ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: "АЕЦ Козлодуй" ЕАД, гр. Козлодуй
Вид: Секторен
Партиден номер в РОП: 353
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Подмяна на РТ-шкафове, панели с нормиращи преобразуватели, кросови шкафове и електрозахранващи панели на датчици КИП по I и II контур.
Прогнозна стойност: 26000000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00353-2017-0115
Вид на процедурата: Договаряне без предварителна покана за участие
Решение за откриване на процедурата: № ЗОП-Р-151 от 03.08.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 138, ал. 1 във вр. с чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- Поръчката може да бъде изпълнена само от определен изпълнител поради липса на конкуренция, дължаща се на технически причини;
- Не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № ЗОП-Р-151 от 03.08.2017 г. на изпълнителния директор на „АЕЦ Козлодуй“ EАД за откриване на процедура на договаряне без предварителна покана за участие на основание чл. 138, ал. 1, във вр. с чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
Видно от поле IV.7) на решението за откриване, прогнозната стойност на поръчката е 26 000 000 лв. без ДДС. Според поле V.2), лицето, до което се изпраща поканата за участие в договарянето е WESTINGHOUSE ENERGY SYSTEMS или оторизиран негов представител.
В мотивите за избора на процедура се посочва, че по Програмата за модернизация на 5 и 6 ЕБ (ПМ5,6ЕБ), в периода 2003 - 2006 г. шкафовете с изчислителни и логически функции /УВС, УКТС и АСУТ/ по първи и втори контур от системите за контрол и управление са заменени със система от ново поколение Ovation по договор AEZ 734/99. Допълва се, че освен визираните шкафове, в състава на схемите за контрол и управление по двата контура участват панели за захранване на датчици за разход, ниво и налягане, панели за нормиране на сигналите за температура, шкафове за размножаване на токови сигнали и кросови шкафове за преобразуване на напрежение от оперативните механизми. Пояснява се, че посочените панели и шкафове (обект на подмяна в разглежданата процедура), са монтирани и въведени в експлоатация в периодите 1984-1986 и 1988-1990 г., съотв. за 5 и 6 ЕБ, като не са включени в ПМ5,6ЕБ и до момента не са подменяни или модернизирани. Изтъква се, че експлоатационният срок на това оборудване, състоящо се от панели и шкафове, е изтекъл отдавна и се удължава чрез техническо преосвидетелстване и с превантивни мерки по техническото обслужване и подмяна на отделни остарели елементи. В мотивите се излагат доводи, че използваните електронни и електрически елементи са морално и физически остарели, което води до дефекти в схемите за управление и сигнализация, както и че почти цялата използвана апаратура е спряна от производство, което затруднява поддръжката й. Отбелязва се, че описаните недостатъци на оборудването, апаратурата и схемите за управление и сигнализация могат да бъдат елиминирани чрез модернизация и замяната им с нова компютърна информационна управляваща система /КУИС/, която да бъде интегрирана със съществуващата система - Ovation първи и втори контур. В заключение се изтъква, че КУИС Ovation за 5 и 6 ЕБ е проектирана и внедрена в експлоатация от Westinghouse Energy Systems, САЩ в периода 2002-2007 г. по договор AEZ 734/99 с проектната компания WIPICO.
В подкрепа на изложените мотиви са приложени копия на следните документи:
- Основен договор – АЕЦ 734/02.06.1999 г. за модернизация на 5 и 6 блок на АЕЦ „Козлодуй” между „Национална електрическа компания” ЕАД (НЕК) и Westinghouse Industry Products International Company LLC (WIPICO), състоящ се от: Общи и специални условия (Основен договор); Анекс 1 – Технически обем и технически изисквания (Редакция 3 от 14.05.1999 г.); Анекс 2 – Помощни технически средства; Анекс 3 – Финансово предложение; Анекс 4 – Софтуерен лиценз и Анекс 5 – Форми на гаранция.
 
Изводи:
В разглеждания случай се възлага подмяна на следното оборудване: РТ-шкафове, панели с нормиращи преобразуватели, кросови шкафове и електрозахранващи панели на датчици КИП по I и II контур. Видно от изложените мотиви, то е монтирано и въведено в експлоатация в периода 1984-1986 г. и 1988-1990 г. и не е заменено в рамките на Програмата за модернизация в периода 2003-2006 г. В тази връзка се приема за обоснована тезата на възложителя, че е амортизирано и ненадеждно и е необходимо да бъде заменено с нова система, която да се интегрира със система Ovation, проектирана и внедрена в експлоатация по Програмата за модернизация.
