транспортиране, съхранение и обезвреждане на умрели животни, от регистрирани по ЗВД животновъдни обекти; на умрели животни и странични животински продукти, добити при клане на животни в обекти само за лични нужди; както и убити животни при ликвидиране на заразни болести, на зародишни продукти, суровини и храни от животински произход, на територията на страната“. Срокът на договора е 6 (шест) месеца от датата на сключването му, т. е. до 17.02.2017 г. В чл. 2, ал. 2 на документа е записано, че срокът на договора може да бъде удължен на основание чл. 116, ал. 1, т. 1 от ЗОП, при същите параметри, в случай че до изтичането му услугата не бъде възложена централизирано от ЦУ на БАБХ и при осигурени финансови средства по бюджета му;
-Договор за услуга № 24/17.08.2016 г. със страни Областната дирекция по безопасност на храните (ОДБХ) – София-град и „Брамас 96” АД, сключен след проведена процедура на договаряне без предварително обявление. Видно от документа, предметът на договора е „събиране, транспортиране, съхранение и обезвреждане на умрели животни, от регистрирани по ЗВД животновъдни обекти; на умрели животни и странични животински продукти, добити при клане на животни в обекти само за лични нужди; както и убити животни при ликвидиране на заразни болести, на зародишни продукти, суровини и храни от животински произход, на територията на страната“. Срокът на договора е 6 (шест) месеца от датата на сключването му, т.е. до 17.02.2017 г. В чл. 2, ал. 2 на документа е записано, че срокът на договора може да бъде удължен на основание чл. 116, ал. 1, т. 1 от ЗОП, при същите параметри, в случай че до изтичането му услугата не бъде възложена централизирано от ЦУ на БАБХ и при осигурени финансови средства по бюджета му;
-Допълнително споразумение от 16.02.2017 г. със страни ОДБХ, София-град и „Екарисаж – Варна“ ЕООД (Анекс), подписано на основание чл. 116, ал. 1, т. 1 от ЗОП, във връзка с чл. 2, ал. 2 от Договор № 23/17.08.2016 г., с т. 1.4 от Документацията – Указания за участие в процедура на договаряне без предварително обявление за възлагане на обществена поръчка и с т. 7 от Споразумение от 05.08.2016 г., сключено между директорите на областните дирекции по безопасност на храните за съвместно възлагане на обществената поръчка. В Допълнителното споразумение страните са се договорили: срокът за изпълнение на договора да се удължи при същите финансови параметри, до сключване на договор, въз основа на проведена от ЦУ на БАБХ открита процедура и при осигурени финансови средства по бюджета на БАБХ, но не повече от шест месеца, т.е. до 17.08.2017 г., както и възложителят (БАБХ) да може без предизвестие и без да дължи неустойка да прекрати едностранно споразумението в случай че по бюджета му не бъдат осигурени финансови средства;
-Допълнително споразумение от 16.02.2017 г., със страни ОДБХ, София-град и „Брамас 96“ АД (Анекс), подписано на основание чл. 116, ал. 1, т. 1 от ЗОП, във връзка с чл. 2, ал. 2 от Договор № 23/17.08.2016 г., с т. 1.4 от Документацията – Указания за участие в процедура на договаряне без предварително обявление за възлагане на обществена поръчка и с т. 7 от Споразумение от 05.08.3016 г., сключено между директорите на областните дирекции по безопасност на храните за съвместно възлагане на обществената поръчка. В Допълнителното споразумение е договорено: срокът за изпълнение на договора да се удължи при същите финансови параметри, до сключване на договор, въз основа на проведена от ЦУ на БАБХ открита процедура и при осигурени финансови средства по бюджета на БАБХ, но не повече от шест месеца, т. е. до 17.08.2017 г., както и възложителят (БАБХ) да може без предизвестие и без да дължи неустойка да прекрати едностранно споразумението в случай, че по бюджета му не бъдат осигурени финансови средства;
-Решение от заседание на Управителния съвет на Държавен фонд „Земеделие“, съгласно Протокол № 116 от 09.08.2017 г. В документа е записано, че се утвърждава финансов ресурс за 2017 г. по държавна помощ „Помощ за компенсиране на разходите при отстраняване и унищожаване на мъртви животни“ в размер на 9 000 000 лв. Възлага се на МЗХГ, ДФ „Земеделие“ и БАБХ да изготвят проект на указания за прилагане на помощта.
В поле IV.7) на решението за откриване на процедурата е посочено, че прогнозната стойност на поръчката е 4 500 000 лв. без ДДС.
Видно от поле V.2) на решението, лицата до които се изпраща поканата за участие са: „Екарисаж Варна” ЕООД, „Брамас 96” АД, „Син кръст 2016“ ООД.
