ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Университетска многопрофилна болница за активно лечение /УМБАЛ/ "Света Марина" ЕАД - Варна /Предишно - Многопрофилна болница за активно лечение /МБАЛ/ "Света Марина" ЕАД - Варна/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 502
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: 1.При изпълнение на поръчката следва да се извърши доставка на питейна вода за питейно – битови и производствени нужди, отвеждане и пречистване на отпадъчни води за нуждите на МБАЛ „Света Марина“ ЕАД. 2. Срок на договора/срок за изпълнение - 36 месеца от датата на подписване на договора. 3. Място на изпълнение: Територията на Община Варна- гр. Варна, бул. „Христо Смирненски” № 1 и бул „Цар Осбоводибител” № 100
Прогнозна стойност: 1308333.33 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00502-2017-0014
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № Р-477 от 03.08.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
Възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено Решение № Р-477 от 03.08.2017 г. на директор „Икономически дейности”, упълномощено лице по чл. 7, ал. 1 ЗОП, съгласно Заповед № Р-355 от 11.05.2016 г. на изпълнителния директор на Многопрофилна болница за активно лечение (МБАЛ) „Света Марина” ЕАД, гр. Варна за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” ЗОП.
В поле IV.3) от решението се отбелязва, че срокът на изпълнение на договора е 36 месеца от датата на подписването му, а мястото на изпълнение на поръчката е територията на община Варна - гр. Варна, бул. „Христо Смирненски” № 1 и бул. „Цар Освободител” № 100.
В поле IV.7) от решението е посочено, че прогнозната стойност на поръчката е  1 308 333, 33 лв. без ДДС, поради което се приема, че последната подлежи на осъществяване на контрол по чл. 233, ал. 2, т. 1, б. „б” ЗОП.
В поле V.2) от решението е отбелязано, че на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП), възложителят  няма да изпраща и одобрява покана за участие, като договорът ще бъде сключен с „Водоснабдяване и канализация-Варна” ООД,  гр. Варна, като единствен ВиК оператор на територията на Община Варна, където е и мястото на изпълнение на настоящата обществена поръчка.
В поле VII.1) от решението е посочено, че доказателства няма да бъдат изпращани, тъй като същите са публично достъпни, както следва: Решение № РД-02-14-2234/22.12.2009 г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройството е обнародвано в Държавен вестник, брой 7 от 2010 г., утвърдените цени на ВиК услуги и решенията на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) са публикувани на интернет страницата на КЕВР на адрес: http://www.dker.bg/PDOCS/prices_vik_31072016.pdf; Списъкът на ВиК операторите към 31.12.2005 г. е публикуван на интернет страницата на КЕВР на адрес: http://www.dker.bg/PDOCS/vik-operatori-31dec2015.pdf.
Към решението за откриване, освен придружително писмо, възложителят е приложил техническа спецификация- 1 стр., в която се посочва информация относно: обект на поръчката – доставка; количество и мярка - 500 000 куб. метра; категория стоки, съгл. общ терминологичен речник (CPV)- 4111000- Питейна вода; място на изпълнение - гр. Варна; срок и начин на доставка - 3 години, считано от деня на сключване на договор.
Извършена справка на интернет страницата на КЕВР, раздел ВиК - Списък на ВиК операторите към 31.12.2015 г. установи, че под № 8 в списъка е записано дружество „В и К - Варна” ООД, гр. Варна. В Решение № РД-02-14-2234 от 22.12.2009 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството (обн. в ДВ, бр. 7/2010 г.), под № 7 е вписано дружество „Водоснабдяване и канализация – Варна“ ООД и е посочена обособената територия, на която дружеството извършва ВиК дейности, която обхваща общините: Варна, Аврен, Аксаково, Белослав, Бяла, Ветрино, Вълчи дол, Девня, Долни чифлик, Дългопол, Провадия и Суворово.
 
Изводи:
В съответствие с нормата на чл. 198а, ал. 1 от Закона за водите (ЗВ), за нуждите на управлението, планирането и изграждането на ВиК системи и предоставянето на ВиК услуги територията на страната се разделя на обособени територии. Според чл. 198о, ал. 2 от същия закон, в границите на една обособена територия само един ВиК оператор може да осъществява дейностите по стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията, както и предоставянето на ВиК услуги на потребителите. Изключение е предвидено само за случаите, при които определени лица не обслужват цялата обособена територия, а отделни потребители (чл. 198о, ал. 2 във връзка с ал. 6 от ЗВ).
С разглежданата процедура се възлага извършване на услуги по доставка на питейна вода, отвеждане и пречистване на отпадъчни води за нуждите на МБАЛ „Света Марина” ЕАД за срок от 36 месеца, на територията на община Варна - гр. Варна.
Видно от посочените в решението мотиви и извършените във връзка с доказването им справки, дружеството „Водоснабдяване и канализация-Варна” ООД притежава изключителни права за доставка на питейна вода, отвеждане и пречистване на отпадъчни води на територията на община Варна, където е мястото на изпълнение на поръчката.
Изложеното дотук е основание за извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договора е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП.
Предвид изложеното, считаме, че изборът на процедура на договаряне без предварително обявление може да се приеме за законосъобразен.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).