Законосъобразното възлагане на поръчката посредством провеждане на процедура на договаряне без предварителна покана за участие на основание чл. 138, ал. 1, вр. с чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП е ограничено до един конкретен изпълнител и следва да отговаря на една от хипотезите, изрично изброени в букви „а”, „б”, или „в” на чл. 79, ал. 1, т. 3 ЗОП. В мотивите на решението за откриване на процедурата възложителят не е коментирал на коя от трите алтернативни хипотези се позовава, но като цяло налага тезата, че всички недостатъци на системата могат да бъдат елиминирани посредством „нова компютърна информационна система (КУИС), която да бъде интегрирана със съществуващата система Ovation първи и втори контур“. Твърди, че КУИС Ovation за 5 и 6 ЕБ е проектирана и внедрена в експлоатация от Westinghouse Energy System, САЩ в периода 2002-2007 г. по договор AEZ 734/99 с проектната компания Westinghouse Industry Products International Company, която е собственост на Westinghouse Energy System и е специално създадена за ПМ 5, 6 ЕБ. С оглед на посоченото се приема, че възложителят прилага чл. 138, ал. 1, вр. с чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „б“ от ЗОП, тъй като поради липса на конкуренция по технически причини, единственото лице, което може да подмени амортизираните елементи за контрол и управление - първи и втори контур по Програмата за модернизация на 5 и 6 ЕБ (ПМ5,6ЕБ), е компанията Westinghouse Energy Sistems. От приложения като доказателство Основен договор – АЕЦ 734/99 от 02.06.1999 г. снава ясно, че същият е за ПМ5,6ЕБ на АЕЦ „Козлодуй”. Страни по него са НЕК - възложител и WIPICO - изпълнител. От договора не може да се установи кога и с каква цел е създадено WIPICO, чия собственост е, както и всички конкретни видове и количества работи, които е извършил по него. В допълнение, не се открива информация относно проектирането и внедряването на КУИС Ovation за 5 и 6 ЕБ, коментирано в мотивите на възложителя. Не са представени и доводи и документи, от които да става ясно, че поканеното дружество държи някакви права върху КУИС, които обективно се явяват пречка подмяната на възлаганите части да бъде осъществено от други лица, респ. че това ще направи невъзможно функционирането на Системата като цяло. В тази връзка, от наличната информация не може да се направи заключение, че по причини от технически и функционален характер е налице потенциалната опасност, действащата система Ovation по I-ви и II-ри корпус на 5 и 6 ЕБ да не може сработи с техника, създадена и внедрена от лице, различно от поканеното.
Заедно с посоченото, от описаната в мотивите фактическа обстановка е видно, че оборудването, заменено през първия етап на ПМ5,6ЕБ със системата от ново поколение Ovation, е сработило (чрез интегриране) със съществуващата техника, монтирана и въведена в експлоатация в периода 1984-1986 г. за 5 ЕБ и 1988-1990 г. за 6 ЕБ. В мотивите не се изяснява кой е нейният доставчик, но доколкото се твърди, че WIPICO е създадено специално за Програмата за модернизация на 5 и 6 ЕБ, може да се допусне, че тя е доставена от друг изпълнител. Това обстоятелство противоречи на идеята, че системата от ново поколение Ovation е несъвместима с оборудване на производител, различен от поканеното в договарянето лице. Действително, в мотивите се твърди, че са установени множество проблеми в рамките на общата им експлоатация, но същевременно се изтъква, че те се дължат на остарялата технология, материали, връзки и пр.
С оглед на изложените съображения възложителят следва да разполага с допълнителни аргументи и доказателства, установяващи коментираните неизяснени аспекти, че са изпълнени изискванията на закона, ограничаващи изпълнението на поръчката до единствен възможен изпълнител, в лицето на Westinghouse Energy Sistems.
Предвид горното, в конкретния случай прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „б“ от ЗОП не може да се приеме за безспорно доказано.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).