ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Водоснабдяване и канализация ЕАД - Бургас
Вид: Секторен
Партиден номер в РОП: 571
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Предметът на поръчката включва предоставяне на достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа за обекти, присъединени на ниско и средно напрежение, предоставени за експлоатация на „ВиК” ЕАД гр. Бургас, съгласно списък на обектите предоставен он Възложителя. Към настоящия момент услугата е предназначена за 227 обекта (245 бр. измервателни точки): - Обекти присъединени към мрежата на СрН - 29 бр. - Обекти присъединени към мрежата на НН - 209 бр. - Обекти присъединени към мрежата на НН със СТП - 7 бр. Прогнозно количество на електрическа енергия – 40 500 MWh на година.
Прогнозна стойност: 4280000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00571-2017-0015
Вид на процедурата: Договаряне без предварителна покана за участие
Решение за откриване на процедурата: № РД-09- 434 от 15.08.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 138, ал. 1 във вр. с чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието
на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № РД-09-434 от 15.08.2017 г. на изпълнителния директор на „Водоснабдяване и канализация“ EАД, гр. Бургас за откриване на процедура на договаряне без предварителна покана за участие на основание чл. 138, ал. 1, във вр. с чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
Видно от поле IV.7) на решението за откриване, прогнозната стойност на поръчката е 4 280 000 лв. без ДДС.
В поле V.2) на решението се посочва, че на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане  на Закона за обществените поръчки (ППЗОП), възложителят няма да одобрява и да изпраща покана за участие в процедурата като договор ще бъде сключен с „Електроразпределение Юг“ ЕАД,  притежаващо изключителни права за разпределение на електрическа енергия на територията на област Бургас.
В мотивите се твърди, че „Електроразпределение Юг“ ЕАД е електроразпределително предприятие в Югоизточна България, което до месец май 2017 г. се нарича “ЕВН България Електроразпределение“ ЕАД. Посочено е, че дружеството притежава лицензия № Л-140-07/13.08.2004 г., издадена от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) за разпределение на електрическа енергия, за срок от 35 години, в чийто териториален обхват попада и област Бургас.
Доказателства в подкрепа на мотивите не са представени.
Извършена справка на интернет страницата на КЕВР установи, че в регистъра на издадените от Комисията лицензии под номер 250 фигурира лицензия № Л-140-07/13.08.2004 г. за дейността „разпределение на електрическа енергия“, за срок от 35 години, издадена на “ЕВН България Електроразпределение“ АД с ново търговско наименование „Електроразпределение Юг“ ЕАД от 19 май 2017 г. В Регистъра не е посочен териториалният обхват на лицензията.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се цели предоставяне на достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа за обекти на „ВиК“ ЕАД, намиращи се на територията на област Бургас, за срок от 4 години. Съгласно чл. 30, ал. 1, т. 13 от Закона за енергетката (ЗЕ) на регулиране от КЕВР подлежат цените за достъп и/или за пренос през електроразпределителните мрежи. Според чл. 39, ал. 1, т. 2 и т. 3 от ЗЕ дейностите по пренос и разпределение на електрическа енергия подлежат на лицензиране, като в съответствие с чл. 43, ал. 2, т. 1 от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия за разпределение на електрическа енергия. Визираните правни норми водят до заключение, че дружество, титуляр на лицензия за посочените дейности, е носител на изключителни права за съответната територия.  Изложеното е основание за извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
Видно от публичния регистър на издадените от Комисията лицензии, свободно достъпен на интернет страницата на КЕВР, по силата на лицензия № Л-140-07/13.08.2004 г. за дейността “разпределение на електрическа енергия”, „Електроразпределение Юг“ ЕАД притежава изключителни права да предоставя услугата за територията, за която същата е издадена. Информация по отношение на териториалния обхват на лицензията не бе открита, поради което становището се изразява под условие, че лицензионната територия обхваща област Бургас, където попадат обектите, за който е предназначена доставката.
Предвид изложеното, прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП в конкретния случай се приема за законосъобразно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).