Изисквания на ЗОП:
Възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено Решение № 2293 от 27.07.2017 г. на кмета на община Варна, чрез директора на ОП „Инвестиционна политика”, съгл. Заповед № 2092/15.06.2016 г. на кмета на община Варна.
В поле IV.7) от решението е посочено, че прогнозната стойност на поръчката е 900 000 лв. без ДДС, поради което се приема, че последната подлежи на осъществяване на контрол по чл. 233, ал. 2, т. 1, б. „б” ЗОП.
В поле V.2) от решението е отбелязано, че на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП) възложителят не изготвя и не изпраща покана за участие в процедурата, тъй като договорът ще бъде сключен с дружество „Водоснабдяване и канализация- Варна” ООД, притежаващо изключителни права за доставка на питейна вода и отпадъчни води на територията на община Варна.
Доказателства в подкрепа на изложените мотиви не са представени.
Извършена справка на интернет страницата на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), на адрес http://www.dker.bg/PDOCS/vik-operatori-31dec2015.pdf, раздел ВиК - Списък на ВиК операторите към 31.12.2015 г. установи, че под № 8 в списъка е записано дружество „ВиК Варна” ООД, гр. Варна. В списъка са вписани обособените територии на действие, които ВиК операторите обслужват, съгласно Решение № РД-02-14-2234 от 22.12.2009 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството (обн. в ДВ, бр. 7/2010 г.).
Според визираното решение, „Водоснабдяване и канализация- Варна” ООД, гр. Варна извършва ВиК дейности на територията на общините Варна, Аврен, Аксаково, Белослав, Бяла, Ветрино, Вълчи дол, Девня, Долни чифлик, Дългопол, Провадия и Суворово.
Изводи:
С разглежданата процедура се възлага извършване на услуги по доставка на питейна вода и отвеждане на отпадъчни води за нуждите на Община Варна за срок от 12 месеца от датата на подписване на договора.
В съответствие с нормата на чл. 198а, ал. 1 от Закона за водите (ЗВ), за нуждите на управлението, планирането и изграждането на ВиК системи и предоставянето на ВиК услуги, територията на страната се разделя на обособени територии. Според чл. 198о, ал. 2 от същия закон, в границите на една обособена територия само един ВиК оператор може да осъществява дейностите по стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията, както и предоставянето на ВиК услуги на потребителите. Изключение е предвидено само за случаите, при които определени лица не обслужват цялата обособена територия, а отделни потребители (чл. 198о, ал. 2 във връзка с ал. 6 от ЗВ).
Видно от посочените в решението мотиви и извършените във връзка с доказването им справки, посоченото дружество - „Водоснабдяване и канализация- Варна” ООД притежава изключителни права за доставка на питейна вода, отвеждане и пречистване на отпадъчни води за територията на община Варна, където е мястото на изпълнение на поръчката.
Изложеното дотук е основание за извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
Предвид изложеното, считаме, че изборът на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП може да се приеме за законосъобразен. |