На 24.08.2017 г. в АОП са получени допълнителни мотиви и доказателства:
1. Писмо от 08.08.2017 г. от Националния диагностичен научноизследователски ветеринарномедицински институт (НДНИНМИ);
2. Писмо от 08.08.2017г. от НДНИВМИ относно изпращане на протокол от изследвания с положителни резултати за бруцелоза;
3. Протоколи от 08.08.2017г. от изпитване с положителни резултати за бруцелоза; 
4. Писмо от 11.08.2017 г. от Националния диагностичен научноизследователски ветеринарномедицински институт /НДНИНМИ/ ;
5. Резултати от изпитвания, положителни за бруцелоза;
6. Протоколи от 08.08.2017г. от изпитване с положителни резултати за бруцелоза;
7. Протоколи от 10.08.2017 г. и 11.08.2017 г. от изпитване с положителни резултати за бруцелоза; 
8. Положителни резултати от изпитвания за бруцелоза; 
9. Заповед № РД11-1699 от 15.08.2017 г. на изпълнителния директор на БАБХ за официално обявяване на огнище на бруцелоза; 
10. Заповед № РД11-1697 от 15.08.2017 г. на изпълнителния директор на БАБХ за предприемане на мерки срещу бруцелозата в България, включващи и незабавно умъртвяване на животни; 
11. Заповед № РД11-1722 от 17.08.2017 г. на изпълнителния директор на БАБХ за официално обявяване на огнище на бруцелоза;
12. Заповед № РД11-1762 от 18.08.2017 г. на изпълнителния директор на БАБХ за официално обявяване на огнище на бруцелоза;
13. Заповед № РД11-1761 от 18.08.2017 г. на изпълнителния директор на БАБХ за предприемане на мерки срещу бруцелозата в България, включващи и незабавно умъртвяване на животни; 
14. Писмо, изх. № ЗД 02-01-138/18.08.2017 г. от РЗИ-Сливен;  
15. Писмо, изх. № ЗД 02-01-138/18.08.2017 г. от РЗИ-Сливен;
16. Научни публикации на Центъра за оценка на риска относно бруцелозата;
17. Актуална Епизоотична информация от ЕК за африканската чума по свинете с мерки за контрол и ликвидиране; 
18. Научна публикация на Центъра за оценка на риска по хранителната верига относно африканската чума по свинете;
19. Решение за изпълнение /ЕС/2016/645 от 22.IV.2016 г., изменено с Решение от 14.07.2016 г. на Европейската комисия;
20. Решение за изпълнение (ЕС) 2016/2008 на Комисията от 15 ноември 2016 година относно мерките за контрол на здравето на животните във връзка със заразния нодуларен дерматит в някоои държави членки (нотифицирано под номер С (2016) 7023).
 
Изводи:
С разглежданата процедура се цели осигуряване на услугите по събиране, транспортиране, съхранение и обезвреждане на умрели животни, зародишни продукти, суровини и храни от животински произход, странични животински продукти (СЖП) и продукти, получени от тях, по чл. 275, ал. 4 от Закона за ветеринарномедицинската дейност (ЗВМД). Прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП се аргументира с необходимост от неотложно възлагане на поръчката. В решението за откриване посоченото се обосновава със здравни правила относно СЖП и производни продукти, непредназначени за консумация от човека, установени в Регламент (ЕО) № 1069/2009 на Европейския парламeнт и на Съвета. Излага се и доводът, че неосигуряването на възлаганите услуги може да доведе до разпространение на болести по животните и хората, както и да се отрази върху цялото животновъдство и икономика и да застраши националната сигурност на Република България. За безспорно се счита, че необезвреждането на умрели животни и СЖП може да създаде негативни последици за човека и околната среда, поради което следва да се осигури изпълнението на услугата, както и че това трябва да се реализира при спазване на националното и европейското законодателство.
Законосъобразното прилагане на чл. 79, ал. 1, т. 4 ЗОП при избиране на изпълнител на дейността изисква липсата на такъв да се дължи на възникването на изключителни обстоятелства по смисъла § 2, т. 17 от ДР на ЗОП, т.е. на такива, които не произтичат от действия или бездействия на възложителя, а да се проявяват обективно и извън неговата воля, изненадващо и неповлияно от него. В случая в голяма част от мотивите, изложени в решението за откриване, се разясняват методите за унищожаване на СЖП и техните предимства и недостатъци. Посочва се, че в Регламент № 1069/2009 г. СЖП са разделени в три категории, като за две от тях (1 и 2), а именно: за трупове от животни и други СЖП, не се разрешава загробване. Третата категория не се коментира, но въз основа на информацията за другите две, може да се допусне, че методът на загробване е възможен за нея. Същевременно, в мотивите детайлно са описани недостатъците на този метод (запазва жизнеността на спорите на някои заразни болести; има негативно въздействие върху почвата, поради необходимостта от посипване с дезинфектанти; блокира площи за стопанска дейност и др., свързани с негативно въздействие върху околната среда). От изложените аргументи се налага заключението, че въпреки нормативно допуснатата възможност за загробване в определени случаи, възложителят счита изгарянето за по-удачен метод за обезвреждане. В допълнение, в решението за откриване се уточнява, че потенциано възможните изпълнители на възлаганите договори на територията на Р България са само поканените в разглежданото договаряне лица: „Екарисаж-Варна“ ЕООД, „Брамас-96“ АД и мобилен инсинератор, собственост на „Син кръст 2016“ ООД. Изброените дружества, осъществават дейността си по силата на придобита регистрация и вписване във водения от БАБХ към МЗХ регистър, на основание чл. 262, ал. 4 от ЗВМД. С оглед на посоченото може да се допусне, че единствено дружества, притежаващи визираната регистрация, могат да осъществяват дейност, съответстваща на предмета на настоящата обществена поръчка, което е основание за прилагане на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
