ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Главна дирекция "Изпълнение на наказанията" към Министерство на правосъдието
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 2030
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Обособените позиции от обществената поръчка, които се възлагат с настоящата процедура, и прогнозната стойност в лева на всяка от тях са следните: Обособена позиция № 1 – топлинна енергия за сграда на РСИН - Враца към ОСИН - Плевен с адрес: Община Враца, гр. Враца, ул. „Демокрация“ № 14 - 8873,48; Обособена позиция № 2 – топлинна енергия за сграда на РСИН - Враца към ОСИН - Плевен с адрес: Община Козлодуй, гр. Козлодуй, ул. „Кирил и Методий“ № 5 - 648,23; Обособена позиция № 3 – топлинна енергия за сграда на РСИН - Перник към ОСИН - Плевен с адрес: Община Перник, гр. Перник, ул. „Благой Гебрев“ № 15 - 5437,33; Обособена позиция № 4 – топлинна енергия за сграда на ОСИН - София с адрес: Община София-град, Район Слатина, гр. София, ул. „Шипченски проход“ № 69 - 6355,55; Обособена позиция № 5 – топлинна енергия за сгради на затвора – гр. София с адрес: Община София-град, Район Сердика, гр. София, бул. „Ген. Николай Г. Столетов“ № 21 - 975 442,50.
Прогнозна стойност: 1144429.95 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 02030-2017-0015
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № Л-3677 от 01.08.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
Възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено Решение № Л-3677 от 01.08.2017 г. на ВПД Главен директор на ГД „Изпълнение на наказанията” (съгласно Заповед № ЧР-05-67/14.03.2017 г. на министъра на правосъдието) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” ЗОП.
В поле IV.7) от решението е посочено, че прогнозната стойност на поръчката е 1 144 429, 95 лв. без ДДС, като в поле IV.8) е указано, че общата стойност на поръчката, част от която се възлага с настоящата процедура възлиза на 147 672,88 лв. без ДДС. Видно от поле IV.3) описаните обособени процедури с номера от 1 до 5, предмет на настоящото договаряне) са с посочена прогнозна стойност в размер на 996 757,07 лв. без ДДС,  поради което се приема, че разглежданото договаряне подлежи на осъществяване на контрол по чл. 233, ал. 2, т. 1, б. „б” ЗОП.
В поле IV.8) от решението се уточнява, че пълният предмет на обществената поръчка включва още 11 обособени позиции, които се възлагат на основание чл. 21, ал. 6 от ЗОП по реда валиден за индивидуалната стойност на всяка от тях, като общата стойност на описаните обособени позиции от № 6 до № 16 е в размер на 147 672,88 лв. без ДДС.
В поле V.2) от решението е отбелязано, че на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП) възложителят не изготвя и не изпраща покана за участие в процедурата, като топлопреносните дружества, с които ще бъдат сключени договори по съответните обособени позиции  са както следва: по обособена позиция № 1 - „Топлофикация-Враца” ЕАД; по обособена позиция № 2 - „АЕЦ-Козлодуй” ЕАД; по обособена позиция № 3 - „Топлофикация- Перник” ЕАД, по обособени позиции № 4 и 5 - „Топлофикация- София” ЕАД.
В поле VII.1) от решението е посочено, че срокът за изпълнението на поръчката за всяка обособена позиция е 3 години след сключване на договора. В същото поле е указано, че на основание чл. 134 от ППЗОП, възложителят няма да изпраща до АОП доказателствата за описаните в мотивите обстоятелства, т.к. те са достъпни чрез електронен, публичен, безплатен регистър и в решението за откриване на процедурата е посочен точният интернет адрес, на който се намират.
Справка в публичния Регистър на издадените лицензии, поддържан на интернет страницата на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), на основание чл. 25, ал. 1, т. 1 от  Закона за енергетиката (ЗЕ), установи  топлопреносните дружества, които са носители на лицензии и териториалния им обхват на действие, а именно:
- на дружество „Топлофикация-Враца” ЕАД, с което ще бъде сключен договор за обектите по обособена позиция № 1 от поръчката, е издадена лицензия № Л-026-05/15.11.2000 г. за дейността „пренос на топлинна енергия на територия в гр. Враца”. Срокът на действие на лицензията е 20 години. Лицензията е вписана под № 17 от регистъра;
- дружество „АЕЦ-Козлодуй” ЕАД, гр. Козлодуй, с  което възложителят ще сключи договор по обособена позиция № 2 от поръчката, притежава лицензия № Л-050-05/11.12.2000 г. за дейността „пренос на топлинна енергия на територия в гр. Козлодуй”, за срок от 30 години. Лицензията е вписана под № 32 от регистъра.
- дружество „Топлофикация-Перник” ЕАД, гр. Перник, с което възложителят ще сключи договор по обособена позиция № 3 от поръчката, притежава лицензия № Л-056-05/08.01.2001 г. за дейността „пренос на топлинна енергия на територия в гр. Перник” за срок от 15 години. Лицензията е вписана под № 37 от регистъра, като е цитирано Решение № И1-Л-055 от 21.07.2015 г., публикувано на интернет-страницата на КЕВР, с което срокът е продължен с 10 години, считано от 01.01.2016 г..
- на дружество „Топлофикация София” ЕАД, което ще реализира доставката на топлинна енергия за обектите по обособени позиции 4 и 5 от поръчката, е издадена лицензия № Л-033-05/15.11.2000 г. за дейността „пренос на топлинна енергия на територията на гр. София“. Срокът на действие на лицензията е 20 години, т.е. до 15.11.2020 г. Лицензията е вписана под № 20 от регистъра.
 
Изводи:
С разглежданата процедура се цели доставка на топлинна енергия за сгради на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията” и на териториалните ѝ служби, по пет обособени позиции за срок от три години след сключване на договора. В чл. 130, т. 1 от ЗЕ е регламентирано, че топлопреносното предприятие е длъжно да снабдява с топлинна енергия клиентите, присъединени към топлопреносната мрежа. Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 2 от ЗЕ преносът на топлинна енергия е дейност, подлежаща на лицензиране, а в чл. 43, ал. 2, т. 3 от същия закон е отбелязано, че за една обособена територия се издава само една лицензия за пренос на топлинна енергия. Цитираните текстове са основание за заключение, че снабдяването с топлинна енергия на определена територия е дейност, която може да се реализира само от конкретни лица. От изложените мотиви и извършените справки е видно, че дружествата: „Топлофикация-Враца” ЕАД, „АЕЦ-Козлодуй” ЕАД, „Топлофикация-Перник” ЕАД и „Топлофикация София” ЕАД, са носители на изключителни права за пренос на топлинна енергия, придобити по силата на административен акт – лицензии, издадени от КЕВР на основание ЗЕ. Териториалният обхват на лицензиите включва градовете Враца, Козлодуй, Перник и София, където следва да се реализират възлаганите доставки.
Изложеното е основание за извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).