ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Община Варна
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 81
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: 1. При изпълнение на поръчката следва да се извърши доставка на питейна вода и отвеждане на отпадъчни води за нуждите на Община Варна. 2. Срок на договора/срок за изпълнение - 12 месеца от датата на подписване на договора. 3. Начин на възлагане - заплащането на консумираното количество вода ще се извършва по банков път, от бюджета на Община Варна за 2018-2019г. 4. Място на изпълнение: Територията на Община Варна. 5. Дирекция осъществяваща контрол по изпълнение на поръчката - Дирекция " Инженерна Инфраструктура и Благоустрояване" , Дирекция " Финансово стопански дейности" и дирекции по функции. 6. Срок на валидност на офертите - 150 дни. 7.Критерии за оценка - най-ниска цена. 8. Заплащане - въз основа на твърдо договорена цена за: - услугата доставяне на вода на потребителите - лв./куб. /без ДДС/; - услугата отвеждане на отпадъчни води - лв./куб. /без ДДС/; услугата пречистване на отпадъчни води - лв./куб. /без ДДС/. 9. Срок на заплащане на фактурите - 30 дни след получаване на фактурите.
Прогнозна стойност: 900000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00081-2017-0058
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 2293 от 27.07.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
Възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено Решение № 2293 от 27.07.2017 г. на кмета на община Варна, чрез  директора на ОП „Инвестиционна политика”, съгл. Заповед № 2092/15.06.2016 г. на кмета на община Варна.
В поле IV.7) от решението е посочено, че прогнозната стойност на поръчката е  900 000 лв. без ДДС, поради което се приема, че последната подлежи на осъществяване на контрол по чл. 233, ал. 2, т. 1, б. „б” ЗОП.
В поле V.2) от решението е отбелязано, че на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП) възложителят не изготвя и не изпраща покана за участие в процедурата, тъй като договорът ще бъде сключен с дружество „Водоснабдяване и канализация- Варна” ООД, притежаващо изключителни права за доставка на питейна вода  и отпадъчни води на територията на община Варна.
Доказателства в подкрепа на изложените мотиви не са представени.
Извършена справка на интернет страницата на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), на адрес http://www.dker.bg/PDOCS/vik-operatori-31dec2015.pdf, раздел ВиК - Списък на ВиК операторите към 31.12.2015 г. установи, че под № 8 в списъка е записано дружество „ВиК Варна” ООД, гр. Варна. В списъка са вписани обособените територии на действие, които ВиК операторите обслужват, съгласно Решение № РД-02-14-2234 от 22.12.2009 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството (обн. в ДВ, бр. 7/2010 г.).
Според визираното решение, „Водоснабдяване и канализация- Варна” ООД, гр. Варна извършва ВиК дейности на територията на общините Варна, Аврен, Аксаково, Белослав, Бяла, Ветрино, Вълчи дол, Девня, Долни чифлик, Дългопол, Провадия и Суворово.
 
 
Изводи:
С разглежданата процедура се възлага извършване на услуги по доставка на питейна вода и отвеждане на отпадъчни води за нуждите на Община Варна за срок от 12 месеца от датата на подписване на договора.
В съответствие с нормата на чл. 198а, ал. 1 от Закона за водите (ЗВ), за нуждите на управлението, планирането и изграждането на ВиК системи и предоставянето на ВиК услуги, територията на страната се разделя на обособени територии. Според чл. 198о, ал. 2 от същия закон, в границите на една обособена територия само един ВиК оператор може да осъществява дейностите по стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията, както и предоставянето на ВиК услуги на потребителите. Изключение е предвидено само за случаите, при които определени лица не обслужват цялата обособена територия, а отделни потребители (чл. 198о, ал. 2 във връзка с ал. 6 от ЗВ).
Видно от посочените в решението мотиви и извършените във връзка с доказването им справки,  посоченото дружество - „Водоснабдяване и канализация- Варна” ООД притежава изключителни права  за доставка на питейна вода, отвеждане и пречистване на отпадъчни води за територията на община Варна, където е мястото на изпълнение на поръчката.
Изложеното дотук  е основание за извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
Предвид изложеното, считаме, че изборът на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП може да се приеме за законосъобразен.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).