По отношение на конкретната фактическа обстановка, при която се възлага договорът, в решението за откриване на договарянето се твърди, че през периода 2016-2017 г. дейността се е извършвала въз основа на два договора, подписани на 17.08.2016 г., които видно от РОП, са сключени след провеждане на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП (уникален номер 05362-2016-0001). Според мотивите, договорите са със срок на действие 6 месеца и на основание чл. 116, ал. 1, т. 1 ЗОП са удължени с още 6 месеца. От изложото в решението за откриване и приложените доказателства става ясно, че нова процедура за обезпечаване изпълнението на услугата след изтичането им не е стартирана. Като мотив за това се посочва, че на 09.08.2017 г. с Решение на Управителния съвет (УС) на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ) е утвърден финансов ресурс за 2017 г. по държавна помощ: „Помощ за компенсиране на разходите при отстраняване и унищожаване на мъртви животни“. Възложителят твърди, че липсата на визираното решение възпрепятства откриване на процедура по ЗОП, тъй като не позволява посочването на конкретна прогнозна стойност на поръчката, която съответства на размера на одобрената държавна помощ. Отбелязва, че периодът от 09.08.2017 г. - датата на решението на УС на ДФЗ, до 17.08.2017 г. - датата на изтичане срока на действие на двата договора за услуга от 2016 г., е твърде кратък и недостатъчен за провеждане на друга процедура по ЗОП, тъй като не могат да бъдат „спазени предвидените в закона срокове и изисквания“. В мотивите си възложителят твърди, че конкретните услуги се възлагат от БАБХ в качеството на компетентен контролен орган. Съгласно чл. 7, ал. 1, т. 1, б. „б” и т. 3 от Закона за ветеринарномедицинската дейност (ЗВМД) БАБХ осъществява контрол по здравеопазване при изпълнение на мерки за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болести по животните и зоонози и контрол при получаването и обезвреждането на странични животински продукти и продукти, получени от тях. В тази връзка и с оглед посочените от възложителя негативни последици при неизпълнение на възлаганите дейности, следва да се приеме, че той е нормативно задължен да осигури непрекъснато изпълнение на услугата.
От допълнително представените мотиви и доказателства става ясно, че на 08.08.2017 г. в Сливенска област са констатирани 3 положителни проби за болестта Бруцелоза. Уточнява се, че при последващото проучване е установено огнището на посочената болест и са открити още 21 болни животни. Видно от приложените доказателства, със заповеди на изпълнителния директор на БАБХ, официално са обявени и други огнища на Бруцелоза в България. От мотивите и предоставените писма от Регионалната здравна дирекция – Сливен, става ясно, че при извършване на пробите за посочената болест са констатирани 2 (два) случая на заразени хора. Доколкото в мотивите се твърди, че възприемчивостта на човека към бруцелозата е много висока и механизмът на предаване на заразата е чрез консумация на заразени и непреработени продукти, контакт с заразени животни и по въздушно-прахов път, а мерките за справяне с нея изискват обезвреждане на труповете, за обосновано се приема, че са необходими спешни мярки за ограничаване разпространението и ликвидиране на болестта.
Като друг аргумент за необходимостта от спешно възлагане на договора в допълнителните мотиви се изтъква очакване навлизането в България на болестта Африканска чума по свинете. Като довод се посочва, че тя бързо е разпространена в много европейски държави – Литва, Латвия, Естония, Полша, Чехия и др., а от края на юли огнище има в Румъния. Отбелязва се, че до момента не е разработена ваксина и лекарство срешу болестта и единственият механизъм за бързо и ефикасно ликвидиране на заболяването е правилното обезвреждане на труповете, местните продукти и отпадъците.
От посоченото се налага заключението, че при липсата на услуга по събиране, транспортиране, съхранение и обезвреждане на умрели животни и странични животински продукти възникват обстоятелства, които увреждат околната среда и застрашават човешкото здраве и живот. В тази връзка се счита, че за преодоляването на коментираните последици не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП. Предвид изложеното, прилагането на избраното правно основание по чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП в конкретния случай може да се приеме за законосъобразно. Задължение на възложителя е да докаже, че своевременно е положил дължимата грижа за осигуряване изпълнението на чл. 7, ал. 1, т. 1, б. „б” и т. 3 от ЗВМД и възникналата ситуация на неотложност не е резултат от негово действие или бездействие. Предметът на договора следва да обхваща времето до конкурентно избран изпълнител и да включва само дейности, чието изпълнение е неотложно, поради което не може да се възложи с публично оповестена състезателна процедура.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).